Hallå,

Jag har ett entreprenadskontrakt som innefattar schakt, fyllnadsmassor, husgrund och gjuten platta för garage. Kontraktet är ett ABS 09 och vitesformuleringen är så här:
Vid försening är beställaren berättigad att av entreprenören erhålla vite med 5000 för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjt. Om beställaren före enreprenadens färdigställande tagit entreprenaden eller del därav i bruk, ska vite jämkas i skälig mån.

Det står ingen enhet på 5000 så jag får anta att det är kr.

Husgrunden var ca 1,5 vecka sen vilket borde ge 5000-10000kr i potentiellt vite. Därefter byggdes ett modulhus på grunden och då antar jag att entreprenaden togs delvis i bruk. Garageplattan skulle gjutas samtidigt men det blev försenat i flera omgångar. Sen blev det vinter, kallt och tjäle vilket ledde till ytterligare förseningar. Dock ingen fråga till mig som beställare utan snarare ett konstaterande att det inte var bra att gjuta när det var så kallt.

I mitten av april gjöts plattan till slut, ca 24 veckor för sent.

Eftersom vitet ska jämkas i skälig mån om del av entreprenaden tas i bruk så antar jag att det blir en fråga om vad skälig mån är. Avseende pris så var plattan 20% av det totala priset. Är det då rimligt att säga att skälig mån är 20% av vitet, dvs 20% av 5000 kr = 1 000 kr per försenad vecka? Inklusive förseningen av helheten blir det potentiellt runt 30 000 kr.

Detta har blivit en diskussion då slutfakturering kommer först nu, ett drygt halvår efter avslutat jobb. På den har jag fått 5000 kr i rabatt utan motivering till varför.

Vad har jag för rätt att kräva vite tror ni? Finns det någon jag bör kontakta och diskutera caset, någon myndighet eller så.
 
Har du lidit någon skada på grund av förseningarna?
 
A andersgd skrev:
Har du lidit någon skada på grund av förseningarna?
Det beror på hur du definierar skada men jag har inte kunnat starta byggnation av garaget som jag hade hoppats och inte kunnat parkera på tomten så ja, "skada" är det väl även om det inte varit direkt ekonomisk skada för mig.

Jag har behövt använda huset som förråd istället för garaget. Jag fick bygga garaget senare än tänkt. Jag fick parkera på gatan istället för på tomten. Syftar du till att det borde vara detta som motiverar "skälig mån" i vitesklausulen?
 
Skada är inte relevant vid en vitesklausul då det är ett förbestämt/avtalat skadestånd pga försening. Normalt friskriver man sig då från rätten till skadestånd pga försening (iaf vid B2B).
Meddela ditt vitesanspråk skriftligt och resonemanget för reduceringen. Håll inne slutregering i motsvarande mån + innehåll för ev avhjälpande. Slutreglera med reducering av kontraktsumman. Annars får du driva in vitet själv vilket blir långbänk.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Skada är inte relevant vid en vitesklausul då det är ett förbestämt/avtalat skadestånd pga försening. Normalt friskriver man sig då från rätten till skadestånd pga försening (iaf vid B2B).
Meddela ditt vitesanspråk skriftligt och resonemanget för reduceringen. Håll inne slutregering i motsvarande mån + innehåll för ev avhjälpande. Slutreglera med reducering av kontraktsumman. Annars får du driva in vitet själv vilket blir långbänk.
Tack för inspel. Så jag borde alltså ta det direkt med entreprenören? Kommer de inte "tvärvägra" och hota med att dra det till inkasso eller så? Jag har fått en faktura med 15 dagars förfallo som är slutfakturan.
 
För en lekman låter det rimligt med

2 veckor x 5000 kr x 80% för huset
24 veckor x 5000 kr x 20% för garaget.

Låt meddela dem det och betala in resten och se vad de svarar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
De kommer nog gnälla, men ni har avtalat om vite så du har på fötterna beträffande rätten till vite.

börja med att bestrida slutfakturan map att du hävdar rätt att slutavräkna för vitesbelopp, redovisa också vitesbeloppet.
Betala obestritt belopp. Det som kan vara svårbedömt är när entreprenaden var färdigställd. Kutym är att en besiktningsman fastställer när entreprenaden är klar och då gäller tiden i besiktningsutlåtandet som färdigställandetid. Om inte så är gjort, hur har parterna fastställt tiden för överlåtande av entreprenaden? Vidare kan entreprenören alltid kohandla om jämkningen, men lägg fram ditt förslag om 20%, det förefaller skäligt.
Ev inkasso o.d bestrider du med hänvisning till slutreglering. Beloppet som ni ev kommer tvista om torde understiga ett halvt prisbasbelopp ca 22500 kr, vilket hanteras som förenklat tvistemål där parterna står för egen rättegångskostnad. Du behöver inte anlita jurist för dylikt.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Beloppet som ni ev kommer tvista om torde understiga ett halvt prisbasbelopp ca 22500 kr, vilket hanteras som förenklat tvistemål
Nej. Skillnaden mellan 5 och 32 tusen är 27 tusen.

Det kan vara klokt att justera ned vitet till 27 tusen (så det skiljer 22 mot entreprenörens "förslag" på 5).
 
@Nyfniken, Inget är ju sagt än om att entreprenören kommer bestrida allt som överstiger 5 tkr. Om förseningen är i omfattningen som TS beskriver torde ev tvist röra sig om jämkningen samt ett par veckor om färdigställandetiden ej är definierad.

Så TS bör framställa sitt krav och vid ev tvist göra bedömning om han vill/behöver sänka sitt anspråk pga ev risk med juridisk kostnad.

Det skulle iaf vara mitt tillvägagångsätt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mitt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.