Hej

Står inför val av värmesystem i renoveringen av huset.
Inget stort hus, 95 m2 fördelat i ett 1,5 plans hus.
Tanken är luft vatten värmepump. Ventilationen blir ftx.
På bottenvåningen ska det givetvis läggas golvvärme.
Men vad väljer man på plan 2??
Golvvärme?
Vattenradiatorer?
El radiatorer?

Hur skulle ni gjort och varför??

Alla golv väggar är öppna så ingen hänsyn behöver tas för extra arbeten får val av system
 
Golvvärme lägger ja min röst på.
Inga radiatorer ivägen vid fönster mm allt blir dolt.
 
Golvvärme utan tvekan. Du kan köra på samma fördelare som för bottenvåningen. Blir inget avluftningsproblem.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Golvvärme utan tvekan. Du kan köra på samma fördelare som för bottenvåningen. Blir inget avluftningsproblem.
Dra ner rören från plan 2 till plan 1?

Med inne på detta för slippa shunta två olika temperaturer från pannan?
 
Yes. Dvs om du har en golvvärmefördelaren på bottenplan så drar du slingan/slingorna till överplan från den med. Många nojjar om att det skulle stanna luft i slangen på överplan om man har fördelaren samt dess avluftning på nedreplan.
Det behöver man inte oroa sig för.
Två olika shunt temperaturer ska man aldrig behöva. De kallaste rummet bestämmer framledningstempen. Resten stryps till sin komfort.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yes. Dvs om du har en golvvärmefördelaren på bottenplan så drar du slingan/slingorna till överplan från den med. Många nojjar om att det skulle stanna luft i slangen på överplan om man har fördelaren samt dess avluftning på nedreplan.
Det behöver man inte oroa sig för.
Två olika shunt temperaturer ska man aldrig behöva. De kallaste rummet bestämmer framledningstempen. Resten stryps till sin komfort.
Låter klokt, tänkte om jag skulle ha vatten radiatorer på plan 2 skulle det behövas shuntas kallare vatten till golvvärmen eller skulle det räcka med att köra låg tempererat på radiatorerna?
 
Jaha du menar med radiatorer. Ja då kan man behöva shunta. Jag har dock blandat GV och radiatorer men kör oshuntat då jag har rätt stora fönster och får plats med c22or på 600x1200 i de sovrummen där jag har radiatorer. Skulle jag inte haft betongbjälklag i den gamla delen av huset hade jag lagt ner gv där med. Men blev bra med stora radiatorer också.
Kör med golvvärme överallt om du har möjlighet. Mitt tips.
 
Själv så har jag golvvärme ingjuten på bottenplan och moderna radiatorer på ovanvåningen!
Allt värms upp med en luft/vatten värmepump och på det hela taget så funkar det bra.
Men skulle jag gått på och byta golv på ovanvåningen så hade jag helt klart lagt golvvärme även där.
 
B Berg Skogen skrev:
Hej

Välj golvvärme, vi har utveklat ett styrsystem med Raspberry Pi som bland annat styr efter morgondagens timspotpriser från Nordpool
 

Bästa svaret

Golvvärme i alla rum utan diskussion, ångrar att vi inte gjorde det när vi renoverade huset när vi köpte det, nu när vi bygger ut så blir det de när vi gör om vissa av rummen i gamla huset.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Golvvärme i alla rum utan diskussion, ångrar att vi inte gjorde det när vi renoverade huset när vi köpte det, nu när vi bygger ut så blir det de när vi gör om vissa av rummen i gamla huset.
Det blir så när det dags, projekterar för golvvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.