Är det svårt att näta och sätta frigolit innan man putsar,
kan man göra det själv eller skall "putsmannen" göra det?
 
Det är ofantligt okomplicerat. Det tar bara tid. Se bara till att du har instruktionsboken från Optiroc. Ring dem och be dem skicka den om du inte har fått den.

I boken/häftet/lösbladen står alla handgrepp såsom förstärkning runt fönster och dörrar mm.



 
Fasting65:
Jag har kollat lite på din hemsida och på vad du skrivit på tidigare trådar. Har du gjort själva putsjobbet själv eller hyrde du in folk? (eller vilka moment gjorde du själv?)
Måste för övrigt säga att ditt hus ser superläckert ut! Helt i min smak...
 
Halloj hasse_f.

Tackar för berömmen, det värmer alltid. :)

Själva putsjobbet har vi hyrt in. Det är samma killar som hjälpt till med stomresning och takstolsbygget.

Jag provade att putsa 2x2 meter i källaren och det var löjligt svårt för en som aldrig hållit i en murslev tidigare.

Jag och mina anställda hjälptes åt att sätta nätet. Det är inte ett dugg komplicerat, utan tar bara tid.

De fästen man har för isoleringen och nätet räcker inte enligt de cc-avstånd som Optiroc rekommenderar. Man får komplettera med lite galvad spik där nätet inte sitter ordentligt. Fästena är för dyra att slösa med.
 
Nätade du invändigt också innan du putsade där?
 
Nope. I källaren fuktade vi för endast... Är kanske inte helt rätt metod, men det ser snyggt ut. I de instruktionsmaterial jag fann pratade man aldrig om nätning.
 
Hej, mina killar putsar direkt på Leca inomhus men utomhus har de valt att sätta nät, även där är det Leca. Ser enkelt ut att putsa men det är väl som vanligt med allt som ser enkelt ut, = supersvårt...

mvh iw
 
I ärlighetens namn vet jag inte varför man nätar när underlaget är av betong, men jag har snackat med en murare av den äldre skolan som å det bestämdaste menade att man skulle näta om man putsar en betongvägg/lecavägg utomhus.

Det finns ett antal hyreshus vid Hägerstensåsen i Stockholm som INTE har nätat. Där faller putsen i stora sjok.

Så, Ingvar - de gör rätt enligt min kontakt, men som vanligt finns det säkert någon som hävdar det motsatta...

(Det har väl att göra med väder och vind som man alltid bör näta utomhus antar jag...).
 
ja inte vet jag, men där mitt lilla bygge står blåser det som bara attan, fast det är väl priset för havsutsikten antar jag.. ;D

Tack för input, alltid bra att få lite medhåll.. mvh iw
 
Man nätar för att ta upp tvångskrafterna som blir av att putsen rör sig relativt underlaget tex pga krympning eller temperatur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.