Hej

Har börjat få idéer om att montera två övervakningskameror under takfoten för att bevaka längs hussidorna.
Kamerorna jag tänker mig drivs via PoE, och fibern och befintlig router/switch finns i källaren.
Således behöver jag dra nätverkskabel från källarvåningen, förbi entréplan, upp till vinden.
På vilket sätt är generellt sett möjligt och lämpligt att dra rör/kabel för detta om man antar att min 70-tals tegelvilla är "typiskt"?
Tänker mig om det finns riktiga NO-NO vad gäller brytande diffspärrar, eller om "typkonstruktionen" innebär att det finns en lämplig luftspalt det går att dra i?

/C
 
Typiskt skulle jag säga plast mellan innertak och isolering på vinden. Den kan man komma åt uppifrån om man lyfter undan isolering.
Sen kan man täta med tejp avsedd för ångspärr.

Beroende på dina förutsättningar så kan det vara mer eller mindre görbart men ett VP20 rör gömt i en gaderob eller så kan vara en smidig variant för en dold dragning
 
Tänk på att inte låta något VPrör etc passera genom isoleringen utan att täta invändigt.
Bäst är att bara låta kablar passera genom isoleringen.

Vad har/är det för uppvärmning av bostaden? Kan redan finnas lämpliga vägar upp från källare till vind.

Har du planritningar över våningarna så är det lättare att föreslå lämpliga vägar.

Genom att öppna källartaket på lämplig plats och borra sig upp i lämplig vägg samt från vinden borra sig ner i samma väggsektion så kan det gå att få genom VPrör.

Edit:
Ett ställe att ev få genom VPrör är där avloppsventilationen går.
 
Har du murstock och numera värmepump så kan du dra slang i skorstenen genom pannans rökkanal. :)
Har praktiserats förr med gott resultat. :D
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att inte låta något VPrör etc passera genom isoleringen utan att täta invändigt.
Bäst är att bara låta kablar passera genom isoleringen.

Vad har/är det för uppvärmning av bostaden? Kan redan finnas lämpliga vägar upp från källare till vind.

Har du planritningar över våningarna så är det lättare att föreslå lämpliga vägar.

Genom att öppna källartaket på lämplig plats och borra sig upp i lämplig vägg samt från vinden borra sig ner i samma väggsektion så kan det gå att få genom VPrör.

Edit:
Ett ställe att ev få genom VPrör är där avloppsventilationen går.
Mmm, befintliga kanaler som borde finnas, men är otroligt väl dolda, är de för larmsystemets kablar, och även en antennkabel går från källare till vind. De finns bara inte just där jag skulle vilja gå upp, och är säkert redan rätt välfyllda.

Intressant idé med avloppsventilationen.
Vit inte med säkerhet just nu, men tror faktiskt att den går precis i anslutning till garderoben jag har närverkspylarna i.
Jag vet dock inte hur konstruktionen för den kanalen ser ut.
Du tänker att man kan utnyttja ett utrymme mellan själva ventilationsröret och ”boxen” det går i?

/C
 
C Costanza skrev:
Du tänker att man kan utnyttja ett utrymme mellan själva ventilationsröret och ”boxen” det går i?
Ja exakt, jag har gjort så, men nu det rivet eftersom jag flyttat avluftningen pga ombyggnad av badrum, ska dra några nya rör där jag dragit till-/frånluftskanalerna mellan källare & vind.
 
S
På 70talet var det ingen som brydde sig om att diffspärren skulle vara tät. Så det är bara att borra genom den och trycka igen rör eller kabel, behövs inte tejpas o krångla.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Annars kan du dra på fasaden också.
 
Har radiatorsystemet bytts från öppet expansionskärl på vind till slutet i pannrummet? I så fall har du ett potentiellt oanvänt rör direkt från källare till vind. Såga bort expansionskärlet, dra i kablar och täta.

Själv insåg jag inte denna utmärkta möjlighet förrän efter det att jag med hjärtat i halsgropen borrade mig uppifrån vinden ned i mellanväggen till apparatdosan för ringklockan. Nu gick det ju bra och där går mina nätverkskablar nu genom rören som tidigare användes till ringklockan.
 
