Isakare Isakare skrev:
Startade eget i min bransch som servicetekniker utan kapital. Dock inte åt privatpersoner. La mig på 750 Tim för att vara attraktiv, dom stora tar 900- 1100 i timmen. Jobbade 12-14 timmar per dag, lördagen gick till pappersarbete. Mycket småjobb, nån timme här, nån där, köpa delar, minst halva tiden i bilen. Gav upp efter ett halvår, blev anställd och fick mer i lön, kan vara sjuk, får pension mm
Körde eget i 6 år som snickare för kök och badrum.
Tog 500kr h ink moms. Hade inget påslag på materialet.
Vid årsredovisningen fick jag banner från revisorn att om jag inte tar ut påslag så kommer skatteverket se det som att man fifflar.
Fick tydliga krav att jag skulle ha 10% påslag, samt mer på bilen.
Efter 6 år orkade jag inte driva längre. Förmycket jobb, förlite fritid för att en person ska orka med. När klockan slog 16 lades hammaren ner och kvällsjobbet började med att ragga nya kunder, samt fakturera och planera in nya jobb.
Banklån kunde man glömma eftersom man drev eget osv. Nöjda kunder och inga backjobb. Och hade de synpunkter på faktura eller tid så löste vi det alltid.
Orkade som sagt inte driva välgörenhet längre och lade ner firman.
Blev anställd. Semester, Lediga helger. Banklån. Sjukersättning då man fick ögoninfektion med mera.
- ja du vet juh själv hur det känns. Att vara anställd är en ren lyx =)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag lägger mig inte så mycket i om 680:-/h är rimligt, men vill ändå jämföra lite. En IT-tekniker med 85% beläggning kan vi offerera för 850:-/h på mitt företag (stor IT-drakeImed 150000+ anställda i många länder). Vi vill självklart ha mer, men 850:-/h går bra. Då har denne kanske 50' i lön och det finns personal på kontoret som man inte fakturerar. Så att man måste ta 680:-/h plus moms för att täcka lön och vinst köper jag inte riktigt, om man inte har riktigt dålig beläggning.
Det skall väl täcka maskiner, förslitningsmaterial, arbetskläder m.m.
 
J Johve skrev:
Jag skrev att det kostar det. Inte att man tar det priset :thinking:

Så du menar att 850kr/h är rimligt?
Vi tar 615:-/h och är billigast av alla i regionen vi håller till i. Åker man till Gbg, Sthlm m.m så tar dom mellan 850-1200:-/h. Rimligt o rimligt, vill du hjälp får du betala för det så är det ju.
 
Fairlane
Theclan Theclan skrev:
Det skall väl täcka maskiner, förslitningsmaterial, arbetskläder m.m.
Jag tror att omkostnader finns i alla branscher. I IT-branschen är det väl mer datorer, licensavtal, kontorsyta, utbildning och resor. I hantverkarbranchen är det nog mer de saker du räknade upp, lite beroende på inriktning.

Theclan Theclan skrev:
Vi tar 615:-/h och är billigast av alla i regionen vi håller till i. Åker man till Gbg, Sthlm m.m så tar dom mellan 850-1200:-/h. Rimligt o rimligt, vill du hjälp får du betala för det så är det ju.
Vilken bransch är det?
 
Claes Sörmland
Förslag till tumregel gällande slutpriset för konsument när det gäller unika kortjobb med enklare hantverk/service (elektriker/VVSare ofta dyrare):

1. Fakturerat belopp är per heldag och gubbe kring 10 000 kr.
2. Jobb, oavsett hur litet jobbet är faktureras det för minst en halvdag, d v s kring 5000 kr.

Enklare vore ju om hantverkarna slöt avtal med konsument om sina priser innan de påbörjar arbete så slapp vi alla dessa diskussioner.
 
JanneJanne123
En bra bit över 1000 spänn i timmen känns spontant dyrt för ett endagars el/VVS- jobb, eller missuppfattar jag dig?
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet är att det är där fakturan hamnar totalt inklusive material och resor för endagsjobb. Eftersom hög timkostnad provocerar kunderna så lägger man man en del av det fakturerade beloppet som material, resor och servicebilar. TS faktura ligger t ex på 4850 kr vilket följer denna regel.

Längre jobb ligger på en annan lägre nivå. Firmor med arbetskraft som inte är etablerad i Sverige kostar mindre.
 
JanneJanne123
Ja med material inkluderat förstår jag hur du tänker.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att omkostnader finns i alla branscher. I IT-branschen är det väl mer datorer, licensavtal, kontorsyta, utbildning och resor. I hantverkarbranchen är det nog mer de saker du räknade upp, lite beroende på inriktning.


Vilken bransch är det?
Vvs o lite till
 
Fairlane
1200 kronor i timmen för VVS i Stockholm?! Det låter saftigt, men jag erkänner direkt att jag har dålig koll då dag inte anlitat någon VVS-are på många år.
 
JanneJanne123
1200 låter dyrt, min senaste röris från större firma i Bromma kostade 660kr ink moms + 350 i bilkostnad. Givetvis + material.
 
Claes Sörmland
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
1200 låter dyrt, min senaste röris från större firma i Bromma kostade 660kr ink moms + 350 i bilkostnad. Givetvis + material.
Får man fråga vad fakturan gick på enligt sista raden men moms och material? Var det halvdags- eller heldagsjobb? Jag har en gissning...
 
JanneJanne123
2 gubbar 10 h, dvs drygt en halvdag. Material 8816, bil 350 ger alltså en total på 14686 ex moms och 18358 ink. Dvs 1836 per timme enligt din schablon.
 
Claes Sörmland
Då stämmer schablonen rätt bra även i detta fall. VVS kan ju dra iväg lite på materialsidan eftersom man vanligen installerar något som kostar lite.
 
harry73
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Material 8816
Är materialkostnaden rimligt? Har du kontrollerat det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.