MathiasS MathiasS skrev:
Nja.

Själva KTL-poängen här är att även om företaget kan visa underlag för 143k så kan kunden ha haft anledning att förvänta sig något annat.
Men man kan inte äta kakan och ha den kvar det funkar inte.
Då skulle man kunna ta in massa offerter på ett jobb, sen välja en bra firma på löpande och sen säga att jag har förväntat mig att det skulle bli billigare för jag har fått en offert på ett mycket billigare pris.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Nu är ju offerten och fakturan från samma företag.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
En bra firma har liknande nivå på fast och löpande, om inget ändrats. En dålig firma kanske har stor skillnad pga dålig offert och dåligt/dyrt genomfört arbete. Då kan de få problem med betalning.
 
T twoody skrev:
Men man kan inte äta kakan och ha den kvar det funkar inte.
Då skulle man kunna ta in massa offerter på ett jobb, sen välja en bra firma på löpande och sen säga att jag har förväntat mig att det skulle bli billigare för jag har fått en offert på ett mycket billigare pris.
Nej det kan man inte göra. Det handlar om vad konsumenten kan förvänta sig utifrån utfästelser och information från det företag man gör affärer med. I den relationen förväntar sig KTL att företaget är en expert och att konsumenten inte förstår speciellt mycket alls ("man ska inte behöva var expert för att upphandla hantverkstjänster").

Jag hoppas det framgår att jag inte talar om hur saker är (lagstiftningen är svårtolkad för en lekman) men jag känner att jag med ganska stor säkerhet kan tala om hur det *inte* är. Dvs, fastpris eller löpande är inte alltid just det även om det känns som normal avtalslogik. Om man sedan kan ändra detta på de grunder som finns här, det är ju DET som är den intressanta frågan.
 
Claes Sörmland
Förarbetet till KTjL är tydlig om löpande pris. Man tar t o m upp ett sådant exempel. TS har avtalat om en prisberäkningsgrund för arbetet, d v s priset per timme. Det ska TS betala och det går inte att ändra på, det finns ett avtal om denna faktor i grunden för prisberäkningen.

Men förarbetet är också tydlig med att i och med att man inte avtalat om antalet timmar så gäller att man ska betala vad som är skäligt gällande just antalet timmar som faktor för prisberäkningsgrunden (enligt 36 §). Så här står det i förarbetet:

Textutdrag ur ett förarbete som diskuterar avtal och prisberäkning för arbetstjänster, med fokus på avtalade priser och arbetsstimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s frågan i tråden är utifrån lagstiftningen om den ursprungliga offerten om ett fast pris är ett underlag för att bedöma om just antalet arbetstimmar är skäliga? Jag tror den är det. Precis som att ett annat sätt att bedöma om antalet nedlagda timmar är skäliga enligt KTjL är att kontakta några andra företag och be dem speca antalet som krävs för denna renovering i form av offerter.

Sen ska det påpekas att det inte kan ses som skäligt att fakturera för de timmar där hantverkarna ägnade sig åt att felaktigt kakla över eldosor och sedan knacka fram dem och allt vad det var. Det ingick inte i det beställda arbetet. Dessutom kan prisavdrag bli aktuellt om slutresultatet i badrummet blev sämre. Det har ju tydligen entreprenören redan gått med på. Men det är ett prisavdrag på den totala fakturerade summan.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JoAnWi skrev:
Jag tror det blir svårt att använda konversation i tal som referens. Men konversation via e-mail och SMS däremot.
Nu är du inne på bevisbördan. Vem är det som ska bevisa hur det föreligger med avtal om priset. KTjL lägger hela denna börda på säljaren.

Säljaren ska visa att det inte fanns ett avtal om ett ungefärligt pris:

Textutdrag ur juridisk dokumentation som diskuterar bevisbördan och avtal vid fakturering av tjänster.

Det kan säljaren t ex ha säkerställt genom att ni tydligt skrivit ett kontrakt där det står att någon uppskattning av priset eller ett ungefärligt pris inte kan ges vi tillfället ni sluter avtalet.

Säljaren ska visa att antalet timmar som fakturerats är skäliga:

Utdrag ur en svensk propositionstext rörande bevisbördan om prisskälighet.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Bra info Claes, väldigt intressant.
 
I ItWasntMe skrev:
finns inga otydligheter här.
Du valde att inte acceptera ett fast pris. Ett pris som desutom var riktigt lågt.
122000 ligger mer i normalpris, vilket inte 80.000 gör.
Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Du får helt enkelt stå för ditt val. Att komma gnällandes efteråt är juh bra oförskämt.
Väljer man löpande så är det löpande som gäller.
Och det har ni juh även kontrakt på. Så att försöka driva det vidare är lönlöst.
Tvärsäkerhet som sannolikt är fel
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har raderat en del Off Topic inlägg med följdinlägg.

/moderator
 
J JoAnWi skrev:
En bra firma har liknande nivå på fast och löpande, om inget ändrats. En dålig firma kanske har stor skillnad pga dålig offert och dåligt/dyrt genomfört arbete. Då kan de få problem med betalning.
Jag vet ju inte vad du jobbar med själv, eller vilka erfarenheter du har av budgetering/prognostisering, eller timdebitering/-redovisningens komplexitet. Inte heller vet jag om Du arbetslett arbetslag.

