Hej!

Jag vill ha ett lyxigt badrum med lite kalkstens känsla (grå) med snyggt vitt kakel med sånna små fogar. Det tycker jag är riktigt läckert! Men var hittar man den finaste kalkstenen, och vad behöver jag tänka på? Har kommunalt vatten.

Det får inte vara för "sprängigt" mönster utan lagom – och i så fall, hur mycket kostar det per kvadradmeter inkl. mantimmar?

Om någon har tips på en duktig hantverkare som gör badrum i Bromma-området och som gjort deras badrum så får ni gärna tipsa och visa foton.

//Anna
 
Välkommen hit!

Många frågor... "finaste kalkstenen", ja det är ju efter tycke och smak men bor man i Äppelviken kanske det är viktigare att det är köpt i rätt butik och kostar massor... ;)
De flesta "etablerade" kakelfirmor har kalksten och det finns lite olika färger beroende på varifrån den kommer. Vi tittade på kalksten på Kakeldax i Bromma t.ex. Finns flera online butiker, t.ex http://www.stonefactory.se/inomhus/kalksten/jurakalksten-graubunt-slipad-305fallande10mm


Kalksten är ändå rätt hård och har inte så stora porer så den fungerar rätt bra i badrum men jag skulle nog inte lägga kalksten på golvet. Kalksten är känslig för syror och kan reagera på viss schampo/tvål men även kalkborttagningsmedel eller starkare badrumstvättmedel, typ JIF, Celit Bang, etc.
Har du kommunalt vatten är det en väldigt liten mängd kalk i vattnet så det ska inte bli så mycket avlagringar men jag skulle ändå tvätta/gnugga rätt ofta och inte låta vatten bli stående.

Kalksten finns som "hyvlad" med lite struktur och slipad. Jag har för mig att den hyvlad står emot lite bättre...

Kalksten finns väl från ca. 500 kr/m2 sen upp mot flera tusen beroende på hur "exklusiv" den ska vara. Det är troligen sten från samma stenbrott och behandlad på samma sätt men de dyrare kanske är noggrannare sorterade för mönster/färg men det bästa är ju att åka och titta...

Hantverkare är svårare att rekommendera... Jag hade t.ex. en jättebra firma som gjorde första badrummet perfekt åt oss men andra badrummet skickade de en underentreprenör och det blev inte alls lika bra så det är svårt att veta vem man får trots att man anlitar "samma" firma.
Lägg ut en fråga på Offerta.se annars och be om att få referenser som ni kan ringa till.
 
Ulvsunda har väl mer kakel / klinker än natursten? Köpte själv Kakel och Klinker där, finns hur mycket som helst!

Jag har varit och tittat på Bror Törner för en granitbänkskiva de har även stort utbud av golv / vägg plattor

http://stenfirmatorner.se/vart-sortiment/golv-vagg/golv-vagg-kalksten/

ps: Säg inget dumt om Bromma, är uppväxt i Ålsten och gått i plugget i just Äppelviken! ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Ulvsunda har väl mer kakel / klinker än natursten? Köpte själv Kakel och Klinker där, finns hur mycket som helst!

Jag har varit och tittat på Bror Törner för en granitbänkskiva de har även stort utbud av golv / vägg plattor

[länk]

ps: Säg inget dumt om Bromma, är uppväxt i Ålsten och gått i plugget i just Äppelviken! ;)
Bra tips på stenfirmatorner.se, de hade ju mycket fina plattor!

Runt Bromma finns ju massor med kakelfirmor. Har man tur råkar Kakelhörnan kanske få tag på ett lass "udda" sten till bra pris så det kan löna sig att titta in där också. Kakelpalatzet kan också vara bra men har någon väl hängig säljare ibland...

Bromma, Ekerös förort #1!
 
Kanske inte såg all natursten pga att jag inte letade efter de när jag var där :D Men annars lär Karlsbodavägen vara sveriges kakel/klinker-tätaste gata
 
A
Undvik kalksten i badrum skulle jag säga. Det är får många ”kemikalier” i badrum och stenen håller inte. Definitivt inte på golvet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kalksten går utmärkt i badrum, man ska bara sköta om den och använda den på rätt sätt presic som med alla naturmaterial.

Milda och syrafria tvättmedel avsedda för natursten.


Karlsbodavägen är helt fel ställe för natursten, där finns bara "fakestens" klinker/kakel av olika sorter.

