Vi gick i från en Siemens till en Husqvarna... Vi fattar det inte men trots samma yttermått så tycker vi att det inte får plats till närmelsevis lika mkt i den nya Husqvarna. Nu bygger vi nytt och gissa vad vi valde?? ... Jo, Husqvarna ::) Det var det program som följde med. Får hoppas att den nya blir bättre.
 
Joggin skrev:
I prisklassen över 5000 är det oftast bara nyanser som skiljer i ljudvolym. Om en maskin har 40 eller 43 dB är knappt hörbar skillnad.
dB-skalan är logaritmisk. En skillnad på 3 dB är ungefär tredubbling av ljudet! Klart att den skillnaden hörs. En skillnad med 10 dB betyder 10 gånger kraftigare ljud.
 
kire skrev:
Tror inte Mr. Z håller med  ;) inte jag heller, faktiskt  :surprised:

Buller mätt i dB (A) är ett mått på ljudeffektnivå och skalan är logaritmisk, så långt är jag med dig, men en höjning med 10 dB (A) motsvarar en fördubbling av ljudnivån, se t.ex. följande tråd

[länk]
Jag hade fel, voihan pee... :-[
Men inte så som du menar.
Självklart - och det borde jag skrivit - är 3 db en fördubbling av ljudintensiteten!

Varje dB motsvarar en höjning med en faktor 1,26...
Höjning med 1 dB = 1,26
Höjning med 3 dB = 1,26*1,26*1,26 = 2
Höjning med 10 dB = (1,26)[sup]10[/sup] = 10

Varifrån har du/ni fått för er att 10 dB är en fördubbling?

Jag läste tråden och blev lite konfunderat på vad ni menar med de olika begreppen...

Decibel är ett mått på ljudintensitetsnivån = effekten per kvm. En intensitet på 1 W/m[sup]2[/sup] motsvarar 120 dB. 0 dB motsvarar 10[sup]-12[/sup] W/m[sup]2[/sup], vilket antas vara den normala hörseltröskeln för ljud av 1000 Hz.
Effekten i sin tur är produkten av kraft och hastighet, i det här fallet ljudvågens tryckamplitud (i mediet som är t.ex. luften eller innerörats vätska) och ljudets hastighet.

Att örats sensitivitet till olika ljud varierar är inbyggd i decibelmåttet. Ljudintensitetsnivån talar om för oss i vilket förhållande det aktuella ljudets (ljudkällans)intensitet ligger till den lägsta intensitet av 1000 Hz som örat kan uppfatta (se ovan). Därav begreppet ljudintensitetsNIVÅ.

Ljudintensitetsnivån är också FRAMFÖR ALLT avhängig avståndet. Så placera diskmaskinen tillräckligt långt bort om du befarar oljud...
 
Lillbjorn skrev:
Varifrån har du/ni fått för er att 10 dB är en fördubbling?
Det bygger på A-filtret, ett antal mäniskor har fått lyssna på ett antal ljud och har fått bedöma hur de uppfattar ljuden. Och då har man kommit fram till att en fördubblings av ljudet (enligt test mänsikorna) motsvarar 10 db(A). Men jag har för mig att 10 db(A) höjning känns bara som en fördubbling upp till 60-70 db(A)? Där utöver får man lägga på ett annat filter, har för mig att det även finns ett undre gräns också...
 
Har en nu 8 år gammal helintegr. Miele - tyst & bra. Också provat servicen. Hade problem med någon inställning, ringde Miele och nästa dag kom en servicetekniker hem och fixade. Kostnadsfritt eftersom man får ett "servicebevis" som jag har för mig gäller i 10 år.
Mvh/stenhus05
 
Lillbjorn skrev:
dB-skalan är logaritmisk. En skillnad på 3 dB är ungefär tredubbling av ljudet! Klart att den skillnaden hörs. En skillnad med 10 dB betyder 10 gånger kraftigare ljud.
Vi låga ljudvolymer är 6 dB en fördubbling om jag minns rätt. Inte förrän 110dB är 3 dB en fördubbling av styrkan? (Jag kan ha fel)
 
Hej!

Vi har en Husqvarna Cardinal QB 6219, bakom snickerilucka.

