H hempularen skrev:
Och varför skulle en duktig hantverkare låta sig anställas av en privatperson för ett enda speciellt projekt? Du kommer inte att hitta någon som ställer upp på detta.

Sedan får man också vara rätt försiktig med tidbegränsad anställning, i normalfallet kan varken arbetsgivaren eller arbetstagaren säga upp en tidsbegränsad anställning. Är du anställd till 2019-09-01, så får du fortsätta jobba till det datumet, även om din privata arbetsgivare är hemsk. Och som arbetsgivare får du fortsätta betala lön till slutdatumet, även om bygget blev klar i juni.
Många väljer att ta in duktigt folk från andra EU-länder. Dessa går utmärkt privatanställa (behovsanställning är det korrekta namnet på projektanställning) vilket dels gör det lagligt, dels riskerar man inte åka på avgifter/skatt i efterhand om någon granne skvallrar eller något annat oförutsett händer. Dessutom kan det ju dessutom vara så att personen är i Sverige mindre än 180 dagar/år i vilket fall jag till och med tror den anställde kan skatta hemma vilket troligen är billigare (måste undersöka den saken) - arbetsgivaravgiften tror jag inte man kommer undan (men på den får man ju ROT-avdrag).

Att det inte skulle finnas svenska hantverkare som mellan anställningar skulle kunna tänka sig jobba på ett hus i ett halvår tror jag inte heller. Det är ju gratis annonsera hos AF så det är ju bara att testa.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Ja jädrar i min lilla låda .. Har man lärt sig något nytt idag med!
(Men det utesluter i vilket fall som helst alla anställningsstöd, de kräver att man är registrerad som arbetsgivare hos skatteverket, vilket jag tror är omöjligt om man inte har minst enskild firma/F-skatt)
Det får vi kolla! ;-)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jo du kan ju säkert hitta någon via AF, men det lär ju vara de som har väldigt svårt att få jobb på en riktigt firma, av någon anledning.
 
Söderort mats_hulten skrev:
Det krävs ingen större administration egentligen vad jag kunde läsa mig till - en förenklad arbetsgivardeklaration bara samt en inbetalning till Skatteverket. Första gången kanske man får klura lite men det verkar inte speciellt svårt.
Du lägger även med tid att ta reda på hur det funkar, detta är även det en overhead.

Men det är klart, när det är ett hemprojekt kan man ju välja som det passar en vilket man ska ha med i sin jämförelse för att få fram de siffror man önskar. Men skulle du driva det som ett företag så funkar det inte, all administration kostar pengar eller är tid som kan användas till något annat för att reducera kostnader.
 
Jag upprepar...
Privatanställning är bara för folk som känner och litar på varandra. Då är det en bra form. Laglig och momsen faller bort. Få tillfällen där det funkar bara.
Ta in utländsk arbetskraft eller slumpmässiga arbetare från AF och ta hela ansvaret är dumdristigt.

Administrationen är en blankett och en inbetalning. Ingen stor sak.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Annonsera på AF lär nog ge administration i alla fall. Du lär få mängder med folk som inte kan ett skit om det du vill. I princip förmedlar AF inte arbetskraft idag utan är ren administration av de som av någon anledning inte passar in på arbetsmarknaden.
 
Hade en bekant som gjorde detta för en ca 8 år sen och då har jag för mig att han talade om ett maxbelopp per år, har för mig att det var runt 250 tkr per år. Men är osäker.

Gällande admin så är jag ganska säker att det finns företag som hjälper en med det administrativa, säkerligen mot en %-arvode på lönen. Kan vara värt.

Jag har funderat på detta själv för att slippa momsen men som folk säger så lär kompetenta hantverkare inte gå över hur som helst under en begränsad period och vet inte själv hur sugen jag är att hitta någon helt främmande.