MEN jag tycker ditt ovanstående kategoriserande är naivt, nedlåtande och rejält förenklat.

Har du haft samma förhållningssätt/uttryck i kommunikationen med entreprenör o hantverkarna?

Fö tror jag du har ett mycket starkt case. Du har antagligen redan betalat dem förmycket, och kommer få tillbaka en del av dina utlägg.
;-)
 
Jag jobbar med budget, prognoser, löpande/fast samt har lett arbetslag och varit chef på olika nivåer i ca 15 år.
Ja, mitt citat var förenklat. Tror dock mitt påstående stämmer i de flesta fall men inte alla såklart.
Jag har varit mycket trevlig mot entreprenören. När jag fick fakturan började jag ställa frågor, men fortfarande på ett trevligt sätt.
 
J JoAnWi skrev:
Jag jobbar med budget, prognoser, löpande/fast samt har lett arbetslag och varit chef på olika nivåer i ca 15 år.
Ja, mitt citat var förenklat. Tror dock mitt påstående stämmer i de flesta fall men inte alla såklart.
Jag har varit mycket trevlig mot entreprenören. När jag fick fakturan började jag ställa frågor, men fortfarande på ett trevligt sätt.
Så 15 års erfarenhet, men inte bett om någon som helst löpande tidsredovisning, dokumentation, avstämmningar vid dessa fatala fel som du beskriver att gjorts? Projektledningsmetodik? Kvalitetssäkringsarbete/metodik?

Inte heller koll på lagstiftning?

Eller reklamationsprocess?
Ok.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om du läser inlägget:
- jag har bett om tidredovisning, men entreprenören ville inte lämna från sig det löpande. Tror jag skrivit det 2-5 ggr.
- lagstiftning och reklamationsprocess har också redovisats i forumet, där min grundfråga i den första punkten var x) kan man gå på att fastpris är prisindikation, dvs max +15% (https://lagen.nu/1985:716) och i den andra x) möjlighet att använda ARN
Mer än så vet jag inte och det är ju därför jag postar frågan...

Du pratade om att kommunicera nedlåtande...

Personligen tycker jag tyvärr inte att detta forum riktigt fungerar. Det verkar som väldigt många skriver för att bevisa sin tes i stället för att hjälpa. Har nog fått den hjälp jag kan få och tackar de som varit objektiva och konstruktiva.
Tänkte logga ut ur detta forumet nu och önskar alla fortsatt lycka till i sina projekt! :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Så 15 års erfarenhet, men inte bett om någon som helst löpande tidsredovisning, dokumentation, avstämmningar vid dessa fatala fel som du beskriver att gjorts? Projektledningsmetodik? Kvalitetssäkringsarbete/metodik?

Inte heller koll på lagstiftning?

Eller reklamationsprocess?
Ok.
Jag ställde en herrans massa frågor långt tidigare i tråden. Varför gjorde jag det? För att jag ifrågasätte din sanningsenlighet? NEJ. För att med hjälp av de kringliggande faktorerna/detaljerna/konsekvenserna/beteendena kunna förstå vad som gjort att det gått så fundamentalt fel. På många håll.

SÅ att ett case kan byggas, så att du får tillbaka dina pengar som är överdebiterade och oskäliga.
Vilket verkar, för mig som solklart, utifrån den slutprodukt du beskriver.

Utmaningen i all medling/förhandling/reklamation är att beskriva caset. Leverens i sin kontext. Kund OCH Leverantörsperspektivet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Om du läser inlägget:
- jag har bett om tidredovisning, men entreprenören ville inte lämna från sig det löpande. Tror jag skrivit det 2-5 ggr.
- lagstiftning och reklamationsprocess har också redovisats i forumet, där min grundfråga i den första punkten var x) kan man gå på att fastpris är prisindikation, dvs max +15% ([länk]) och i den andra x) möjlighet att använda ARN
Mer än så vet jag inte och det är ju därför jag postar frågan...

Du pratade om att kommunicera nedlåtande...

Personligen tycker jag tyvärr inte att detta forum riktigt fungerar. Det verkar som väldigt många skriver för att bevisa sin tes i stället för att hjälpa. Har nog fått den hjälp jag kan få och tackar de som varit objektiva och konstruktiva.
Tänkte logga ut ur detta forumet nu och önskar alla fortsatt lycka till i sina projekt! :)


J JoAnWi skrev:
Om du läser inlägget:
- jag har bett om tidredovisning, men entreprenören ville inte lämna från sig det löpande. Tror jag skrivit det 2-5 ggr.
- lagstiftning och reklamationsprocess har också redovisats i forumet, där min grundfråga i den första punkten var x) kan man gå på att fastpris är prisindikation, dvs max +15% ([länk]) och i den andra x) möjlighet att använda ARN
Mer än så vet jag inte och det är ju därför jag postar frågan...

Du pratade om att kommunicera nedlåtande...

Personligen tycker jag tyvärr inte att detta forum riktigt fungerar. Det verkar som väldigt många skriver för att bevisa sin tes i stället för att hjälpa. Har nog fått den hjälp jag kan få och tackar de som varit objektiva och konstruktiva.
Tänkte logga ut ur detta forumet nu och önskar alla fortsatt lycka till i sina projekt! :)
Så hur agerade du när du inte fick några tidrapporter?

Respondera gärna på de andra frågorna. För de övriga trådmedlemmarnas skull!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.