Bygger nytt hus och är orlig över akustiken i huset. Har i kök och vardagsrum öppet ända upp till nock (6,3meter med 42 graders taklutning) och är rädd för en jobbig ljudnivå. Vi har funderingar om att sätta ospåntad träpanel med ett mellanrum på ca 1cm och sedan under detta någon form av mjuk board (tretex eller likande) för att absorbera ljud. vad finns för erfarenheter av detta? är det tretex man skall gå på eller finns det något bättre som även det är prisvärt? eller duger det med gips under panelen? tacksam för tips.
 
Först och främst kanske du ska avvakta tills du ser om det blir jobbig ljudnivå, annars är det ju bortkastade pengar.
Ljudabsorberande material ska vara så ”fluffiga” som möjligt. Man kan t ex hänga upp textiler (gardiner ftw!!), klä in stenull i trevligt tyg så det blir som små konstverk, eller använda skumgummi som inte blir lika fint. Det finns också gott om akustikplattor som kan smälta in i miljön — det beror ju på hur det ser ut i rummet.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vad har du för typ av material i golv och väggar? Vad bedömer du som den potentiellt största ljudkällan?
 
H
P Poxeman skrev:
Vad har du för tak i övrigt?
Vi har liknande vardagsrum och det blev outhärdligt. Täckte taket med 40mm akustikplattor och det blev fantastiskt. Mycket mjukare känsla i hela rummet.
[länk]
Tack för info, då har vi rätt att vara oroliga för ljudet alltså. Bygger som sagt nytt och tänkte ha trä i taket. Och iden var att lämmna springa mellan plankorna för att ta upp ljudet. Kan ju vara en ide att sätta de akustikplattor du tipsade om bakom..
 
J justusandersson skrev:
Vad har du för typ av material i golv och väggar? Vad bedömer du som den potentiellt största ljudkällan?
Golvet blir trägolv och väggarna dels råspontpanel och dels gips
 
  • Gilla
Dankis
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Undvik Tretex, Gammal Tretex luktar väldigt illa, verkar som materialet tar åt sig och ackumulerar lukt. Har "sanerat" vårt gamla hus från detta elände.
Träullit är en beprövad produkt som ljudabsorbent. [länk]
Ok, tack för tipset
 
Utan extremt hårda ytor (t.ex. sten) på golv och väggar är ju den samlade arean som kan dämpa ljud i ert fall rätt avsevärd. Jag skulle ha lite is i magen och möjligen spara beslutet om takmaterial så länge som möjligt. Valet av ljuddämpning måste anpassas till störningskällan. Textilier är alltid bra mot barnskrik och liknande.
 
Om golvytan är tex 70 kvm, med 6 m takhöjd och väggar golv och tak består av hårda ljudreflekterande ytor blir efterklangstiden så pass lång att ljudmiljön kommer upplevs som jobbig.

Efterklangstid är den tid ljudet ringer ut över tid. Är efterklangstiden lång, speciellt vid låga frekvenser (där våra vokaler ligger) upplevs ljudmiljön som jobbig och det är svårt att uppfatta vad som sägs om flera pratar samtidigt.

För att minska efterklangstiden och därmed åstadkomma en behagligare ljudmiljö behöver bredbandig ljudabsorption tillföras lokalen i tillräcklig mängd.
Ju tjockare ljudabsorbent / konstruktionsdjup desto bättre resultat. För tal kan man säga att 40 mm är ett minimum och sten- eller glasullen är då rätt så kompakt i en sådan ljudabsorbent.
Ju lägre ned i frekvens man vill absorbera desto ”fluffigare” material används (det är materialets flödesmotstånd som inverkar här).
Med luftspalt bakom absorbenten förbättras absorptionen vid låga frekvenser. För tal är det önskvärt att absorbera ned till ca 100 Hz.

Några lösningsförslag:

TAK
Limma 40 mm plattor typ Ecophon Master B dikt an mot panel/skivmaterial.

Ännu bättre, 50 mm bygelabsorbent med 50 mm luftspalt.

I en hemmiljö vill man oftast att en akustikreglering inte syns. En diskretare lösning är att bygga spaltpanel med akustikduk och mineralull bakom. Det finns även fördigfabricerade paneler / plank som är slitsperforerande typ Gustafspanelen.

VÄGGAR
På lediga ytor kan stora ljudabsorbenter monteras, helst på en av kort och långsidorna. Dessa kan fås laminerade med fototryck eller textil. Att även täcka in väggarna är bra, dels för att öka den totala intäckningsarean men också för att dämpa ljudreflexer från närliggande ytor.
 
