Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Din teori stämmer inte...

Ang.

Själv har jag läst allt, och håller med RoBo om att vi inte vet om förutsättningarna verkligen *är* de samma, då vi inte sett offert eller faktura.
Det vi vet är att du *uppfattat* dem som exakt samma, men det är rätt ofta som det visar sig finnas små men ändå ack så signifikanta skillnader i detaljerna.
I och med att vi som oftast bara har den ena parten här så behöver vi försöka gissa oss till vad hantverkaren kan ha för argument som inte blivit redovisade här, något som du verkar tolka som påhopp på dig när det enbart är försök att reda ut oklarheter.
Finns inga argument från hantverkaren förutom att det är ett löpande avtal. Dvs det som jag skriver stämmer och det finns ingen anledning för mig att hitta på när jag bara vill ha svar ang vad som gäller. Då får jag ju inte de svar jag själv behöver för min egen skull och det hade ju varit väldigt ointelligent.
 

Bästa svaret

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Din teori stämmer inte...

Ang.

Själv har jag läst allt, och håller med RoBo om att vi inte vet om förutsättningarna verkligen *är* de samma, då vi inte sett offert eller faktura.
Det vi vet är att du *uppfattat* dem som exakt samma, men det är rätt ofta som det visar sig finnas små men ändå ack så signifikanta skillnader i detaljerna.
I och med att vi som oftast bara har den ena parten här så behöver vi försöka gissa oss till vad hantverkaren kan ha för argument som inte blivit redovisade här, något som du verkar tolka som påhopp på dig när det enbart är försök att reda ut oklarheter.
JO vi vet att förutsättningarna är desamma, för det har TS berättat i tråden, och upprepat ett antal gånger.

Det är den enda fakta vi har i den frågan. Det blir en störande upprepning om TS berättelse hela tiden skall ifrågasättas.

Väljer man att inte tro på vad TS säger, så blir hela tråden fullkomligt onödig, och då är det bättre att ignorerar den, istället för att hela tiden ifrågasätta.

/moderator
 
  • Gilla
Ohrstrom81 och 10 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Mina slutsatser:
- ca 50% tycker hantverkaren har rätt och ca 50% tycker jag har rätt. Min egna teori är att den första hälften består av 100% hantverkare och den andra av 100% kunder till hantverkare. Dvs ofta vinklat och inte ofta objektivt - om nu min teori stämmer.
- rätt trist nivå på kommentarer. Många verkar mest skriva utan att sätta in sig i ärendet. Jag förklarande allt om och om igen men endast ett fåtal förstod frågan: kan ett fastpris betraktas som prisindikation och är drygt 70% högre pris orimligt om förutsättningarna är exakt samma
Eftersom vi räknar: nej, jag är inte hantverkare, säljer inga tjänster till privatpersoner i mitt yrkesliv. Nej, jag tror inte att det kan räknas som en prisindikation. Ja, jag tycker att det är orimligt med ett 70% högre pris.
 
Claes Sörmland
Vi har inte diskuterat vad förarbetet till konsumenttjänstlagen beskriver vara en ungefärlig prisuppgift.

"En grundläggande fråga, som har berörts av ett par remissinstanser, är vad som bör fordras för all näringsidkaren skall anses ha lämnat en ungefärlig prisuppgift för en tjänst. Enligt min mening är del angeläget att man på denna punkt upprätthåller klara linjer, så all onödiga tvisler om formuleringar o.d. i möjligaste mån kan undvikas. I samband med att näringsidkaren och konsumenten gör upp om ett arbete som konsumenten vill ha utfört kommer parterna givetvis i allmänhet in på frågan om vad arbetet slutligt kommer att kosta konsumenten. Näringsidkaren kan därvid göra olika uttalanden om detta, vilka kan vara mycket varierande till form och innehåll. För att en prisuppgift från näringsidkarens sida skall anses föreligga bör näringsidkarens uttalanden vara konkreta och preciserade. Om det angivna priset har försetts med reservationer av typen "ungefär" föreligger en ungefärlig prisuppgift."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-konsumenttjanstlag_G803110

Lagstiftaren har således förutsett att form och innehåll av en ungefärlig prisuppgift kan variera en hel del men att konkreta och preciserade uttalanden trots detta är en prisuppgift. Så kanske kan den där fastprisofferten ses som en ungefärlig prisuppgift om dess framläggande skedde i omedelbar anslutning till att "löpande" pris diskuterades. Det hela blir nog en fråga om exakt hur konversionen gick och när och vid vilket tillfälle exakt vad sas av vem.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Verkligen så, bra info.
 
  • Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har inte diskuterat vad förarbetet till konsumenttjänstlagen beskriver vara en ungefärlig prisuppgift.

"En grundläggande fråga, som har berörts av ett par remissinstanser, är vad som bör fordras för all näringsidkaren skall anses ha lämnat en ungefärlig prisuppgift för en tjänst. Enligt min mening är del angeläget att man på denna punkt upprätthåller klara linjer, så all onödiga tvisler om formuleringar o.d. i möjligaste mån kan undvikas. I samband med att näringsidkaren och konsumenten gör upp om ett arbete som konsumenten vill ha utfört kommer parterna givetvis i allmänhet in på frågan om vad arbetet slutligt kommer att kosta konsumenten. Näringsidkaren kan därvid göra olika uttalanden om detta, vilka kan vara mycket varierande till form och innehåll. För att en prisuppgift från näringsidkarens sida skall anses föreligga bör näringsidkarens uttalanden vara konkreta och preciserade. Om det angivna priset har försetts med reservationer av typen "ungefär" föreligger en ungefärlig prisuppgift."

[länk]

Lagstiftaren har således förutsett att form och innehåll av en ungefärlig prisuppgift kan variera en hel del men att konkreta och preciserade uttalanden trots detta är en prisuppgift. Så kanske kan den där fastprisofferten ses som en ungefärlig prisuppgift om dess framläggande skedde i omedelbar anslutning till att "löpande" pris diskuterades. Det hela blir nog en fråga om exakt hur konversionen gick och när och vid vilket tillfälle exakt vad sas av vem.
Jag tror det blir svårt att använda konversation i tal som referens. Men konversation via e-mail och SMS däremot. Det är tydligt att fastprisofferten och den löpande hänger ihop och har exakt samma innehåll. Vidare finns det SMS som visar att entreprenören inte ville släppa tidrapporter vecko- eller månadsvis under arbetets gång. Slutligen finns ÄTA blankett, signerad av entreprenören, som visar att inga ändringar förekom under tiden heller. Den kvalitativa informationen jag fått i tråden lutar åt att fastpris kan ses som en prisindikation, om inga ändringar finns. Den andra hållningen, har främst varit att fast är fast och löpande är löpande, men jag tror inte det är så enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Jag tror det blir svårt att använda konversation i tal som referens. Men konversation via e-mail och SMS däremot. Det är tydligt att fastprisofferten och den löpande hänger ihop och har exakt samma innehåll. Vidare finns det SMS som visar att entreprenören inte ville släppa tidrapporter vecko- eller månadsvis under arbetets gång. Slutliggen finns ÄTA blankett, signerad av entreprenören, som visar att inga ändringar förekom under tiden heller. Den kvalitativa informationen jag fått i tråden lutar åt att fastpris kan ses som en prisindikation, om inga ändringar finns. Den andra hållningen, har främst varit att fast är fast och löpande är löpande, men jag tror inte det är så enkelt.
Klart du är ju partisk. Däremot förstår jag inte varför entreprenören inte vill släppa på tidsrapporter. För det tycker jag är en självklarhet vid löpande.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Jag tror det blir svårt att använda konversation i tal som referens. Men konversation via e-mail och SMS däremot. Det är tydligt att fastprisofferten och den löpande hänger ihop och har exakt samma innehåll. Vidare finns det SMS som visar att entreprenören inte ville släppa tidrapporter vecko- eller månadsvis under arbetets gång. Slutligen finns ÄTA blankett, signerad av entreprenören, som visar att inga ändringar förekom under tiden heller. Den kvalitativa informationen jag fått i tråden lutar åt att fastpris kan ses som en prisindikation, om inga ändringar finns. Den andra hållningen, har främst varit att fast är fast och löpande är löpande, men jag tror inte det är så enkelt.
Faktiskt så är det då enkelt löpande är löpande.
Det du kan gå på är att ifrågasätta att du inte får ut tidsrapporter.
 
T twoody skrev:
Faktiskt så är det då enkelt löpande är löpande.
Det du kan gå på är att ifrågasätta att du inte får ut tidsrapporter.
Hur menar du att detta påstående har stöd i KTL.

För egen del kan jag tycka att ett avtal är ett avtal, men så enkelt är det inte när företag säljer till konsument.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du att detta påstående har stöd i KTL.

För egen del kan jag tycka att ett avtal är ett avtal, men så enkelt är det inte när företag säljer till konsument.
Ts har avtalat löpande och kan företaget då visa upp att det är rimligt med 143 tusen så är det.
Företaget måste kunna visa upp vad arbetet kostat oavsett om det funnits en offert innan eller inte.
 
Bra kommentar. Det är exakt det här det handlar om.

