Hej
Igår när jag kom hem från jobbet var en fas(L3) borta ur mitt hus(fasen borta även ur 13 grannhus) Värmepumpen(Nibe 1255)hade stannat och larmade med "kommunikationsfel mot inverter100". Tänkte att det där går väl till sig när fasen är tillbaka men där bedrog jag mig. Efter ca 8h hade leverantören lagat felet men när jag startade om pumpen så larmade den återigen med samma kod. Efter några återställningen av larm gav jag upp och kör nu på elpatron.
1: Kan man på nåt sätt hålla energibolaget ansvarig?
2: Någon som haft liknade fel och kan berätta om lösningen?
3: Borde inte en modern värmepump klara detta? Samma sak skulle ju ha skett om en mätarsäkring gått.(vilket ännu inte skett under de 20 år jag bott i huset).

Trist fredagskväll blev det iaf

/LOB
 
Redigerat:
H
Är det en 1255 som du har? Dessa är känsliga för fasbortfall, invertern går sönder
 
Japp. Fel av mig 1255 ska det så klart vara. Tack
 
H hus520 skrev:
Är det en 1255 som du har? Dessa är känsliga för fasbortfall, invertern går sönder

Invertera=varvtalsstyrningen av kompressor eller? Inte hela kompressorn får man hoppas.
 
C
H hus520 skrev:
Dessa är känsliga för fasbortfall, invertern går sönder
Känns ju helt galet, måste vara ett konstruktionsfel. Är ju en inte helt ovanlig situation.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H
L lob skrev:
Invertera=varvtalsstyrningen av kompressor eller? Inte hela kompressorn får man hoppas.
Som jag fattat är det inte kompressorn utan varvtalsstyrningen som går sönder vid fasbortfall. Jag har funderat att sätta ett motorskydd innan som bevakar bortfall
 
H hus520 skrev:
Som jag fattat är det inte kompressorn utan varvtalsstyrningen som går sönder vid fasbortfall. Jag har funderat att sätta ett motorskydd innan som bevakar bortfall
Är väl bättre att klaga hos Nibe, är ju helt vansinnigt dåligt och som sagt inget ovanligt fel. Att du själv skulle behöva ordna med någon form skydd är inte vettigt.
 
Nej, det låter märkligt. Är det så känsligt ska det finnas ett fasavbrottsskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.