Hej!

Jag funderar på hållbarheten på ett entretak som jag sitter och ritar på. Taket kommer sticka ut 1100 mm och är ett sadeltak med total spännvidd på 1900mm. Tänkte skruva fast konsoler i väggen. Funkar det att sätta betongpannor på eller ska jag ta det säkra före det osäkra och använda plåt? Virket är 70x45. Tvärregeln i konsolen blir 90x45 men är rundad till 70 mm på mitten. Handritad skiss av en konstruktion för ett entretak med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår faktiskt inte ritningen. Är det en sektion? Vad är upp? Du måste nog förtydliga lite om du vill ha några reaktioner.
 
J justusandersson skrev:
Jag förstår faktiskt inte ritningen. Är det en sektion? Vad är upp? Du måste nog förtydliga lite om du vill ha några reaktioner.
Väggen råkade hamna neråt. Vrid telefonen. Det är taket sett från sidan i genomskärning.
 
Eftersom jag använder datorn för att titta på Byggahus, vänder jag bilden i stället. Är nedanstående korrekt vridet?
Ritning av ett byggprojekt med måttangivelser, vriden för skärmvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Eftersom jag använder datorn för att titta på Byggahus, vänder jag bilden i stället. Är nedanstående korrekt vridet?
[bild]
Det stämmer. Råsponten går ut 1100 mm från väggen. Själva takstolarna är jag inte bekymrade över utan det är själva konsolkonstruktionen.
 
Vad är taklutningen?
 
J justusandersson skrev:
Vad är taklutningen?
27 grader
 
Det är inga stora laster det är fråga om. Påfrestningarna på konsolerna gäller dels hur de är sammanfogade, dels hur de är infästa i väggen. Trädimensionerna räcker säkert. Konsolens övre infästning i väggen är känsligast. Där krävs rejäla franska skruvar. Sedan tycker jag att diagonalstaget bör sitta i 45 graders vinkel.
 
J justusandersson skrev:
Det är inga stora laster det är fråga om. Påfrestningarna på konsolerna gäller dels hur de är sammanfogade, dels hur de är infästa i väggen. Trädimensionerna räcker säkert. Konsolens övre infästning i väggen är känsligast. Där krävs rejäla franska skruvar. Sedan tycker jag att diagonalstaget bör sitta i 45 graders vinkel.
Tack för synpunkterna. Tänkte överkompensera med franska i väggen samt även fästa inre takstolen i väggen med också. Den är ritad 50 mm utanför väggen eftersom jag har lockläkt och midja med överbleck på kåken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.