Prova istället tex stenmagasinet i täby.
https://www.stenmagasinet.se/
(Granit, kalksten, marmor)

Finns många mer

Du kan även tex beställa direkt ifrån slite på gottland (norrvange och annan sten)
 
A
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Kalksten går utmärkt i badrum, man ska bara sköta om den och använda den på rätt sätt presic som med alla naturmaterial.

Milda och syrafria tvättmedel avsedda för natursten.


Karlsbodavägen är helt fel ställe för natursten, där finns bara "fakestens" klinker/kakel av olika sorter.

Prova istället tex stenmagasinet i täby.
[länk]
(Granit, kalksten, marmor)

Finns många mer

Du kan även tex beställa direkt ifrån slite på gottland (norrvange och annan sten)
Jag har åtminstone sett ett avlopp mot kalksten som var helt ”sönderfrätt” av schampo/tvål/balsam etc.

Sedan finns det också olika ”hårda/porösa” kalkstenar så bättre att välja en som passar.
 
AnnaR1982 har inte varit här sedan hon skrev inlägget 2/2 2015.
Har förmodligen fått andra intressen :giggle:
 
A
Någon kommer söka på ”kalksten” i forumet och hitta mina ”svar”.
 
I sådant fall måste jag göra ett inlägg. Jag har vid badrumsrenovering lagt jämtländsk grå kalksten på golvet i mitt badrum inklusive i duschen.

Hade inför beslutet stor vånda efter att läst diverse forum. T.ex. här. Där det sägs att kalksten inte funkar i badrum. Men jag tog risken och la in det i alla fall. För det är ju så snyggt.

Golvet har nu legat där i 2 år och ser ut precis som nytt. Inte minsta tillstymmelse till fläckar eller slitage.
Man får såklart säkra upp så man använder rätt rengöringsmedel. Men gör man det så är det inga som helst problem att lägga kalksten säger jag, som numera har en viss erfarenhet på den punkten. Det underhåll vi gjort är att såpa det med jämna mellanrum. I övrigt ingenting.

Visst ska det ligga i många år till - men efter 2 år med familj på 3 pers som duschar dagligen på golvet kan jag inte se tillstymmelse till begynnande problem.
 
  • Gilla
Jennije och 1 till
  • Laddar…
Jag var så sugen på marmor i badrummet. Som tur var så valde vi en klinker som ser ut som sandsten, "Fjord". Efter 3 veckor i nya huset så var det kalkavlagringar som hette duga från vattnet på duschhörnans glasvägg och det enda som tog bort det var ett syrligt rengöringsmedel från kerma. Hade jag valt mitt förstahandsval som var marmor hade det varit omöjligt .. Jag är idag så glad att vi valde bort naturstenen. I köket har vi en marmor imitation som heter marmi. Den ser nästan äkta ut men jag inser att med barn är det omöjligt att hålla marmor snyggt. Idag kan jag säga att jag är så glad för alla som här på forumet avrådde från natursten.
 
Det är klart - har man massa kalk i vattnet kan det bli jobbigt. Bor själv i Stockholmsområdet där vattnet inte är särskilt kalkrikt.
Samtidigt så löser vattenånga kalk - så med en ångtvätt kan man rengöra natursten och slipper sura rengöringsmedel.
 
Claes Sörmland
EmiliaT Antonsbror skrev:
Det är klart - har man massa kalk i vattnet kan det bli jobbigt. Bor själv i Stockholmsområdet där vattnet inte är särskilt kalkrikt.
Samtidigt så löser vattenånga kalk - så med en ångtvätt kan man rengöra natursten och slipper sura rengöringsmedel.
Jag håller med, det mjuka/medelhårda Mälarvattnet i Stockholm utgör ingen utmaning.

Jag tvivlar däremot på att ånga hjälper effektivt mot effekterna av riktigt kalkhaltigt kranvatten. Jag har bott där kranvattnet gav en liten kalkskorpa om en droppe lämnades på diskbänken och duschen var jag tvungen att sanera med starka citronsyralösningar varannan vecka, Sköttes inte detta så blev det en stenhård vit kalkhinna på kaklet som var ett helsike att ta bort (rakblad). I sådana miljöer är kalksten inte ett vettigt val för duschen.
 
Det räcker ju med en miss av en utomstående part och så har man förstört kalkstenen.

Kan meddela att vår ser väldigt trist ut, och jag undrar varför man inte avrådde säljarna av vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.