hej!
ska sälja en tomt vi ägt i ca 6 månader och undrar lite över de pantbrev vi har på tomten. löser man in pantbreven eller följer de med tomten till nästa ägare? om man nu löser det lån vi har på tomten när vi får pengar från de nya ägarna får vi då tillbaka kostnaderna för pantbreven? hur funkar det vid deklaration?
som ni märker är jag ganska förvirrad så är det nån som kan svara vore jag mkt tacksam!
mvh
dahlino
 
Pantbreven följer med tomten, du kan aldrig få tillbaka de avgifter du betalde i samband med att du tog lånen.

Däremot så är ju pantbreven en värdehöjande faktor, du bör kunna få lite mer för en tomt med pantbrev än för en utan.

Kostnaden för pantbreven är avdragsgill från reavinsten.
 
tack f svaret! så då kan vi ta o lägga på de tusenlappaarna på priset helt enkelt!?
 
Det beror väl lite på vilken fas i försäljningen du är i.

Om du ex. redan har en köpare som skrivit på ett köpekontrakt, så är det inte säkert att han vill betala för dem, han har ju redan köpt tomten, och pantbreven ingår oavsett om du angivit det eller ej vid försäljningen.
 
ok! har inte skrivit kontrakt än men pratat med köparen om detta så det ska nog inte va nåt problem... om man säger så här: vi köpte tomten för 300 t pantbrev tillkom på 5 t. vi säljer tomten f 305 t blir det då att man vid deklaration går +-0 i vinst/förlust?
mvh
 
Enligt min erfarenhet så höjs värdet på fastigheten avsevärt mycket mindre än stämpelskatten på pantbrev är. Att pantbrev redan finns uttagna är helt enkelt inte en faktor som tillräckligt många köpare tar med i beräkningen för hur mycket de vill bjuda på en fastighet. Detta medför att priset i normalfallet inte speglar fullt ut att pantbrev redan finns uttagna.

En viss logik i detta finns förstås i och med att pantbreven inte är fullt användbara för de som inte ska låna lika mycket, men det finns också en irrationell faktor i det hela.

Många köpare känner knappt till hur värdefullt det faktiskt är att det redan finns pantbrev uttagna på fastigheten, ifall de ska ta lån med den som säkerhet.

EDIT: Medan jag skrev detta hann du skriva ett nytt inlägg som klargör situationen lite tydligare. Försök få köparen att ta kostnaden om det går och ja, utgifterna för stämpelskatter ska räknas in i inköpsvärdet vid reavinstskatteberäkningen, så det blir ingen reavinst om du lägger på dessa vid försäljning.
 
nu är det klart som korvspad! tack!
 
Då får jag komma med en dum fråga i sammanhanget... Vad är det som är positivt med ett pantbrev?? Vad är det som gör att det är bra att det finns pantbrev på en fastighet??
 
Stefan_h skrev:
Då får jag komma med en dum fråga i sammanhanget... Vad är det som är positivt med ett pantbrev?? Vad är det som gör att det är bra att det finns pantbrev på en fastighet??

För att ta lån med huset som säkerhet behövs pantbrev på lånebeloppet. När man tar ut pantbrev får man betala stämpelskatt på 2% av beloppet. Om det redan finns pantbrev slipper man den kostnaden.

Således, om man köper ett hus för 4 miljoner och ska låna 3 miljoner på det, så får man betala 60 000 kr i skatt för att kunna låna om det inte finns pantbrev uttagna. Finns redan pantbreven slipper man utgiften på 60 000 kr. Därför borde en fastighet med pantbrev vara mer värd än en utan.
 
OK tack för svaret... Bättre svar än jag fick av banken när jag frågade när vi köpte huset... Köpte ett hus för strax under 600 och det ligger pantbrev för 600.. På banken sa de bara att man slipper lite avgifter men inget mer.. Kan man ta ut pantbrev till de värde banken värderar huset till eller hur funkar det??
 
Såvitt jag vet kan du begära inteckning/pantbrev på vilket belopp du vill, men det betyder inte att du kan beviljas lån på vilket belopp du vill, så det är onödigt att betala för en större inteckning än du kan utnyttja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.