Den har sned överkorg så att våra stora tallrikar får plats i undre korgen samtidigt som drinkglas och tillbringare ryms i övre korgen (ena halvan mycket djup). Mycket nöjd med detta!

Tyst är den och diskar bra gör den också, men tid tar det...

Hade en gammal Husqvarna innan - från -81. Den hade inte gett upp än men vi passade ändå på att byta när vi gjorde om köket... Sån kvalitet får man väl inte idag...?

Nån som vet?
 
Stiffen skrev:
Jag vet att Siemens har på vissa maskiner justerbar överkorg i 2 lägen så de stora tallrikarna skall få plats.

Staffan
Precis som Bosch.
Bosch och siemens har samma diskmaskiner men med olika produktkoder...och olika företagsloggor såklart :)
Priserna verkar vara nästan desamma - det hänger mer på vilken handlare man pratar med :)

Bosch har jag sett ut som en klar vinnare. De är gamla i gamet och tar inte ut de överpriser som tex miele gör (enligt min mening lever de mkt på namnet - skulle inte förvåna mig om det är boschprylar inuti).
Samt bosch har sin 10 års aquastop garanti vilket jag ser som en stor fördel om man skulle råka ut för vattenskada för att maskinen börjat läcka.

Bosch har sina SHU modeller som är "fullhöjd" dvs de utnyttjar fyllnadshöjden "optimalare" (+5cm vertikalt utrymme vill jag minnas) så man får in högre grejer i maskinen.
Lägsta måttet under bänk är dock 86 eller om det var 87cm (justerbart till 92) och sen kommer ju ev bänkskiva på detta innan man får totalhöjden på bänkskivan som brukar ligga runt 90 (i vårt fal 93 då vi kommer ha 6-7cm granit ovanpå den 86 höga maskinen)
 
Miele,Miele,Miele!

Outstanding!
 
Gagga skrev:
Miele,Miele,Miele!

Outstanding!
Har du en så´n månne :surprised: ;)
 
tack för alla svar!

Det blev till slut en siemens... för att jag var trött på att vela och för att det var en av de tystaste på markaden (42 db). I princip ljudlös tänkte jag... men vad den låter!!?? Det gurglar och lever när den tömmer. Som när man tömmer ett badkar, men mycket mycket mer..)

Kanske inte så mycket diskmaskinens fel utan det låter mer i vasken...
Vad kan man göra åt detta??? Någon med liknande erfarenheter?

/trött jojo
 
Ljudnivån mäts under normalprogram och då använder de flesta diskmaskiner bara en av spolarmarna, vilket gör att de blir tystare. Vid andra program, tex grytdisk, ökar volymen avsevärt.
Det ljud du hör är normalt och inte mycket att göra åt om du inte bygger om avloppsystemet med anslutning på någon annan plats till avloppet. Avluftning hjälper, men då krävs ju ganska radikala ombyggnader.
Kan meddela att det finns andra modeller som är betydligt tystare på den punkten, men det är ju lite sent nu :)
 
aha..
vad är avluftning??
... Jag har aldrig hört något liknande ljud (med den styrkan) på någon diskmaskin tidigare, varken ny eller gammal. Inget man tänker på kan drabba en. Man tror ju att rörmokare och installatörer kan sina grejer... eller att diskmaskinstillverkaren ska informera om att det finns flera sätt att ansluta och vilket som medför minsta möjliga ljud.. eller??

/jojo
 
Ljudet beror på att vattnet strömmar ned i avloppet med sådan fart att det suger luft genom slasken.
Avluftning är kortfattat ett rör som går förbi vattenlåset och ut genom väggen, oftast på högsta punkten av huset. Detta för att undertrycket i avloppssystemet inte ska bli för högt och suga med sig vatten från vattenlåsen exempelvis när man spolar i toaletten. Dessvärre är det inte så enkelt att sätta dit ett sådant i köket utan att behöva bygga om en hel del. Jag föreslår därför att du undersöker om det går att koppla på avloppet från diskmaskinen på en plats längre från vattenlåset. Förmodligen skulle undertrycket bli mindre om du kunde koppla på det grövre röret längre ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.