Har byggt ut ett rum och har nu under hösten upptäckt en del kallras på lite olika ställen och lyft detta med snickaren. Jag fick låna en värmekamera av en vän och hittade då flera områden där det är betydligt kallare (diff på 5 grader eller mer jmf med övriga väggar). Jag lyfte även detta med snickaren som då frågade vad som är acceptabelt och inte. Jag har givetvis ingen aning och undrar om det finns någon form av byggstandard som kan hjälpa med vad som behöver åtgärdas och vad som är acceptabelt?

Ställer frågan här innan jag kontaktar ett besiktningsbolag.
 
S
köldbryggor antar jag att du menar?

Det är ju ofrånkomligt med en del köldbryggor även om det finns flera smarta knep för att förbättra dom.
 
S SueCia skrev:
köldbryggor antar jag att du menar?

Det är ju ofrånkomligt med en del köldbryggor även om det finns flera smarta knep för att förbättra dom.
Oavsett så är jag intresserad av hur mycket man tillåter i temperaturskillnad?
 
5 grader är rätt stor skillnad, är det en tunn regelvägg vi pratar om?
 
H
Hur stor är tillbyggnaden. Och hur stor är köldbryggan.

Lägg ipp någon bild på tillvyggnaden och markera var det är kallt.

Har du någon bild innan innerväggarna kom på plats så lägg med dessa också.
 
Det är en tillbyggnad på ca 15 kvm på ett befintligt rum så det blir nästan 30 kvm. Nya väggar på utbyggd del men under befintligt tak (tog bort förvaring/bod)
I princip är samtliga avvikelser där tak & vägg möts men några andra ställen också (tex större område i taket och några ställen vid dörrarna som byggts). Isolering i tak har bytts även i det gamla rumsdelen.
Från det jag skickade till snickaren:
Ritning över utbyggt rum med markerade punkter för kalldrag vid tak och väggar, inkluderar skjutdörr och vikparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Kallras i tak (FLIR101)

2. Kalldrag hörn tak/vägg (FLIR102)

3. Kalldrag smyg vid skjutdörr. (FLIR103)

4. Kalldrag tak/vägg (FLIR104)

5. Kalldrag Tak/vägg, (FLIR106)

6. Kalldrag hörn tak/vägg (FLIR107)

7. Kalldrag hörn tak/vägg (FLIR108)

8. Kalldrag smyg vid dörr (FLIR 109a & FLIR109b)

9. Värmefall badrum som ligger vägg i vägg med utbyggda rummet. FLIR110)

ex på bilder
FLIR101
Termisk bild som visar kallras i taket med temperaturavläsning på 12.6°C.
FLIR102
Termisk bild som visar kallras med blåa och gröna nyanser vid taket, tagen med FLIR-kamera.
.....
 
Ser inget bra ut.....något är defenitivt fel, har sett äldre hus där det blåser rakt igenom med liknande, men om det är nyrenoverat så ska det inte se ut så...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi behöver mer info om huset i sig, byggår tex, och hur han byggt det nya och med vilka material.....
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Vi behöver mer info om huset i sig, byggår tex, och hur han byggt det nya och med vilka material.....
Tillbyggnaden är gjord i somras. Trähus byggt 2010 men det är endast det utbyggda rummet vi har dessa problem.
Hur... reglar, isolering panel, gips på insida. Osäker vad man ska skriva
 
Om man tittar på bilden flir1 & 2, skulle det vara vanligt kallras på grund av en köldbrygga typ hammarband mellan väg och tak så hade den varit linjär, på din bild så ser det ut som om det fattas isolering där kall luft tar sig in, en sådan stor yta med den formen ochså tyda på fukt, du bör kolla upp detta, ta dig upp på vind och titta. En besiktningsman kan nog rekommenderas.
 
Antingen saknas det isolering eller är inte vindtätat är min gissning
 
  • Gilla
kimse944 och 1 till
  • Laddar…
Kan jag kräva att snickaren står för kostnad av en extra besiktning?
 
Kan vara svårt att kräva snickaren på det utan initialt kan du få ta kostnaden, men senare utifrån besiktningsresultat ev. kunna begära åtgärd och då inkluderar besiktning som del av det (utgår från att snickaren inte initialt gör det).
Och det viktiga här är även vad som du beställt av snickaren, vilket jag inte kan läsa mig till i tråden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.