S
Eftersom vaccumventilen till avloppet inte har fungerat som den ska så har den förra ägaren tagit bort den. Vilket har gjort att det är fuktig luft på kallvinden. Första tanken var att jag borde dra röret genom taket och ha vaccumventilen på utsidan. Dock vart jag rekommenderat att ha den inomhus på nuvarande plats.

Finns ett par olika vaccumventilar att välja på. Vad rekommenderat ni? Något som även fungerar på vintern.

Ska man isolera hela röret upp till vaccumventilen?



Mvh
 
A
Vem rekommenderade det? Min uppfattning är att vaccumventiler är nödlösningar och att luftning i det fria är att föredra.
 
W
Om du drar röret genom taket så behövs inte vacumventilen.
 
S
Röret har förmodligen gått igenom taket en gång i tiden men man har gjort om det av någon anledning. Om jag ska dra den utomhus hur skyddar jag röret bäst mot snön?
 
S
Tack för svaren. Blir att dra den genom taket. Provade att leta på nätet efter färdiga genomföringssatser och avloppsluftare till Trp 20 plåt men jag hittade inget. Såg att det fanns många olika varianter till tegeltak och så man kan ändra vinkeln beroende på takvinkel.
 
J
Avluftningen kan med fördel svängas med 45 graders upp till nock och där på utsidan sätta en betäckning som passar nockplåten , hittar du inget så knäcker en plåitis till efter dina mått , mycket lättare än att försöka hitta något som passar
TP-plåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.