Vi har klinkers i hela undervåningen, ca 90kvm.
Ett par plattor har släppt, bör dessa bytas ASAP? Finns det risk att det sprider sig?
De las för 1 år sedan.
 
Om ett par plattor släpper efter ett år på ungefär samma plats kan det bero på något lokalt problem just runt dessa plattor tex att underlaget just där inte var styvt nog. I annat fall kan de vara tidiga indikatorer på att alla klinkerplattor är på väg att lossna.
 
C Crayo skrev:
Vi har klinkers i hela undervåningen, ca 90kvm.
Ett par plattor har släppt, bör dessa bytas ASAP? Finns det risk att det sprider sig?
De las för 1 år sedan.
Om det inte är något som hänt så beror det ofta på att plattläggaren använt fix som torkat för mycket innan plattorna läggs alternativt fel fix för underlaget.

Svårt att svara då vi inte vet vad underlaget är och hur arbetet är gjort.Men jag vet klinkergolv som fått allvarliga problem (flera plattor som reste sig) efter den rekordvarma sommaren fast dom legat i 10 år på ett hus med platta på mark.

Men normalt sett så "sprider" sig inte problemet om det inte är något allvarligt fel som ligger bakom problemet.
 
Jag kan inte vara helt säker på att de lossnat nu, kanske va så direkt efter han la plattorna. Bara att jag inte märkt det innan nu.
Tänkte att ev vibrationer fortplantar sig och får plattorna jämte att lossna?!
 
A
Jag hörde om ett test för att se om klinkern sitter som den ska, studsa en golfboll på varje platta. Ljudet avslöjar alla plattor med dålig vidhäftning.
 
  • Gilla
Crayo
  • Laddar…
C Crayo skrev:
Jag kan inte vara helt säker på att de lossnat nu, kanske va så direkt efter han la plattorna. Bara att jag inte märkt det innan nu.
Tänkte att ev vibrationer fortplantar sig och får plattorna jämte att lossna?!
För att veta orsaken borde du berätta mer:

Har plattan släppt från fix eller har fix släppt från underlag och sitter kvar på plattan?
Är det betongplatta eller träbjälklag?

Och som Scouten så skriver kan du kolla om du har bom (dålig vidhäftning) under fler plattor genom att knacka på dom med en nyckel eller nästan vad som helst. Hörs direkt på ljudet om dom sitter lös.

Om dina klinker sitter på betongplatta så lär det inte vara några stora problem oavsett anledning. Träbjälklag kan innebär större problem.
 
Det är betongplatta, det är bom ja menade med släppt! Vet inte om det är plattan eller fix som släppt/bom.
 
A
Jag är för dåligt insatt i juridiken kring det, men det är väldigt viktigt att du får klarhet i omfattningen. Min förra chef blev vardera hans klinker satt löst när han skulle sälja huset. Det var hela bottenvåningen som fick göras om. Han fick bolaget som gjort jobbet att göra om, men annars kan ju 90 kvm klinker bli ganska kostsamt.
 
De är ju främst slipning och sådant som blir jobbigt med nymålade väggar och tak
 
Nästan varenda byggprogram eller youtubeklipp så smetar dom på (för) stora ytor i taget och applicerar torra plattor. Kan inte bli bra vidhäftning :(
 
C Crayo skrev:
Det är betongplatta, det är bom ja menade med släppt! Vet inte om det är plattan eller fix som släppt/bom.
Då antar jag att plattan sitter kvar på sin plats men har släppt.

Om hantverkarna inte använt fel fix är det troligen bara för torrt fix, har dröjt för länge med att lägga plattorna och det är inget problem som sprider sig.

Om du har klinker av natursten så är det viktigare med val av fix eftersom vissa stenar har speciella krav.
 
Vad skall man ha för typ av fix betongplatta och keramik?
Tror jag har en halv påse fix kvar som han lämnade.
 
C Crayo skrev:
Vad skall man ha för typ av fix betongplatta och keramik?
Tror jag har en halv påse fix kvar som han lämnade.
Till vanliga klinker fungera nästan alla vanliga fixer, Det vanliga är att använda någon sorts flexfix eftersom de tål mer rörelser/vibrationer.

Men utan mer info så kan inte jag hjälpa till mer i varje fall.
 
C Crayo skrev:
Det är betongplatta,
Hur gammal är plattan? Nygjuten?
 
Det finns en särskild fixmassa (någon sorts lim?) just för att fästa plattor som lossnat. Vi har samma problem i hallen, där alla klinkersplattor släpper en efter en. Jag har testat att fästa en och det verkar funka (men hos oss verkar grunden till problemet att underlaget flexar). Jag minns inte vad produkten heter men ska kolla ikväll när jag kommer hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.