R Ricky skrev:
Hej,
Det känns väl lite som du förenklat löner etc både för företagare och anställda. En hantverkare som får in hela den summan kan ju inte ta ut hela den summan i lön. Denne har ju en mängd kostnader för försäkringar, tjänstepension, verktyg etc. Den som du anställer behöver ju också dessa saker för att en jämförelse skall vara rättvis. Företagaren kan ju ta dessa kostnader innan löneuttag. Timlönen känns därför för hög. Om den är korrekt så skulle en sådan nettolön generera mer än 30% skatt
Naturligtvis har du rätt i detta. Glöm dock inte att många avdragsgilla kostnader i en firma även är avdragsgilla i en privatpersons deklaration (heter inte en fin ruta 852?) om dessa varit nödvändiga för inkomstens intjänande (resor, kläder etc etc) om arbetsgivaren inte står för detta. Det där med ansvarsförsäkring får man ju kolla upp såklart.
Vad gäller tjänstepension så åker företag på arbetsgivaravgift och förmånstagaren får framtida skatt - lika bra/bättre ta ut som lön nu och investera i breda fonder, blir dock lite lägre utväxling på kapitalet såklart. Den privatanställde får väl begära 1,5% högre timpenning som kompensation (5% pensionsavsättning * 30%).
 
Söderort mats_hulten skrev:
Anledningen till att jag blev nyfiken på saken var egentligen att jag blev nyfiken på SYSTEMET samt för att det finns en SKEVHET i beskattningen av privata köpare av TJÄNSTER.
Det här tror jag inte ett dugg på. I det fall som du beskriver med tre koordinerade individer så kommer ju skatteverket garanterat anse att de bedriver en affärsverksamhet oavsett om de har F-skatt eller ej. Skulle aldrig sätta mig i den situationen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Motvillig hemmapulare skrev:
Det här tror jag inte ett dugg på. I det fall som du beskriver med tre koordinerade individer så kommer ju skatteverket garanterat anse att de bedriver en affärsverksamhet oavsett om de har F-skatt eller ej. Skulle aldrig sätta mig i den situationen.
Det är möjligt de tycker det är en affärsverksamhet men Skatteverket brukar dock tala om näringsverksamhet, och allt som oftast handlar ju tvister som uppkommer om det totalt omvända:

En anställd väljer att börja fakturera sin tidigare arbetsgivare för samma jobb som innan bara för att detta ger honom fördelar, men även för tidigare arbetsgivaren som slipper arbetsgivaransvar.

Då kan Skatteverket säga ajabaja - du bedriver inte din näringsverksamhet självständigt och vi kommer beskatta dig i inkomstslaget tjänst, samt påföra uppdragsgivaren arbetsgivaravgift - vänligen återgå i anställning!

Att Skatteverket skulle kunna säga ”Ajabaja - ni tre verkar vara alltför självständiga anställda och skall därför beskattas som näringsidkare och erlägga egenavgifter, snabbt säga upp er från nuvarande behovsanställning samt övertyga arbetsgivaren att han måste teckna uppdragsavtal med det gemensamma bolag vi nu ålägger er att starta!” håller jag för mycket otroligt!

Särskilt om det enda skälet skulle vara att få uppdragsgivaren att betala moms. Isåfall skulle ju en massa anställda sitta väldigt löst och behöva oroa sig för om SKV upptäcker deras samhällsfarliga självständighet som anställda tjänsteutövare. Har hört många gånger om IT-konsulter som samfällt lämnar en arbetsgivare man inte vill jobba hos, för att sedan ta anställning hos konkurrent - inte sjutton skulle SKV kunna tvinga dem bli företagare för det! Eller om två bästisar - en AD och copywriter - väljer att alltid anställas som ett team - det är inte olagligt alls.

Vore poliker intresserade av att sätta p för detta skulle de behöva förorda lagstiftning MOT privatanställningar vilket vore vansinne och aldrig kommer ske, alternativt skapa balans mellan nuvarande moms och arbetsgivaravgift, eller införa särskild arbetsgivaravgift på just privatanställda, vilket också vore galet - varför skulle man inte vilja att folk vitt kan anställa t ex en lågutbildad person som vårdare till sina gamla föräldrar i hemmet?

Spännade iallafall!
 
  • Gilla
AnnaCharlotta
  • Laddar…
Det är intressanta tankar, men att underlätta privatanställningar kommer inte hända så länge politikerna låter sig styras av dagens vänsterorienterade arbetstagarorganisationer som stoppat huvudet i sanden de senaste 20 åren och därmed inte förstått att dagens globala samhälle inte kan bygga på otidsenliga principer för arbetsrätt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är intressanta tankar, men att underlätta privatanställningar kommer inte hända så länge politikerna låter sig styras av dagens vänsterorienterade arbetstagarorganisationer som stoppat huvudet i sanden de senaste 20 åren och därmed inte förstått att dagens globala samhälle inte kan bygga på otidsenliga principer för arbetsrätt.
De behöver inte underlätta - det är redan lätt privatanställa. Tar 5 sekunder: ”Vill du behovsjobba för mig?” ”Ja tack”. Klart.

