Hej!
I ett av husen sitter det ett "På den tiden hette det återvinningsvärme"
Öppnade boxen igår å där flödade vattnet Kan de va nått fel på fäktarna?
Tog ut växlaren och tvättade den på tork nu.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Hej!
I ett av husen sitter det ett "På den tiden hette det återvinningsvärme"
Öppnade boxen igår å där flödade vattnet Kan de va nått fel på fäktarna?
Tog ut växlaren och tvättade den på tork nu.
Gissar att det är en korsströmsväxlare. Då får du lätt kondens, som samlas i boxen.
Hur är det med kondensavloppet ? Börja med att kolla upp att det fungerar.
Underlättar också för forummedlemmar, om du kan skriva ut vilken typ /fabrikat det är på aggregatet.
 
Kollar de när jag kommer hem
Japp är korsströmsväxlare men sutte i 30år
 
Om den är av typen "Fläktfabriken Rexovent RDAA" ( vanligt på den tiden och jag har ett själv ), så sitter avloppet på gaveln under fläktarna.
 
Kan det bero på att jag tycke fläktarna gick olika fort
Verkar som en konding gått
 
T Trollskidan skrev:
Kan det bero på att jag tycke fläktarna gick olika fort
Verkar som en konding gått
Kondensen kommer sig av att den f.d. fuktiga inneluften kyls ner av den inkommande uteluften och då fälls vatten ut. Det kan också vara så att du behöver återställa ett strömskydd, som är kopplad till en värmeslinga för förvärmning av inkommande uteluft. Värmeslingan ska normalt träda i funktion om temperaturen på den förvärmda inluften är för låg, vilket kan bero på mycket kall uteluft eller för lite fläkt på f.d. "inneluften".
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Fläkt Rdaa-2-4-1
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
 
OK, jag har varianten 1-3-1, men troligen lika. Dräneringsanslutningen sitter på gaveln med el-anslutningen, diagonalt . Överhettningsskyddet för värmaren sitter på baksidan ( sett från din kamera).
Har du instruktionsbladet?
 
Redigerat:
Hur kollar man om motorn är kass fläcken går långsamt Alltså inte lika fort
 
Ett sätt är väl att byta plats på kondensatorerna och se om felet flyttar på sig - eller så tar man och köper en ny kondensator ( är ju ganska billig) och byter direkt.
 
Är bara en koning där
Verkar vara till båda
 
T Trollskidan skrev:
Är bara en koning där
Verkar vara till båda
Ok, såg det nu i schemat. Då är det väl till att kolla om fläktarna snurrar ( el avslagen och snurrade med handkraft) med ungefär samma tröghet, så att ev. lagerfel upptäcks. Om de verkar lika, så skulle jag satsa på en ny konding. Att de snurrar LITE olika i drift är normalt beroende på olka sug- och tryckförhällanden när det är normal drift ( locket på ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.