Redigerat:
A andersda skrev:
Annars kan du dra på fasaden också.
Eller rent av inuti...

Ytterligare en kavitet som inte nämnts är luftspalten innanför teglet. Kanske kan vara knepigt att ta sig hela vägen förbi övervåningen, men i princip borde det gå om det inte ramlat in för mycket murbruk. Sedan är det kvar att fundera på hur du tar dig från nederkanten av luftspalten in i undervåningen och var teglet slutar kontra taket på undervåningen.

Mina larmgivare i fönster och dörrkarm är dragna i luftspalten. Borrade bara rakt upp genom karmen och petade upp någon styv ståltråd eller liknande som fiskades upp på vinden. Minns inte riktigt vad jag använde.

Signalkabel för elavläsning borrade jag på samma sätt genom fassadmätarskåpet upp i luftspalten. Sedan en borrning tvärs genom teglet in i souterrängplanet. Lite knep för att docka ihop det i kröken men det gick det också!
 
Redigerat:
Utvändig kabeldragning och genomföring via luftventil är det en möjlighet? Givetvis skall kabeln vara av utomhuskvalite så den klarar uv strålning.
 
I gamla huset lyckades jag krångla upp ett vp rör på utsidan av spiroröret till köksfläkten och ta emot den uppe på vinden. Inne i köket kunde jag gå på ovansidan av köksskåpen och ner genom ett städskåp och borrade mig genom bjälklaget till källaren. Nu ska jag ge mig på ngt liknande i det nya huset men här har jag lite tur med en gammal kanal från utrymmet där vattenberedaren står upp till vinden.

Men undrar vilken kamera du kommer köra? Håller på att vända ut o in på mig själv kring vilken jag ska ha så tar gärna emot tips.
 
Pen Pen skrev:
Har radiatorsystemet bytts från öppet expansionskärl på vind till slutet i pannrummet? I så fall har du ett potentiellt oanvänt rör direkt från källare till vind. Såga bort expansionskärlet, dra i kablar och täta.

Själv insåg jag inte denna utmärkta möjlighet förrän efter det att jag med hjärtat i halsgropen borrade mig uppifrån vinden ned i mellanväggen till apparatdosan för ringklockan. Nu gick det ju bra och där går mina nätverkskablar nu genom rören som tidigare användes till ringklockan.
Jag har använt metoden med rör till gamla expansionskärlet. Expansionsröret fick jag dock ge upp med. Rost eller för många böjar, men skvallerröret gick bättre. Dock bara en Cat5e.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
O olofh skrev:
Men undrar vilken kamera du kommer köra? Håller på att vända ut o in på mig själv kring vilken jag ska ha så tar gärna emot tips.
Jag har inte riktigt landat i den frågan.
Jag var först ganska säker på att köra med Ubiquiti UVC G3, och installera deras NVR-programvara på en egen server. En kollega kör med detta och jag uppfattade det som ganska smidigt.
Kanske blir det detta, men jag skulle egentligen vilja köra med kameror som inte håller en i ett slutet proprietärt system. Är dock lite osäker på vilken NVR-programvara som är bra, stabil och enkel nog för mina behov. Är framförallt kanske osäker på det här med att på ett säkert sätt ha tillgång till kamerorna ”remote”.

Var står du själv? Vilka överväger du? Några du ratat, och i så fall varför?

/C
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Tackar för alla vidare förslag.
Har inte kommit mig för att kolla upp hur det ser ut kring avloppsavluftningen, men i den trumman känns nu som mitt förstaalternativ. Den går (tror jag) en halvmeter ifrån teknikskåpet, så där är närmast.

Ett annat alternativ jag funderat på är någon av de två kanaler som antennkabel dras från vind till källare. De går dock inte i direkt anslutning till teknikskåpet, så då blir det lite kabeldragning i källaren först, och då blir det en utmaning att hålla den dold. Detta håller jag nog ändå som alternativ två.

Luftspalten innanför teglet funderade jag också på. Är ju dock osäker på om man kan hitt fri passage de metrarna det handlar om, och att hitta rätt med en mjuk kabel känns svårt. Att få i ett rör går ju inte då det inte finns något utrymme varken i överkant eller nederkant. Och så är det ju det där med att ta sig genom väggen inifrån till luftspalten.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.