nu när huset är taget i besittning är det dax att börja fundera på nästa projekt, dvs garagebygget. någon som har lust att vidareförmedla sina kunskaper, tankar och erfarenheter vad gäller lösvirke kontra byggsats (tex mellbygarage). det jag främst funderar över just nu är en ungefärlig uppfattning om vilka pengar som finns att tjäna vid val av lösvirkesalternativet (om man nu gör detta). jag har en färdig garageplatta och avser att ta hjälp av en snickare för "stomresning" och göra resten själv. om någon av er gjort en garagekalkyl vore det högintressant att få ta del av den.
 
Även om man köper en "komplett byggsats" finns det en hel del att komplettera med innan man känner att man fått det som man vill. Nedan är en lista på vilka saker som krävdes till mitt garage, å då är jag inte riktigt färdig än (många bäckar små...)

Garagebyggsats
Grund
Expanderbult
Syllpapp
Extra Virke 34x68
Extra Virke 21x145
Extra Virke 45x45
Extra Virke 45x95
Vindskiva
Vindpapp
Takfotsnät
Spik
Klammer
Vinkelbeslag
Ankarspik
Vinkelbeslag
Spikplåt
Spik
Spik
Vinkelbeslag
Bultar
Fästdon
Säkerhetsväv
Takpannor
Garageport
Förrådsdörrar
Spikplåt
Färg
Spik
Iso, råspont, gips
Virke, plast, trycke, spik
Trallskruv
Gipsskruv
Vinklebeslag
Hålplatta
Vredsats
Cylinderring
Cylinderskruv
Låscylindrar
Insektsnät

to be continued....
 
Mr Beach

Det verkar som din "kompletta" byggsats inte var så komplett i praktiken eller har du gjort många egna modifieringar?

hmmm undrar vem som sålt denna byggsats.....? :-X ?

har du så här i efterhand funderat på om det kanske skulle ha lönat sig att helt skippa denna byggsats och istället köpt allt "i lösvikt"?
 
Lite fel av mig att skriva komplett. Jag har varit väl medveten om att det inte varit komplett vid köpet, men jag trodde aldrig att det var så många småsaker som skulle till...

Jag ville givetvis att garaget till det yttre är likt huset, därav lite extra virke för dekorationer, bredare foder än medlevererat etc.

Sen har man valt andra lösningar på byggkonstruktion än leverantören, därav till exempel vinkeljärnen och lite extra för att jag valde att ha liggande panel i gavelspetsarna. Jag valde medvetet bort dörrar och port. Dessutom har jag isolerat.

Anledningen till byggsatsen var tillgången på tid/resurser. Jag hjälp några dagar och med en byggsats fick jag upp takstolar på kort tid. Resten har jag gjort själv i byggstrålkastarens milda sken...

Vill man köpa ett komplett garage, så får man ta det som det kommer, kanske med avvikande dörrar mot huset, plåttak och smala knutbrädor. Är man noga med att det överensstämmer med huset till det yttre, skulle jag helt klart gå på lösvirke nästa gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.