Å ena sidan, som jag frågat från början:
- Kan fastprisofferten hanteras som prisindikation? Såvida innehållet är samma & inga ändringar.

Å andra sidan (som du skriver)
- Uppdraget följde löpande och visar det sig att det är rimligt med 143 så är det det som gäller. De kan ju räknat bort sig i fastprisofferten fullständigt. Det är väldigt svårt att bevisa. Speciellt eftersom jag inte fick ta del av tidrapporterna löpande. Fakturan för hela klabbet kom efter allt var klart. Bygget tog 3.5 mån inkl sommarsemester. De gjorde tre stora misstag, enl vad jag skrivit tidigare: 1) la våtskikt över all ventilation/eluttag, kaklade över allt, fick knacka kakel och dra el utanför våtskikt, kakla om på flera ställen 2) drog el till handduksvärmare 30 cm från värmarens ingång, fick knacka kakel, dra ytlig el, kakla om 3) samma för vägglampa. För detta drog de av 7000, dvs från 150000-143000, viket känns mest symboliskt.
 
T twoody skrev:
Ts har avtalat löpande och kan företaget då visa upp att det är rimligt med 143 tusen så är det.
Företaget måste kunna visa upp vad arbetet kostat oavsett om det funnits en offert innan eller inte.

Nja.

Själva KTL-poängen här är att även om företaget kan visa underlag för 143k så kan kunden ha haft anledning att förvänta sig något annat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Bra kommentar. Det är exakt det här det handlar om.

Å ena sidan, som jag frågat från början:
- Kan fastprisofferten hanteras som prisindikation? Såvida innehållet är samma & inga ändringar.

Å andra sidan (som du skriver)
- Uppdraget följde löpande och visar det sig att det är rimligt med 143 så är det det som gäller. De kan ju räknat bort sig i fastprisofferten fullständigt. Det är väldigt svårt att bevisa. Speciellt eftersom jag inte fick ta del av tidrapporterna löpande. Fakturan för hela klabbet kom efter allt var klart. Bygget tog 3.5 mån inkl sommarsemester. De gjorde tre stora misstag, enl vad jag skrivit tidigare: 1) la våtskikt över all ventilation/eluttag, kaklade över allt, fick knacka kakel och dra el utanför våtskikt, kakla om på flera ställen 2) drog el till handduksvärmare 30 cm från värmarens ingång, fick knacka kakel, dra ytlig el, kakla om 3) samma för vägglampa. För detta drog de av 7000, dvs från 150000-143000, viket känns mest symboliskt.
Misstagen firman gjort ska du absolut inte behöva bli ekonomiskt lidande av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nja.

Själva KTL-poängen här är att även om företaget kan visa underlag för 143k så kan kunden ha haft anledning att förvänta sig något annat.
Precis. Enl min kommentar ovan "Å andra sidan".
Det jag gör nu är att bedöma att jag betalt mer än tillräckligt (120 + eget inköp ca 50), och inte betala mer. Kanske max 5000 för att släta över. Har erbjudit entreprenören att vi kan göra en ök att vi går på ARN´s bedömning/slutsats. Men det kan också innebära att han får betala mig 25 (dvs 120-(85*1.15)=25). Eller att jag får betala 23 till dvs 143-120. Eller att det är bra som det är.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag håller med om att offerten borde räknas som ett uppskattat pris. En idé vore kanske att pytsa in ytterligare en tusenlapp vilket motsvarar ett avdrag på 22000 eftersom det då blir ett förenklat tvistemål i rätten och gör att båda parter betalar sina egna eventuella rättegångskostnader. Men det finns säkert dom som kan juridiken bättre. Dock kan man inte råka ut för några otrevliga överraskningar så länge tvisten inte är på över 22000, alltså ett halvt prisbasbelopp.
Lyfter upp det här (med vidhängande diskussion) från början av tråden. Se till att skademinimera genom att göra det tvistiga beloppet till ett småmål och bestrid överskjutande belopp.

Om du sen anför att det är undermåligt arbete och du inte vill betala för deras backjobb, prisuppskattning genom fastprisoffert, oskälig tidsåtgång utan jämförelser eller något annat som ditt primära skäl för att vägra betala kan kvitta, ös på allihop muntligt när du meddelar att du bestrider beloppet. Sen är det hantverkarens sak att stämma dig för utebliven betalning.

Bra att veta är att hantverkaren förstås kan sälja sin fordran till någon med mer rutin i sådana här frågor, men ett småmål är ändå ett småmål, så även om de kan peppra dig med fakturor och kravbrev så kan de inte kräva betalt av dig för sina omkostnader.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.