Redigerat:
  • Gilla
raggartejpen och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tycker det här är en vansinnigt snygg lösning på akustik-förbättrare. Har dock ingen personlig erfarenhet av om hur pass effektivt det är. http://www.listeloft.nu
Modern taklösning med integrerad ljuskälla i ribbat träakustiktak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mikael_L
J jonasorde skrev:
Vi har funderingar om att sätta ospåntad träpanel med ett mellanrum på ca 1cm och sedan under detta någon form av mjuk board (tretex eller likande) för att absorbera ljud.
Detta ger ingen vidare effekt. Dels absorberar treetex alldeles för dåligt, och har möjligen bara en liten effekt i allt för hög frekvens för att ge den nytta du tänker dig. Sen ger spalt på 10mm på betydligt bredare panel att ytan mest reflekterar ljud på den betydligt större ytan som panelen utgör, så oavsett material bakom så blir det inte bredbandig dämpning, utan det kommer bli en frekvensmässig ojämn dämpning.

Detta tak kommer dock agera hyggligt som diffusor, men troligen även här med frekvensmässig ojämnhet om du har exakt samma spaltbredd och panelbredd över hela ytan.
Men jag tror inte diffusion är det du kommer behöva, utan absorption.

Björn skrev i #10 vanliga och normala patentlösningar.
Själv har jag i vardagsrummet limmat 20mm akustikskivor på glesen, så jag har egentligen alldeles för tunna skivor och för liten luftspalt bakom för att erhålla bredbandig dämpning tillräckligt lågt i frekvens.
Hade jag haft 5-20cm luftspalt över akustikskivorna hade det blivit bra, helst 20cm. :)

Men över glesen är det papp och sen kutterspån, så det bidrar nog något litet till den lågfrekventa dämpningen ändå.
Men jag har inte heller alls lika stort rum som dig, så denna miljö har inte riktigt samma krav på akustikbehandling.

Väggar har jag lämnat utan åtgärd. Jag tänkte att jag senare kan prova med lite gardiner, ranor, tjocka mattor på golv osv om det inte räcker med det jag gjorde i taket. Men jag sitter nöjd som det är nu.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker det här är en vansinnigt snygg lösning på akustik-förbättrare. Har dock ingen personlig erfarenhet av om hur pass effektivt det är. [länk]
[bild]
Tack, precis detta vi är ute efter
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Om golvytan är tex 70 kvm, med 6 m takhöjd och väggar golv och tak består av hårda ljudreflekterande ytor blir efterklangstiden så pass lång att ljudmiljön kommer upplevs som jobbig.

Efterklangstid är den tid ljudet ringer ut över tid. Är efterklangstiden lång, speciellt vid låga frekvenser (där våra vokaler ligger) upplevs ljudmiljön som jobbig och det är svårt att uppfatta vad som sägs om flera pratar samtidigt.

För att minska efterklangstiden och därmed åstadkomma en behagligare ljudmiljö behöver bredbandig ljudabsorption tillföras lokalen i tillräcklig mängd.
Ju tjockare ljudabsorbent / konstruktionsdjup desto bättre resultat. För tal kan man säga att 40 mm är ett minimum och sten- eller glasullen är då rätt så kompakt i en sådan ljudabsorbent.
Ju lägre ned i frekvens man vill absorbera desto ”fluffigare” material används (det är materialets flödesmotstånd som inverkar här).
Med luftspalt bakom absorbenten förbättras absorptionen vid låga frekvenser. För tal är det önskvärt att absorbera ned till ca 100 Hz.

Några lösningsförslag:

TAK
Limma 40 mm plattor typ Ecophon Master B dikt an mot panel/skivmaterial.

Ännu bättre, 50 mm bygelabsorbent med 50 mm luftspalt.

I en hemmiljö vill man oftast att en akustikreglering inte syns. En diskretare lösning är att bygga spaltpanel med akustikduk och mineralull bakom. Det finns även fördigfabricerade paneler / plank som är slitsperforerande typ Gustafspanelen.

VÄGGAR
På lediga ytor kan stora ljudabsorbenter monteras, helst på en av kort och långsidorna. Dessa kan fås laminerade med fototryck eller textil. Att även täcka in väggarna är bra, dels för att öka den totala intäckningsarean men också för att dämpa ljudreflexer från närliggande ytor.
Tack, Gustafspanelen verkar intressant
 
Lösningen från listeloft är så vitt jag kan bedöma från deras hemsida bara ribbor med en tunn filt på baksidan, mao ingen bra lösning i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.