Betala efter jobbet lönen de ska få i handen + 12% semesterersättning. Speca lön / sem ers på en lönespec och ge till dem. Betala sedan in eventuell inkomstskatt samt arbetsgivaravgift efter du fyllt i o skickat en förenklad arbetsgivardeklaration. Kanhända måste man skicka kontrolluppgift i slutet av året.

Klart.
 
  • Gilla
AnnaCharlotta
  • Laddar…
Den årliga kontrolluppgiften försvinner till årsskiftet. AG meddelar skatteverket varje månad och AT kan logga in själv och se vad som rapporterats. Ny lagstiftning från 1/1.
 
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Med underlätta avsåg jag att nuvarande arbetsrätt är så stark att det kan bli mycket kostsamt om man inte är insatt i regelverken.

Det, och information, tror jag skulle ge betydligt fler arbetstillfällen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med underlätta avsåg jag att nuvarande arbetsrätt är så stark att det kan bli mycket kostsamt om man inte är insatt i regelverken.

Det, och information, tror jag skulle ge betydligt fler arbetstillfällen.
Okej då förstår jag. Bra vi diskuterar detta med andra ord och låter folk veta! ;-)
 
Intressant fundering.
Men som andra har skrivit, så skall man vara noga med VEM man anställer.
Som företagare har jag anställt några genom åren, och för många har varit "måndags-sjuka" osv. helt enkelt ointresserade att arbeta, men vill gärna ha en fast lön. men jag kanske har haft otur?

En viktig sak som nämnts tidigare är försäkring.
Vad händer om arbetstagaren halkar/faller och skadar sig så att den får men för livet?
Man har ganska stort ansvar som arbetsgivare!

Sen har vi ju moms, den är ju tänkt som ett sätt att beskatta slutkund/konsument och finns av en anledning.
Nu är ju jag företagare och tycker jag betalar alldeles för mycket skatt, men jag försöker intala mig att skatten behövs för att mina barn skall leva i ett samhälle med god välfärd.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Vilken intressent tråd! Jag håller på att bygga en tjänst som ska hjälpa privatpersoner att anställa direkt - tanken är att man efter att ha registrerat sin anställd enkelt ska kunna swisha pengar och sedan hanterar tjänsten skatteinbetalning, nettolön, arbetsgivaravgift med rut/rot-avdrag, kontrakt lönespecifikation och försäkring. Jag har haft anledning att läsa på mycket i detta ämne :)

Som många skriver så är det förknippat med en hel del ansvar att anställa någon men även när du köper en tjänst har du arbetsmiljöansvar för personer som jobbar i ditt hem. LAS gäller inte men vid längre anställningar så kan det uppkomma skyldighet att betala sjuklön. Det mesta av sjuklönen får man faktiskt tillbaka av försäkringskassan när man är en liten arbetsgivare. Någon skrev att det finns ett tak för hur mycket pengar man får anställa någon för men det finns inte. En del personer som har behov av personliga assistenter anställer privat och då kan det tex bli betydande belopp. I andra Europeiska länder är det mycket vanligare med privat anställning än i Sverige.

När det gäller gränsen mellan näringsverksamhet och anställning så är det många faktorer som vägs in men som TS skriver händer det då och då att Skatteverket säger att någon som har F-skatt faktiskt ska anses vara anställd men tvärt om har jag inte hittat några fall på ännu. Jag kan tänka mig att det kan hända om någon har väldigt många arbetsgivare och har ett mycket självständigt förhållande till dessa arbetsgivare. Jag har tolkat reglerna som att du kan anställa någon som har F-skatt och bli deras arbetsgivare istället för att köpa en tjänst av dem MEN om jobbet faller inom deras näringsverksamhet så kan du inte få ROT-avdrag.

Jag har själv anlitat mycket hjälp genom att själv anställa privat och har försökt uppmuntra andra att göra det samma. Det har varit lite uppförsbacke för många förstår inte att det är möjligt för privatpersoner att bli arbetsgivare och när de väl förstår så tycker de att administrationen är krånglig. Jag tror verkligen att detta kan skapa fler jobb - eftersom man slipper momsen blir det ju billigare att anställa.
 
T TTperra skrev:
Men som andra har skrivit, så skall man vara noga med VEM man anställer.
Som företagare har jag anställt några genom åren, och för många har varit "måndags-sjuka" osv. helt enkelt ointresserade att arbeta, men vill gärna ha en fast lön. men jag kanske har haft otur?
Det är inte bara du, det är svårt att anställa. Lite på samma vis som det är svårt att hitta rätt jobb. Alla passar inte för allt och allt passar inte för alla. Jag är nöjd om jag är femtioprocentig i mina rekryteringar. Skulle man ha den dåliga hitraten på anställningar som privatperson går det fort att se att det är en riskabel lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.