Hej,
Har aldrig haft pool/badtunna och har därför ingen erfarenhet av rening av vattnet.
Om man inte använder någon rening alls, hur ofta behöver man byta vattnet?
Rör det sig om timmar, dagar, veckor innan det bildas ohygieniska partiklar?

Jag hade en tanke om en ekologisk baddamm på sommaren och använda detta vattnet vintertid i en badtunna som värms upp och hålls varm tills man behöver byta vattnet och cirkulera tillbaka detta till baddammen och ta nytt friskt vatten därifrån. Känns detta rimligt?

Mvh
 
X xLnT skrev:
Hej,
Har aldrig haft pool/badtunna och har därför ingen erfarenhet av rening av vattnet.
Om man inte använder någon rening alls, hur ofta behöver man byta vattnet?
Rör det sig om timmar, dagar, veckor innan det bildas ohygieniska partiklar?

Jag hade en tanke om en ekologisk baddamm på sommaren och använda detta vattnet vintertid i en badtunna som värms upp och hålls varm tills man behöver byta vattnet och cirkulera tillbaka detta till baddammen och ta nytt friskt vatten därifrån. Känns detta rimligt?

Mvh
Vad har du tänkt värma vattnet med?
Jag har badat vedeldad badtunna utan rening ett par gånger, det vattnet vill man inte använda mer än en gång.
Tror inte det är realistiskt eller hygieniskt att återanvända badvattnet, tänk på ett vanligt badkar, hade du velat bada sist vid julbadet?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om man håller det i en temperatur lämplig för en badtunna så funkar det nog inte så länge.
 
Jag hade tänkt värma upp det med ved och underhållsvärma med jordvärmepumpen.
Det är ju tänkt att man duschar i uteduschen först innan man hoppar ner, men jag förstår din poäng.
Vilka alternativ har man för att hålla vattnet "fräscht" en tid? Och vart gör man av vattnet när man vill bli av med det och dess kemikalier?

Kan man kanske cirkulera vattnet genom ett kolfilter eller något annat mer skonsamt än klor/salt?
 
hsd
Partikelfiter och Uv-ljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.