Hej,

Jag ska i min bostadsrätt flytta Köket till Vardagsrummet och på så sätt göra om 1rok till 2rok.

På planlösningarna nedan har jag redan flyttat ut väggarna mot hallen och gjort badrummet större (gula väggarna).
Jag vill dock inte att hallen upplevs som instängd när man kommer in via ytterdörren (det kommer bli 160 cm mellan ytterdörren och badrumsdörren) .
Jag kan även tänka mig att flytta eller ta bort väggarna i hallen (gröna väggarna, som i Förslag 1-4 och 10).

Min huvudfråga är, Hur ska jag placera köket?, har 11 olika Förslag.

(Vi kan för enkelhetens skull anta att jag får och kan göra allt detta, d v s jag har styrelsens godkännande och inga väggar är bärande etc...
Jag blir tvungen att bila avlopp från kök till badrummet (som ska också renoveras), dra imkanal från fläktkåpan via badrummet till gamla kökets luftutsug, samt byta el till jordat.)
3D-planritning av förslag för ombyggnad av lägenhet med nya köksplaceringen i vardagsrummet.
3D-planlösning som visar köksförslag 1 med köksinredning längs en vägg och vardagsrum, gula och gröna väggar markerar ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-visualisering av köksförslag med möbler och apparater, inklusive väggändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-modell av förslag 3 för omdisponering av lägenhet: öppen L-formad kökslayout, större badrum och vidgad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-ritning av kökslayoutförslag med L-format kök, stort matsalsbord, soffa och utan dörr mot hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-modell av ett förslag för kökslayout med U-format kök och matplats i ett omstrukturerat bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-ritning av förslag 6 för ombyggnad, U-format kök integrerat med vardagsrum, väggar i gult och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-visualisering av förslag 7 på lägenhetsomplanering med L-format kök och separering från hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-modell av ett L-format kök med förslag på placering av vitvaror och möbler i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-modell av köksförslag i bostadsrätt med öppen planlösning, barbord och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-planlösning av en lägenhet visar kökslayoutförslag 10 med lågt barbord, utan matbord, och avståndet mellan vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3D-planlösning med förslag 11 för kök i L-form, bord, stolar och textbeskrivning av layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad jag tänker på när jag ser dina förslag:
  1. Riktigt matbord eftersom det kan användas för mycket annat, t.ex. skrivbord, rymmer fler som dessutom kan samtala bättre eftersom de sitter mittemot varandra.
  2. Inte ha hon direkt vid en vägg eller vid ky/frys eftersom man då lätt slår i väggen etc. när man diskar en plåt eller stekpanna (man får märken). Stor risk för att man får vatten på golvet vid sidan av hon om den är i änden av en bänkskiva.
  3. Ha avställningsyta på båda sidorna av hällen, dvs. hällen ska inte vara i änden av en bänkskiva.
  4. Bäst med 80 120 cm arbetsbänk mellan ho och häll, samt ho och häll i samma bänkskiva. Om möjligt undvik att ha diskmaskinen under denna arbetsbänk.

Det gör att jag tycker att dessa alternativ är bäst:
  • 3, men ha hon längre från hällen och ha överskåp överallt för mycket förvaring behövs i små lägenheter.
  • 4, men ha hon längre från hällen och ha överskåp överallt.
  • 6, men onödigt ha så stor bänkyta vid kyl/frys (låt den vara kortare så blir det mer plats för stolen som är närmast). Minikök
 
Tack för svar.
Anledningen till att jag har så mycket bänkyta är för köksapparater (nu har jag dock inte så många).
Sen är det skönt att inte ha överskåp när man arbetar med köksapparaterna, men som du säger, i en liten lägenhet kanske förvaring går före bekvämlighet.
 
BirgitS
Det är få köksapparater som inte får plats under överskåpen och om det är t.ex. en hög mixer så får den plats framför överskåpen när den används (och annars passar den bäst i ett skåp/låda för att inte bli dammig).

Med compact living är det viktigt att utnyttja väggarna om man inte ska riskera att saker dräller omkring på golvet i stället.
 
Mitt förslag följer inte något av de du har ritat upp.

Jag tänker L-kök som i förslag 3 men inte fullt så lång bänk, med ett slagbord som till vardags är nerfällt och står mot väggen mittemot. Tex NORDEN eller GAMLEBY från IKEA. Bordet rymmer då 2-3 personer nerfällt och 8 personer uppfällt.

Väggen mot hallen kan eventuellt sparas och där står då ett rejält högskåp.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt förslag följer inte något av de du har ritat upp.

Jag tänker L-kök som i förslag 3 men inte fullt så lång bänk, med ett slagbord som till vardags är nerfällt och står mot väggen mittemot. Tex NORDEN eller GAMLEBY från IKEA. Bordet rymmer då 2-3 personer nerfällt och 8 personer uppfällt.

Väggen mot hallen kan eventuellt sparas och där står då ett rejält högskåp.
OK, tack. Anledningen till att jag har så lång bänk är att jag tror inte att jag kan utnyttja utrymmet på nåt bättre sätt.
Ska fundera på högskåpet, behöver förvaring. Lekte lite med tanken att i sovrummet ha en halv loftsäng med förvaring under, med plats för en klädhängare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är få köksapparater som inte får plats under överskåpen och om det är t.ex. en hög mixer så får den plats framför överskåpen när den används (och annars passar den bäst i ett skåp/låda för att inte bli dammig).

Med compact living är det viktigt att utnyttja väggarna om man inte ska riskera att saker dräller omkring på golvet i stället.
Hej!
Kom på ett till förslag, Förslag 12. Jag vill att det ska se snyggt ut också. Har du nån synpunkt kanske? (Bordet behöver inte vara så stort)
3D-modell av ett U-format kök med långt bord, köksö och inbyggda apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag gillar nr 6! mitt förslag är att göra bänkskåpen vid kyl/frys lägre så kan de vid behov fungera även som sittbänk. de sväljer fortfarande mycket förvaring, komplettera med en öppen vägghylla ovanför.
 
major_tom major_tom skrev:
jag gillar nr 6! mitt förslag är att göra bänkskåpen vid kyl/frys lägre så kan de vid behov fungera även som sittbänk. de sväljer fortfarande mycket förvaring, komplettera med en öppen vägghylla ovanför.
Jag får det inte riktigt att gå ihop. En sittbänk är för låg för att fungera som en bänkskiva, och en bänkskiva för hög för att sitta på.
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Jag får det inte riktigt att gå ihop. En sittbänk är för låg för att fungera som en bänkskiva, och en bänkskiva för hög för att sitta på.
nej alltså gör den låg som en sittbänk menade jag.
 
major_tom major_tom skrev:
nej alltså gör den låg som en sittbänk menade jag.
OK.
Långbänkar har blivit moderna igen har jag läst.
Annars gillar jag själv Förslag 6 också.
 
BirgitS
E Ett_unikt_namn skrev:
Hej!
Kom på ett till förslag, Förslag 12. Jag vill att det ska se snyggt ut också. Har du nån synpunkt kanske? (Bordet behöver inte vara så stort)
[bild]
Det ser lite väl trångt ut runt bordet ;)
Ofta har man ju glasen i överskåp och då är det mest praktiskt att ha överskåpen nära diskmaskinen så man inte behöver bära iväg med dem när man tömmer den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.