Funderar på att borra en vattenbrunn och ha pumpen i borrhålet.

Frågan är vad gör jag med vattnet i ledingen från borrhålet till fritidshuset på vintern?
Jag tänker inte utnyttja vattnet på vintern,
Fritidshuset är ett timmerhus som inte är uppvärmt på vintern, Har inga problem med lösningar för att tömma fritidshusets vattenledningar mm inför vintern.

Men hur gör man med PEM slagen från brunnen till huset?


Tjäldjupet är 2,2-2,3m men då är jag under grundvattennivån pga sjönära läge.
Tänkte lägga pem slangen på 1 meters djup. längden blir 12-15meter.

Jag antar att slangen inte dräneras själv, fast pumpen är avstängd.

har en idé på lösning men jag vet inte om det blir bra...
 
Pem tål att frysa. Lägg isolerskivor ovanpå innan du lägger igen graven, kan fördröja frysningen men inget garanterat.
 
Har också funderat på detta, med isoler skivor. men frysa kommer det förmodligen att göra. Ligger i mellersta norrland -30 inget ovanligt.

klarar 90graders mässings kopplingen i foderröret frysning?
foderröret i borrhålet leder ner kylan bra....
 
Vi har en ventil precis inne i brunnen som självöppnar under 1bar. Så vatten kan rinna bakvägen och tömma det sista från slangen i brunnen.
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Det låter som en bra lösning.
Brunnen kommer förmodligen att ligga högre än huset. så en sådan ventil + att man har en ventil vid huset så man kan tappa ur pem slangen nere vid huset.

Då bör slangen mellan brunn och hus bli tom, samt lodrätt slang bör bli tömd ner till nivån där ventilen som självöppnar sitter.

Hade en "knasig" ide att borra ett mindre hål i lodrätta slangen i själva brunnen tex 3 m ner. sedan ha backventil innan tryckvakten i huset, så pumpen pumpar till rätt tryck. trycket behålls på "hus" sidan backventilen. Förluster i flöde blir det.....
Tanken var att när man stänger av pumpen inför vintern tömmer husets ledninga så rinner vattnet i slangen ner till nivån på hålet man borrat....
 
Vi har dessutom värmeslinga från hus till brunn och lite smart placerade kulventiler så det går att mitt i vintern få vatten i pumprummet med kallvattenkran under en dag utan att hela systemet och vvb fylls. Och töms enkelt vid hemfärd. Men vi använder vår stuga till dags och helgutflykter på vintern.
 
Hej
Vi har en pemslang från vår borrade brunn (brunnen är ca 120 m djup med pump nedsänkt till 100 m?) med tre vanliga kulventiler på "vägen. En kran alldeles efter hydrofor tanken (jag tror det heter så det är en tank med ca 150 l i) som jag stänger av vattnet med när vi åker därifrån på höst o vinter. Denna installation sitter i ett litet pumphus där borrhålet befinner sig. Därefter en t-koppling på lägsta punkten ute där jag kan släppa ur vattnet ur pemslangen där kranen sitter på den del som går ut på T-benet (om du förstår vad jag menar). Och inne i huset har jag en vinkelkoppling med kran där kallvattnet går in i huset. I denna vinkelkoppling har jag en värmekabel på ca 25 m som slutar inne i pumphuset som jag i "nödfall " kan sätta igång innifrån huset om det skulle frysa. Nu är jag petig med att tömma själva pemslangen när det blir kallt och frysrisk så det är ytterst sällan jag behöver använda värmekabeln. Vi har också på ca 12-13 grader i själva huset så det är inte så stor risk att något där skulle frysa.

Den ventilen som @tgr_se skriver om har jag inte hört talas om, den verkar ju smart. (Jag får kolla upp vad detta är för något, har du någon länk till en sådan ?).
Men som sagt så har jag en "rak bana från kranen inne till kranen i pumphuset så jag där kan ha min värmekabel.

Nu är jag i Bohuslän så det är sällan speciellt kallt här på västkusten vilket också spelar roll.
Min pemslang är isolerad med rörskål på ca 15-20 mm och sedan ligger detta "paket" i en 110 mm dräneringsslang från pumphus till innergolvet i huset med avbrott för t-kopplingen som jag satt i en liten brunn på lägsta punkten för att kunna släppa ut vattnet.

Hoppas du förstår hur jag har gjort.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.