hsd hsd skrev:
Förr lämnade jag in kjedjor till professionell slipning och visst blev det bra men den riktiga skärpan kom inte förrän jag själv filat lite på tänderna, vad det beror på vet inte jag
Slip askinen är elak mot stålet, värmen är inte bra för härdningen och det blir grader påeggen. Handjobbet löser bägge dessa problem
 
S Skärkarln skrev:
Slip askinen är elak mot stålet, värmen är inte bra för härdningen och det blir grader påeggen. Handjobbet löser bägge dessa problem
Skären är inte härdade.
Graderna blir det även när man filar, men mycket mindre.
Handjobbet är svårt att få i samma vinkel åt bägge håll, och det är väldigt viktigt i ett sågverk.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skären är inte härdade.
Graderna blir det även när man filar, men mycket mindre.
Handjobbet är svårt att få i samma vinkel åt bägge håll, och det är väldigt viktigt i ett sågverk.
Optimal värmebehandling
När det gäller härdning har Husqvarna utvecklat en egen unik metod för att göra stålet så hållbart som möjligt. Detta innefattar optimal värmebehandling liksom optimal kylning – för att skapa en molekylär struktur som ger en kedja med enastående hållbarhet.
 
S Skärkarln skrev:
Optimal värmebehandling
När det gäller härdning har Husqvarna utvecklat en egen unik metod för att göra stålet så hållbart som möjligt. Detta innefattar optimal värmebehandling liksom optimal kylning – för att skapa en molekylär struktur som ger en kedja med enastående hållbarhet.
Intressant och veta mer exakt vad som görs, men det låter som härdning.
 
hsd
Jag kollade när jag slipade tänder, med min billiga slip, tänderna blev inte varma men det var en liten lätt skäggkant
När jag filar blir ingen , vad jag kan länna, skäggkant -tydligen räcker den kanten för att märkas vid sågning
Men det är väldigt mycket värt slantarna att maskinslipa då sågen drar snett
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Intressant och veta mer exakt vad som görs, men det låter som härdning.
Livet har lärt mig att världen är full av folk som vet exakt hur det är utan att ha en susning.......
 
S Skärkarln skrev:
Livet har lärt mig att världen är full av folk som vet exakt hur det är utan att ha en susning.......
Och utan att öppna truten får man aldrig reda på att man har fel ;-)

Och vi har rätt bägge två.
Det var klent av mig att anta att det bara fanns en typ av motorsågskedja............
När det finns ohärdade, härdade i olika material och till och med hårdmetallkedjor :)
Att man valde en annan kedja med andra egenskaper när man sågar träd längs vägar var nytt, bara för det är mycket smuts och grus i barken.
Likaså kedjan med hårdmetall har jag funderat på länge att det borde finnas, och så fanns det redan.
35 år som amatörmotorsågsförare med eget sågverk, och man lär sig fortfarande :)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Och utan att öppna truten får man aldrig reda på att man har fel ;-)

Och vi har rätt bägge två.
Det var klent av mig att anta att det bara fanns en typ av motorsågskedja............
När det finns ohärdade, härdade i olika material och till och med hårdmetallkedjor :)
Att man valde en annan kedja med andra egenskaper när man sågar träd längs vägar var nytt, bara för det är mycket smuts och grus i barken.
Likaså kedjan med hårdmetall har jag funderat på länge att det borde finnas, och så fanns det redan.
35 år som amatörmotorsågsförare med eget sågverk, och man lär sig fortfarande :)

Nytt för mig också med olika metaller :)

En fråga om sågverk. Är det föresten en logosol du har eller annat?

Hur länge behöver brädorna ligga och torka innan de kan användas? Sågar en tums ek plankor som jag tänkte ha till diverse snickeri inomhus. Tanken är att ha dem i carporten först och sedan ta in dem i källaren. Kanske tom sätta en fläkt över dem, men har hört så mycket olika teorier kring detta att jag är ganska osäker.

Vad är dina erfarenheter kring torkning, tänker både på ek och tätare virken, men även vanlig gran som jag funderar på att göra panel till en bod av.

Alla tips och tricks dåliga som bra mottages.
 
S Solkväll skrev:
Nytt för mig också med olika metaller :)

En fråga om sågverk. Är det föresten en logosol du har eller annat?

Hur länge behöver brädorna ligga och torka innan de kan användas? Sågar en tums ek plankor som jag tänkte ha till diverse snickeri inomhus. Tanken är att ha dem i carporten först och sedan ta in dem i källaren. Kanske tom sätta en fläkt över dem, men har hört så mycket olika teorier kring detta att jag är ganska osäker.

Vad är dina erfarenheter kring torkning, tänker både på ek och tätare virken, men även vanlig gran som jag funderar på att göra panel till en bod av.

Alla tips och tricks dåliga som bra mottages.
Ek torkas ute med tätade ändar, sen i det kalla snickeriet, men bitar därifrån spricker när jag tar in dem....... Vet inte hur jag ska göra riktigt....
Tall och gran ströläktar jag upp under plåtar och så får det ligga.
När det skall in i huset gör jag de arbetena på våren, då spricker de inte.
Jag sågar all panel med vankanten kvar, då blir det drygare, drygare att spika upp ochså :)
 
Svensk ek är lurig. Av det lilla jag sågat upp med timmerjiggen så har säker 50% gått bort pga sprickor och en del kvistar. Har torkat i vedboden eller garagevinden (oisolerat) på strö i minst ett år. Björk, ask, körsbär, bok spricker betydligt minde om de torkas på samma sätt. Att måla ändträt med t.ex plastfärg förbättrar något. Bäst resultat om man fäller på vintern eller tidig vår och sedan sågar upp direkt. Låter man stocken ligga för länge kan den iofs bli snyggt rötad, men motorsågen vill ibland gå sin egen väg=varierande tjocklek på planken pga att trät är olika hårt längs med stocken (min egen teori)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.