V
Vi har köpt en högt belägen fastighet där en relativt stor del av tomten består av en sluttning (stenblock från istiden) samt kuperad skogsmark nedanför sluttningen. Vi skulle vilja utnyttja den här delen av tomten också eftersom den har "bästa läget" mot havet till. Har läst på forumet om liknande projekt men inte hittat någon som löst det med en så stor höjdskillnad som vi har. Ca 5-6 meter höjdledes, 30 meter långt och ca 10 m bredd. Vid tomtgräns fortsätter sluttningen men inte särskilt brant. Där finns inga hus eller bebyggelse.

Finns det någon som gjort något liknande eller någon som har tips på lösningar? Vi behöver givetvis en j*kla massa fylle men det byggs mycket i kommunen så det ska gå att ordna om vi har tålamod. MEN: själva "vallen", hur ska den byggas? Kan man stapla stora sprängstenar så högt? Påla? (Berg under) Gjuta en gigantisk stödmur? Är det ens möjligt för en rimlig peng?
 
  • Skiss av tomt med sluttning och måttangivelser som illustrerar en fastighets utmanande terräng för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderat på att terrassera i två omgångar?
 
Alternativ bygga ett stort trädäck? Kanske inte i nivå med högsta punkten för då får du ett väldigt högt trädäck men en trappa ner 2-3 meter sen trädäck?
 
V
T term skrev:
Funderat på att terrassera i två omgångar?
Ja vi har diskuterat det! Hade helst haft en enda stor gräsmatta men går inte det är det ett alternativ.
 
V
P patfred skrev:
Alternativ bygga ett stort trädäck? Kanske inte i nivå med högsta punkten för då får du ett väldigt högt trädäck men en trappa ner 2-3 meter sen trädäck?
Bra ide, hade ju blivit riktigt snyggt och användbart. Lite orolig för vindfånget under den enorma altanen bara när sunnanvind ligger på men det borde ju gå att lösa. Tål att tänkas på
 
Bilder underlättar ju alltid också :)
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
V
Svårt att rita men vitt markerar där vi vill fylla ut. Rött = tomtgräns
 
  • Naturtomt med markeringar i vitt för utbyggnadsområde och röda streck för tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängsten kan läggas så brant att det I praktiken inte går att klättra uppför branten utan att använda händerna. Grannen har så mot min tomt...

I grannområdet så finns några hus på liknande tomter först har fyllt med sprängsten och sedan byggt en altan sista biten för att få hela tomten i ett plan. Vi får bygga altan på en höjd av 180cm utan bygglov i min kommun...
 
Staffans2000
Trädeck på stöttor går alldeles utmärkt. Jag har själv imponerats av denna och liknande små promenader på Nordens ark i Bohuslän. Kan dom, kan TS?

Trädeck på stöttor i skogsområde med ATV-fordon som passerar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
Fylla ut så mycket kräver marklov från kommunen och en hög altan kräver troligtvis bygglov från samma kommun. Börja där och kolla vad du får göra innan du bestämmer dig för att fylla ut eller bygga trädäck.
 
V
R roli skrev:
Fylla ut så mycket kräver marklov från kommunen och en hög altan kräver troligtvis bygglov från samma kommun. Börja där och kolla vad du får göra innan du bestämmer dig för att fylla ut eller bygga trädäck.
Yes allt över 50cm kräver marklov :)
 
R
Varför förstöra en svart pist?
Fundera på om du inte kan göra något häftigt med backen.

Alt. en pool med 6 meters djup.
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
V
R RapidSledge skrev:
Varför förstöra en svart pist?
Fundera på om du inte kan göra något häftigt med backen.

Alt. en pool med 6 meters djup.
Jag spelar hellre golf än åker skidor :D
 
R
V Valen1 skrev:
Jag spelar hellre golf än åker skidor :D
Sandbunker då ...

Trädäck som din granne har längre bort.
 
Hej, hur har det gått med utfyllnaden? Har köpte ett hus där jag är intresserad av att göra samma sak om det är genomförbart vill säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.