Hörde av någon häromdagen att man måste ha bygglov för solfångare på taket... Stämmer det?

:-/
 
I Markaryds kommun räckte det med ett så kallat förenklat ärende. Alltså inget möte i byggnadsnämnden, utan beslut på tjänstemannanivå. Jag förstod att i princip får man alltid tillstånd, men de vill ha koll på att ingen sätter upp någon industriliknande anordning i ett vanligt villakvarter.
Några paneler liggande på taket var inget problem.
Det finns inga ritningar bevarade på mitt hus, så jag fick rita nytt själv.
 
Ingen bygglov behövs här 2 mil utanför Uppsala. Jag frågade för att få bidrag via länstyrelsen måste man bifoga bygglovet om det nu behövs, men så var det inte.
 
Kungsbacka kommun kräver inget för solfångarmontage. Varken bygglov eller samråd.

Deras kommentar: Det är ju en förnybar energikälla, det är bara att montera......
 
Jodå. Mölndals kommun kräver bygglov. Dessutom menade hon att paneler som monteras infällda i taket var OK, medan det var mer tveksamt om man kunde få bygglov för vacuumrör som ju placeras en bit ovanför teglet.

Så det är bara att ansöka i efterskott... Tusen spänn till...
 
Som förenklat ärende i Markaryd kostade det "bara" 250 kronor.
Jag sa i och för sig inte att det är vakuumrör jag satte upp. Jag ritade som det ser ut. Det sticker ju ut så lite, när huset blir i en lämplig skala, så det syns knappt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.