Tre rader med plattor, i raderna är det cc60 mellan plattorna och raderna är cc150 mellan varandra.

Vill bygga lågt med 45x95 reglar och 28x120 trall.
Fälla in golvreglar med balkskor cc60 då såklart.

Kommer det bli stumt?
 
  • Tre rader med stenplattor på grusunderlag med jämnt avstånd, planerat för trallbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på underlaget.
 
Jasså, så reglarna har ingen betydelse?

Underlaget är paddlat och stabilt.
 
Självklart har reglarna betydelse, liksom vad du tänkt ställa ifrån dig ovanpå dem. Men den information du gav var en bild på några sjöstensplattor på backen, och ingenting om vad som fanns därunder, eller vilka åtgärder du vidtagit innan du la dem där. Och då beror det alldeles väldigt mycket på underlaget.
Du har paddat — bra. Men vad har du paddat? Matjord?
Jag skulle vilja ha ett lager välpaddat grus under plattorna först och främst, helst med all matjord bortskopad först. Sen kan vi börja prata reglar och annat kul.
 
Är väll någon form av fyllnadsmassor, sand, sten grus.
Legat en altan på slipers där i 30år, inget har vuxit upp, dvs ingen näring i marken, ingen jord.

Jag rev den gamla, jämnade ut och paddlade.

Ska ha grill och matbord på altanen. Ingen bassäng.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
Om du ska behålla 45x95, antingen:
a) tillför du en plattrad så du kommer ner på cc100 då blir det enligt tabellen (för 45x95 som egentligen inte står med).
eller
b) köra med dubbla 45x95 på varje plattrad och cc60.
 
Hur långt är det MELLAN plattorna, dvs inte cc avståndet?
Du kan lägga plattorna på diagonalen, då blir det ännu stummare.
 
L
Självklart är det konservativt att utgå från en tabell med stödpunkt endast på cc-punkten. Men med hänsyn till ev. sättningar med tiden är det inte självklart att alla plattor tar last i hela deras bredd oavsett om den är diagonalt/kvadratiskt orienterad. Att överdimensionera något brukar löna sig om man inte vill att det ska svikta. Det brukar alltid vara jobbigare att ändra något i efterhand.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
110cm platta till platta.
 
Jag säger stenläggning, underhållsfritt, enkelt och utan svikt :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men inte lika mysigt att gå på
 
Reglarna som ligger ut från huset bör vara 45x120 för att däcket skall få en godtagbar svikt. 45x95 håller men är otrevligt att gå på.
 
L
J justusandersson skrev:
Reglarna som ligger ut från huset bör vara 45x120
Det beror ju på hur hela konceptet är tänkt. Jag körde på 45x95 ut från huset, men då fanns det lite annat med i bilden, körde med 45x145 som golvreglar (med urtag för 45x95 för att få ner bygghöjden). Resultat blev stabilt och helt i marknivå. Körde med cc40 på 45x145, det var bra för då kom man åt med skruvdragaren för alla vinkeljärn.
Struktur av träreglar för däckbygge markerade med dimensionerna 45x95 och 45x145, fastsatta med vinkeljärn på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Lämplig regeldimension avgörs av spännvidd och last. För bjälklag (dit man även får räkna terassdäck) brukar man se till att begränsa nedböjningen i förhållande till spännvidden (vanligen 1/300). När det gäller den acceptabla svikten brukar man i stället använda ett absolut mått som är oberoende av spännvidd och s.k. nyttig last. Om en 100-kilosperson (egentligen 1 kN vikt) ställer sig mitt på en regel får denna inte böjas ner mer än 1,5 mm. Det betyder att en 45x95 regel inte bör vara längre än 1,3 meter mellan upplagen och en 45x120 regel inte längre än 1,7 meter, när det gäller bedömningen av svikt.
 
  • Gilla
Navarro och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.