Jag håller på att bygga en ny furstukvist på gäststugan från 60-talet vid min stuga i Roslagen.

Ska även lägga ett nytt plåttak med svart TP20 plåt över hela stugan, och ny underlagspapp.

Tänkte bygga något i denna stil, takhöjden är väldigt låg så jag vill utnyttja varje cm. Gör jag lägre golv blir det skugga från en berghäll intill.

Tips önskas, ska jag bygga undertak eller nöja med mig endast plåttak sista biten?

Måtten är 1700 ut från befintliga stugan och 3420 bredd. Det blir i längsta laget för en takstol längst ut, hur bör jag förstärka mellan stugan och takstolen som vilar på pelarna längst ut?

Både stugan och mina nya plintar står gjutna och dubbade på en och samma berghäll, cirka 200 under mark.

Jag vill gärna ha lite 60-tals stuk på detta.

Hur ska jag skarva ihop allt med befintliga taket?

Ritning av en furstukvist med mått 3420mm bredd och dekorativa detaljer i 60-talsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad stuga med blå dörr och fönster, inledande konstruktion av furstukvist framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med så låga höjdmått är enda alternativet som jag ser det att förlänga stugans tak. Om du sätter pelare i ytterhörnen, fäller in diagonaler i takhalvornas plan och förbinder pelarna upptill med huset med horisontella bjälkar, så kan du få det stabilt utan att det ser för tungt ut.
 
Funderar på om jag reglar upp med säg 95x45 enligt skissen nedan och lägger 21 mm takspånt ovanpå så det blir snyggt under.

Blir ju enklare att skarva med befintliga taket och då kan jag dra ut nya takpappen hela vägen.

Nock och sidoregeln borde väl kunna bära upp detta?
Teknisk ritning av takkonstruktion med befintligt tak, reglar, och takspånt layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det så här du menar med diagonaler?

Ritning som visar befintligt tak med angivna diagonaler och understrukturens uppbyggnad för diskussion i forum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller ska de sluta mot de horisontala reglarna?
Arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med befintligt tak och vertikala reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen som den första skissen med diagonal som du gjorde eller som jag markerat med rött på bifogade modifiering. Utan detta blir inte pelarnas överdelar tillräckligt stabila.
Arkitektritning av en byggkonstruktion med markerade stabiliserande diagonaler i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, då kan detta vara en bra lösning?

Tänkte bygga pelare med två stycken 45x95 och en 22x70 mellan dem. Skruvar ihop allt till ett paket, har sett den lösningen på annat håll och tyckte det såg bra ut med målad vit färg på sedan.

Tänkte mig en 45x120 regel längst ut ovanpå pelarna.

Kan det räcka med 45x70 till takets diagonaler? Det är ju inte så mycket snölast i Roslagen.

Ritning av en byggkonstruktion med pelare, reglar och befintligt tak i profilvy, markerade för en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
45x70 räcker säkert. Det är ju inga längder att tala om. Lösningen ser bra ut som helhet tycker jag.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.