R
  • Gilla
Thessa
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag ska inte vara negativ, men har man träd på 10 cm så ta dem istället med vanlig handsåg/motorsåg.
TS kommer nog inte köpa en riktig röjsåg utan mera en kombination gräs/sly för privatbruk och risken är att man bränner kopplingen i den med så grova, och vissa av dem ska man inte ens köra med sågtandad klinga.
Ja, det var ett dåligt råd. Bara för att man ibland gör på ett visst sätt själv bör man inte uppmuntra andra att göra så...

R RapidSledge skrev:
Skulle inte köpa annat en Husqvarna eller Stihl vad gäller röjsåg om du inte vill kasta den vid varje problem.

Sågklinga då behöver du en bensinare.
Håller med. En batteridriven grästrimmer kan vara bra att ha, men de räcker inte långt när det kommer till att röja sly.
 
Vi köper nån bensinare (röjsåg för det jag beskrev). Grästrimmer blir en senare fråga, finns flera gräsklippare redan ;)
 
R
Jämna ut gräsmattan med sand, den blir lite stabilare av det.
 
Tänk på att om du tar sly med röjsågen så blir det en liten irriterande stubbe kvar, inge kul för små barfota barnanklar, eller vuxna anklar heller för den delen. Nu har jag dålig koll på hur olika trän behagar breda ut sina rötter, men har inte granar ganska ytliga rotsystem? I så fall är det kanske bättre att strunta i röjsågen och helt enkelt börja dra/bända upp de minsta träden med rötter och allt. En enkel trefot med block och talja så drar man snabbt upp rätt bångstyriga småträn. Kul för ungarna att vara med och dra upp träden, mindre efterarbete med småstubbar som ändå ska väck, och du kan köpa en batteridriven slytrimmer eftersom du inte behöver köra med sågklinga. (y)
 
  • Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi har mycket sly i vår trädgård (skogstomt med lite skog kvar) och slyn drar vi ut för hand. Man trycker ner stammen med foten (längst ner) och börja dra stammen åt olika hål. Sitter några rötter lite fastare, kan man såga/knippa av dom och dra därefter åt motsatt håll.

Använd bra arbetshandskar, tång eller vad du tycker är lämpligt. Funkar utmärkt med hallon, och jag tog bort lite björnbär på samma sätt. Framförallt björnbär kan skjuta skott från rotbitar som finns kvar, så man får ta det som kommer upp igen efter ett tag, och försöka få med de flesta rötter.
 
  • Gilla
Thessa
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tänk på att om du tar sly med röjsågen så blir det en liten irriterande stubbe kvar, inge kul för små barfota barnanklar, eller vuxna anklar heller för den delen. Nu har jag dålig koll på hur olika trän behagar breda ut sina rötter, men har inte granar ganska ytliga rotsystem? I så fall är det kanske bättre att strunta i röjsågen och helt enkelt börja dra/bända upp de minsta träden med rötter och allt. En enkel trefot med block och talja så drar man snabbt upp rätt bångstyriga småträn. Kul för ungarna att vara med och dra upp träden, mindre efterarbete med småstubbar som ändå ska väck, och du kan köpa en batteridriven slytrimmer eftersom du inte behöver köra med sågklinga. (y)
Bra förslag :) ska testa det. Kanske funkar med kofot också?:thinking:
 
R
Granens rot går nedåt tallens åt sidorna.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Smågranarna kan du ge bort som julgranar ;-)

Lite utanför Karlstad, det är inte möjligtvis i närheten av vattentornet i Kil?
Eller är det bara väldigt likt?
En grupp gröna träd och mindre granplantor vid en klar sommardag, nära en tom väg och gatubelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RapidSledge skrev:
Granens rot går nedåt tallens åt sidorna.
Tvärt om är det, det är tallen som har pålrot och granen ytligare rötter.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Tvärt om är det, det är tallen som har pålrot och granen ytligare rötter.
Stämmer gick lite snabbt.
 
Fundera på att hyra de maskiner du behöver för att röja upp istället, det blir sannolikt billigare och du får maskiner som både orkar och håller. Då blir det dessutom roligare.

För efterkommande skötsel så räcker en enklare trimmer säkert bra.
 
  • Gilla
Thessa och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Smågranarna kan du ge bort som julgranar ;-)

Lite utanför Karlstad, det är inte möjligtvis i närheten av vattentornet i Kil?
Eller är det bara väldigt likt?
[bild]
:) Nej det är inte nära där, de värmländska skogarna är väl lika överlag :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu ska jag inte var den som håller i yxan, men när jag ser huset, tycks det som om att fixa gräsmatta inte är prio ett. Om ni gör i ordning gräsmattan, så kommer ni ändå förstöra gräsmattan vid renovering av huset. Att glesa ut och ta bort träd vid huset och tomten är ju bra. Bättre ljus, ökad luftomsättning är ju också bra för huset.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu ska jag inte var den som håller i yxan, men när jag ser huset, tycks det som om att fixa gräsmatta inte är prio ett. Om ni gör i ordning gräsmattan, så kommer ni ändå förstöra gräsmattan vid renovering av huset. Att glesa ut och ta bort träd vid huset och tomten är ju bra. Bättre ljus, ökad luftomsättning är ju också bra för huset.
:D Nja, nu var det ju inte så att jag ska göra iordning gräsmattan utan göra den mindre gropig så barnen kan springa och leka bättre osv och det framförallt en bit ifrån huset, tomten är rätt stor. Ska oxå röja för stigar in i skogen där vi oxå vill vara. Jag är fullt medveten om att huset behöver renoveras. Sen bilden togs har vi gjort en del men vi kommer inte att ta bort utetrappen i första taget. Huruvidaddet förstör gräsmattan - ja det är möjligt men det får vänta några år Att byta ytterdörr påverkade inte gräsmattan. Att riva ut innerväggarna i köket för hand kommer inte heller att påverka gräsmattan, inte heller att sätta upp resten av stuprännorna och byta ut några takpannor eller måla om huset osv osv. Detta är ett enkelt litet fritifshus utan indraget vatten och inte det vackraste men trots de förra ägarnas bristande omsorger så har vi blivit positivt överraskade när det gäller vad som behövs fixas akut och vad som får ta längre tid :). Vi har redan kollat dräneringen och det är inget som behöver göras med den. Jag är gärna både inne och ute och växlar mellan olika saker när jag tenoverar... Ta det lugnt du med yxan :crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.