Har byggt nytt; 174kvm i ett plan.

Och jag inser nu att jag behöver ett larm!

Har inget direkt förbetett för Larm, så trådlöst blir nog mest fördelaktigt, men jag har möjlighet att dra fram PoE kameror till flera punkter i huset.

Mål med larmet
  • Avskräcka tjuvar - ett hus med larm kanske avskräcker de enklaste tjuvarna
  • Få tjuvarna att lämna så fort som möjligt - har de väl tagit sig in i huset vill vi bli av med dem så fort som möjligt
  • Övervaka huset vid larm - När det väl larmar vill vi kunna titta in i huset och förstå om det är ett falsklarm eller ett riktigt larm, och vem då är i huset för att kunna ringa polisen direkt eller grannen.
  • Larma vid brand
Hårdvara idag
  • Synology DS918+ med Home Assistant och Z-wave pinne
  • UNIFI nätverk med full PoE
  • NEST Brandvarnare
  • Diverse z-wave sensorer osv, bla siren, dörr/fönster sensor och smått
  • Ring Doorbell PRO
Allt är hyfsat nyinköpt och inte utprovat på något bra sätt.

Så vad nu?
Vad gör jag nu då? Ska jag försöka knåpa ihop nåt eget som förmodligen aldrig kommer funka bra? Eller ska jag hoppa på ett färdigt system? Ska det i så fall vara uppkopplat mot larmcentral? Eller ska jag köra på fristående?

Ajax Systems?
Ring Alarm?
Nest Alarm?
Securitas?

Osv osv, vad ska man köra på?
 
Omöjligt att svara på. Du vet bäst hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på larmet.
Minst problem är att ringa någon av larmfirmorna som finns Verisure/Sector alarm etc.
Då får du grejorna monterad, uppkopplade enl. önskemål men binder dig i x antal månader för deras tjänster.

Som du kan läsa så är många förtjusta över det nya "ajax-larmet" , har inget själv men du kanske ska kolla på det.
Mer traditionella larm är SPC-larmet (Vanderbilt) och DSC. Kräver mer kunskap om larm och hur det ska konfigureras.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Omöjligt att svara på. Du vet bäst hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på larmet.
Minst problem är att ringa någon av larmfirmorna som finns Verisure/Sector alarm etc.
Då får du grejorna monterad, uppkopplade enl. önskemål men binder dig i x antal månader för deras tjänster.

Som du kan läsa så är många förtjusta över det nya "ajax-larmet" , har inget själv men du kanske ska kolla på det.
Mer traditionella larm är SPC-larmet (Vanderbilt) och DSC. Kräver mer kunskap om larm och hur det ska konfigureras.
Så Ajax är bra? Är det typ ett eget litet z-wave system? Och var köper jag det billigast?
 
Nej det använder inte z-wave utan ett eget radioprotokoll, vilket de flesta andra leverantörer av larmsystem också gör.
Var du köper det billigast - sorry, får svara google is your friend.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
M maximm skrev:
Så Ajax är bra? Är det typ ett eget litet z-wave system? Och var köper jag det billigast?
Har läst på rätt mycket och våndats mellan olika. Trådat, trådlöst och hybrid då jag redan had en del gamla trådade framdragen. Men kändes som tröskeln var för hög att orka sätt mig in i typ DCS eller SPC. Installerade nyss Ajax och är hittills grymt nöjd, kan inte bli enklare att installera samt lägga till delar eftersom. Du skall inte tänka billigast utan enklast och vilken ger bäst för investeringen samt tänka att det är inte bara du som skall använda det. Vilket är lätt när man håller på med hemautomation (Hahahah)Läs tråden om Ajax här samt fb sida som heter Ajax support buddies.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.