Ja, man upphör aldrig att förvånas över vad man hittar i ett gammalt hus (1977 byggt, renoverat mitten 80-tal samt 2005 och nu då helrenoverat av mig senaste 5 åren)...

På kallvinden nu när jag skulle byta styrning till frånluftsfläkt upptäckte jag vad som såg ut som en skarvsladd och när jag följde den finns ett uttag (IP 20) monterat på en balk och i det satt en kontakt med skarvsladd. Inget satt i skarvsladden men den låg bredvid en plats med en hel massa antennkablar så jag antar där suttit någon fördelare för antennuttag.

Nu finns inte någon ström i uttaget så den har antagligen monteras bort tidigare men vad gäller egentligen för kallvind, räknas det som torrt/inomhus (IP2x) eller är det utomhus (>IP44)?
 

Bästa svaret

Kapslingsklassen anger skydd mot beröring, damm och väta. En kallvind brukar vara torr och någorlunda dammfri så det är troligen inte fel med IP20 där, men det beror ju på just din kallvind. Det som gäller är om just din kallvind är torr eller om det regnar in till den grad att IPx4 är befogad. Kapslingsklassen täcker dock inte alla miljöfaktorer utan man måste också titta på temperatur, gnagare och annat.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Torrt är det, dammigt av isolering, ja... Gnagare eller spår av gnagare har jag inte sett.

Tänker väl att det är olämpligt med uttag i vilket fall i en kallvind (förutom kanske för användning av ev. maskiner) men jag tror jag byter det till IP44 om jag kan hitta matningen...
Efter byte till modern central finns ännu ett 20-tal trådar/kablar som inte är inkopplade eftersom vi aldrig lyckades lista ut vart de gick (och allt vi behöver fungerar)
 
IP 20 duger mer än väl på alla normala kallvindar, för där brukar det normalt aldrig vara så blött eller dammigt att det skulle utgöra någon fara. Men tycker du att det känns bättre med en högre IP klassning så visst kan du använda det. Men det luktar lite "hempul" = överarbetat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.