Jag har anmält kvalitetsansvarig för sex veckor sedan - ingen reaktion. Har meddelat byggstart för fyra veckor sedan - ingen reaktion.

Hur länge skall man vänta på någon form av besked? Kan det få några konsekvenser om jag startar mitt bygge i det här läget?
 
Är du helt säker på att det inte är du som skall kalla till byggsamråd? För i så fall kan du ju få vänta länge.
 
Man får själv kalla till byggsamråd :surprised:
 
I mitt bygglov står:
*Bygganmälan skall göras till byggnadsnämnden minst tre veckor innan arbetena påbörjas
*Byggnadsnämnden kommer att kalla till samråd
*Kvalitetsansvarig skall anmälas av byggherren före samrådet
*Byggherren skall lämna förslag till kontrollplan senast vid byggsamrådet
Jag har anmält kvalitetsansvarig och kontrollplanen sände jag med bygganmälan vad mer kan jag göra? Om några dagar börjar grävningen för grund!
 
Om du lämnat in bygganmälan SKALL kommunen kalla till samråd utan onödigt dröjsmål enl lag.   I vårt fall skickade de ut ett standardbrev och uppmanade oss att ringa och boka en tid för samrådet. Så slapp de problemet på ett smidigt sätt !!
Har du byggfelsförsäkringen klar ? Annars får du inte börja ändå .......
 
Jag har inte lagt ut något på entrepenad, efter hand som jag behöver viss hjälp med t. ex en grävmaskin så kommer killen och jobbar någon dag. Finns alltså ingen entrepenad att försäkra eftersom jag gör nästan allt själv och så gäller det en tillbyggnad på ca 70 m2. Så det blir ingen nytta med en försäkring!
 
Men om ditt bygge kostar 10 basbelopp eller mer, oavsett entreprenad eller inte, så blir du tvungen..........
Men det blir ingen nytta med den, det håller jag med om. Har själv inte tecknat ännu, bygget i full gång. Har fått offerter dock, en på 41.000:- och en på 47.000:- !!!
 
MrMagic skrev:
Men om ditt bygge kostar 10 basbelopp eller mer, oavsett entreprenad eller inte, så blir du tvungen..........
Men det blir ingen nytta med den, det håller jag med om. Har själv inte tecknat ännu, bygget i full gång. Har fått offerter dock, en på 41.000:- och en på 47.000:- !!!
Vad händer om du låter bli att teckna försäkringen? Och vet du om eget arbete räknas in i de 10 basbeloppen? En lättsinnig kalkyl för materialet skulle i mit fall landa under basbeloppsgränsen!
 
Om du inte slipper kravet på försäkring så får du helt enkelt inte starta bygget förrän du har försäkringen.

Gör du det ändå så är det som vilket svartbygge som helst.

Och ett  problem du i så fall kan åka på är att försäkringsbolaget troligen vägrar teckna försäkring på ett påbörjat bygge, när du väl kryper till korset och vill teckna en försäkring.

Jag tror att det handlar om att övertyga handläggaren om att ditt pris understiger de 10 basbeloppen. Var du sedan verkligen hamnar tror jag är en annan femma.
 
Eget arbete skall inte räknas in i beloppet, endast matr och inköpta tjänster. Se till att övertyga handläggaren på kommunen så slipper du trasslet och sparar många sköna kronor !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.