Fredag kväll och jag roar mig med det elektriska. Regn ute och har inget annat att göra. Kikade närmare på en lysrörsarmatur och förstår inte riktigt hur de tänkte.

I lysrörsarmaturen kommer nätanslutningens kabel in och den har 5 (!!) trådar. L, N och Jord faller sig naturligt, men sedan kommer det ytterligare två trådar in och det är grå (D1 +) och svart (D2 -).

Öppnade armaturens nätkontakt (den man sticker in i el-uttaget) och där var L, N och Jord inkopplade som jag förväntat mig,, men den gråa och svarta tråden är avklippt utan anslutning.

Varför har de gjort så!? Borde de avklippta trådarna inte varit isolerade där de klippts av? Hade förväntat mig en ”vanlig” enfaskabel med fas, nolla och jord.

Har fått armaturen av en släkting.
 
  • Närbild på en öppnad elkontakt med fem trådar varav två är avklippta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en lysrörsarmatur med fem kabelanslutningar, varav två är avklippta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Stickproppsansluten armatur där bara 3 trådar som behövs , dom andra klippta , var bara för många i kabeln
 
Det ser ut som en armatur med dali-don i, det hade funkat med vanligt 3poligt sladdställ men någon har väl satt stickpropp på den befintliga anslutningskabeln.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det ser ut som en armatur med dali-don i, det hade funkat med vanligt 3poligt sladdställ men någon har väl satt stickpropp på den befintliga anslutningskabeln.
Ajdå.. Är den farlig att använda sådan den är nu? Anade efter genomgång att armaturen var ”bearbetad”/manipulerad.

Dali-don. Aldrig hört det förut. Något liknande dimer-funktion?
 
Nej inte farligt, de extra trådarna är för styrning. Armaturen kan då bli en del av ett större belysningssystem, används mycket på kontor och liknande.

Ofta finns stöd för switchdim-styrning, koppla ena tråden ihop med nollan och impulsbrytare till den andra. Det framgår i så fall av texten på drivdonet.
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Märkningen med D+ och D- skvallrar om en Dali-styrning, vilket är ett belysningsstyrningsprotokoll.

Inget problem med de klippta kablarna i stickproppen. När man zoomar in ser den ut att vara av RK-typ så den är ok som den är. Var har du fått tag på en sådan armatur? De är rätt dyra tänker jag mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.