Jag tänker att vid husbygge man kan försöka hitta någon helst via kontakter som kan vara lämplig och kan hjälpa till som grovis, materialflytt, städning och enklare byggarbeten sen ska man naturligtvis ha entreprenörer till mer kompetenskrävande jobb, som tekniska installationer, tätskikt, plattsättning etc.... hittar man någon från öststaterna som man förstås ska betala bra lön till så kan den säkert sätta plattor och putsa/mura också.

Men man måste förstås ha en tid- och resursplan att som tillåter att man har en 100% på dessa enklare tjänster för att ligga i fas i produktionens krav på mer komplexa aktiviteter.

Eller om det är renoveringsprojekt eller trädgårdsprojekt så kan man ju göra enklare jobb där med en anställd, tex rivning, marksten och andra grovjobb eller jobb som det inte gör så mkt om det inte blir perfekt eller om något behöver göras om.
 
  • Gilla
Söderort
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Annonsera på AF lär nog ge administration i alla fall. Du lär få mängder med folk som inte kan ett skit om det du vill. I princip förmedlar AF inte arbetskraft idag utan är ren administration av de som av någon anledning inte passar in på arbetsmarknaden.
H hempularen skrev:
Jo du kan ju säkert hitta någon via AF, men det lär ju vara de som har väldigt svårt att få jobb på en riktigt firma, av någon anledning.
Jo, så kan det nog vara - men å andra sidan kan man ha tur och finner en riktig pärla som önskar sig referenser och chans att träna sig i svenska som dessutom kan tänka sig gå för en lägre timpenning.
 
Hej,
Det känns väl lite som du förenklat löner etc både för företagare och anställda. En hantverkare som får in hela den summan kan ju inte ta ut hela den summan i lön. Denne har ju en mängd kostnader för försäkringar, tjänstepension, verktyg etc. Den som du anställer behöver ju också dessa saker för att en jämförelse skall vara rättvis. Företagaren kan ju ta dessa kostnader innan löneuttag. Timlönen känns därför för hög. Om den är korrekt så skulle en sådan nettolön generera mer än 30% skatt
 
R Ricky skrev:
Hej,
Det känns väl lite som du förenklat löner etc både för företagare och anställda. En hantverkare som får in hela den summan kan ju inte ta ut hela den summan i lön. Denne har ju en mängd kostnader för försäkringar, tjänstepension, verktyg etc. Den som du anställer behöver ju också dessa saker för att en jämförelse skall vara rättvis. Företagaren kan ju ta dessa kostnader innan löneuttag. Timlönen känns därför för hög. Om den är korrekt så skulle en sådan nettolön generera mer än 30% skatt
Samt lägga ner tid för att ordna dessa saker, vilket helt försummas i analysen.
 
Fast moms är ju moms så även om man tar hand om detta så blir det minst en besparing om 20%
 
Som redan skrivits, du får inte tag i nån som vill ta denna anställning. Ingen pensionsavsättning och oklara trygghetsförhållanden då kollektivavtal saknas. Ska du ge samma villkor blir kalkylen en annan.

Jag tror detta funkar om du vill ta in nån väldigt kortvarigt med låg kompetens till att bära gips, flytta sten eller skyffla jord eller annat grovis-jobb.
 
Exempel hur jag tänker utan någon värdering i antalet timmar och pris, bara en tankeövning.

1. Betala hantverkare 20tim x 500kr/tim = 10000kr.

2. Anställa någon 20tim x 250kr/tim = 5000kr tillkommer administration med säg 10tim av egen tid.

3. Betala hantverkare 10tim x 500kr/tim och göra de övriga 10timmarna själv = 5000kr
 
Anledningen till att jag blev nyfiken på saken var egentligen att jag blev nyfiken på SYSTEMET samt för att det finns en SKEVHET i beskattningen av privata köpare av TJÄNSTER.

En juridisk person får dra av både moms och arbetskostnader (oavsett om egna anställda eller underleverantör gör jobbet) om hon/den t ex bygger ett hus, garage, verkstad eller dylikt för sin verksamhet - en riktig person av kött och blod får det inte, trots att dennes verksamhet/liv också går ut på att förbättra de egna livsbetingelserna.

Dessutom är frågan intressant ur konkurrenssynpunkt:

Om jag tar in en barnvakt, pianolärare, städare, trädgårdsmästare, designer, arkitekt et altri som har enskild firma betalar jag moms. Om samma tjänsteutövare istället behovsanställs av mig, betalar jag ingen moms alls.

Det är således förkastligt för denna typ av individuella tjänsteutövare (som dessutom inte har en massa moms dra av iallafall) att ha egen firma - mycket bättre då kunna sänka priset, förbereda info/blanketter till köparen och därmed stärka sin konkurrensfördel markant.

Rent principiellt skulle även t ex 3 duktiga byggare utan F-skatt, som ändå erbjuder sina tjänster mestadels till privatpersoner, samfällt kunna erbjuda sina tjänster till privatpersoner som behovsanställda (med förberedda juridiskt vattentäta behovsanställningsavtal / nödvändiga deklarationer och inbetalningskort) - ett duktigt byggkollektiv som är 20-25% billigare än de i bolag organiserade konkurrenterna. Kommer de dessutom överens med en kompis som har bolag, kan de via honom erbjuda sina tjänster på faktura som behovsanställda hos honom.

Finns naturligtvis vissa nackdelar - men frågan är intressant och belyser skevheten - gjorde tillräckligt många som ovan kanske tjänstemomsen skulle sänkas till förmån för höjd arbetsgivaravgift (som ju är avdragsgill för företag) så att skillnaden upphör. Får köra ”målsökning” i Excel när jag kommer till jobbet så hittar jag rätt nivå - är för seg i huvudet nu på morgonen... ;-)
 
Söderort mats_hulten skrev:
Anledningen till att jag blev nyfiken på saken var egentligen att jag blev nyfiken på SYSTEMET samt för att det finns en SKEVHET i beskattningen av privata köpare av TJÄNSTER.

En juridisk person får dra av både moms och arbetskostnader (oavsett om egna anställda eller underleverantör gör jobbet) om hon/den t ex bygger ett hus, garage, verkstad eller dylikt för sin verksamhet - en riktig person av kött och blod får det inte, trots att dennes verksamhet/liv också går ut på att förbättra de egna livsbetingelserna.

Dessutom är frågan intressant ur konkurrenssynpunkt:

Om jag tar in en barnvakt, pianolärare, städare, trädgårdsmästare, designer, arkitekt et altri som har enskild firma betalar jag moms. Om samma tjänsteutövare istället behovsanställs av mig, betalar jag ingen moms alls.

Det är således förkastligt för denna typ av individuella tjänsteutövare (som dessutom inte har en massa moms dra av iallafall) att ha egen firma - mycket bättre då kunna sänka priset, förbereda info/blanketter till köparen och därmed stärka sin konkurrensfördel markant.

Rent principiellt skulle även t ex 3 duktiga byggare utan F-skatt, som ändå erbjuder sina tjänster mestadels till privatpersoner, samfällt kunna erbjuda sina tjänster till privatpersoner som behovsanställda (med förberedda juridiskt vattentäta behovsanställningsavtal / nödvändiga deklarationer och inbetalningskort) - ett duktigt byggkollektiv som är 20-25% billigare än de i bolag organiserade konkurrenterna. Kommer de dessutom överens med en kompis som har bolag, kan de via honom erbjuda sina tjänster på faktura som behovsanställda hos honom.

Finns naturligtvis vissa nackdelar - men frågan är intressant och belyser skevheten - gjorde tillräckligt många som ovan kanske tjänstemomsen skulle sänkas till förmån för höjd arbetsgivaravgift (som ju är avdragsgill för företag) så att skillnaden upphör. Får köra ”målsökning” i Excel när jag kommer till jobbet så hittar jag rätt nivå - är för seg i huvudet nu på morgonen... ;-)
Med den frågeställningen blir det något helt annat och jag förstår nu dina funderingar betydligt bättre ;)
 
  • Gilla
Söderort
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.