Någon som har tips på hur man får ner ljudnivån från bergvärmepumpen?

Mäter med ”buller” appen och kommer upp i 62 dB(A)

Har prövat att släppa på infästningar mm i tak samt ljudisolerat stora delar invändigt på plåtarna/höljet med en isolermatta.

Känslan är att kompressorn låter alldeles för mycket.

Modellen är en IVT PremiumLine HQ C8

Pumpen är placerad i groventre på btg/klinkergolv. VP är ca 2 år gammal då vi byggde vårat hus.
 
Jag har exakt likadan pump och min är också väldigt bullrig. Betydligt mer en kompisens Nibe. Min är monterad på en ställning på gummifötter och kompressorns gummifästen är friska och rörliga. Ändå låter den en hel del. Kan det vara att just denna modell väsnas extra mycket?
 
62 dB(A) är mycket. Limma fast billjuddämpningsmattor, typ kraftig/tung skumgummi, överallt där det får plats på plåtarna, insidan, ovanpå och bakom. Självhäftande bitumenpapp där det bara finns några få [mm] utrymme. Finns att köpa hos t.ex. Biltema.
 
hsd
Det kan bli resonans gentemot anslutna rör , en del har bestyckats med vibrationsdämpare, typ gummibälgar, på anslutna rör
 
J Josth skrev:
62 dB(A) är mycket. Limma fast billjuddämpningsmattor, typ kraftig/tung skumgummi, överallt där det får plats på plåtarna, insidan, ovanpå och bakom. Självhäftande bitumenpapp där det bara finns några få [mm] utrymme. Finns att köpa hos t.ex. Biltema.
Hur blir det med brandsäkerhet om man börjar limma bitumenpapp själv? Jag antar att pumpen är certifierad i avseende på brandsäkerhet/brännbara material?
 
Tillverkaren lär ha lagt åtskilliga timmar för att få så låg ljudnivå från pumpen som möjligt.
Står den stabilt och inga rör ligger och skramlar lär det bli svårt att ytterligare få ner ljudnivån.
 
E etompau skrev:
Tillverkaren lär ha lagt åtskilliga timmar för att få så låg ljudnivå från pumpen som möjligt.
Står den stabilt och inga rör ligger och skramlar lär det bli svårt att ytterligare få ner ljudnivån.
Nej, så är det inte.
Tillverkaren räknar pengar och gör/inte gör vad man kan för att hålla priset nere på produkten.
Givet att det inte är brandfarligt håller jag med om ovanstående råd att isolera och dämpa med bra material.
Jag kan ge mig den på att det finns ljuddämpande material som inte är brandfarliga, bara man letar.
 
E etompau skrev:
Tillverkaren lär ha lagt åtskilliga timmar för att få så låg ljudnivå från pumpen som möjligt.
Står den stabilt och inga rör ligger och skramlar lär det bli svårt att ytterligare få ner ljudnivån.
Mja, I så fall har IVT gjort ett dåligt jobb. Min väsnas också väldigt mycket jämfört med andra pumpar. Man kan inte se någon exceptionell fokus på vibrationer inuti pumpen. Plåtväggar, gummifötter och ljuddämpningskåpa på kompressorn. That's it. Och detta skulle dessutom vara ett premiummodell??
 
På Nibe sitter kompressor och cirkulationspumpar inkapslade i en modul som effektivt dämpar ljudet. Jag har öppnat min 1255 och det finns plats för mer ljuddämpning, men min pump står i källaren och stör inte. Jag vet inte hur IVT ser ut invändigt men det går säkert att klämma dit bitumen på plåtdelar och stenull som absorbentmaterial runt kompressorn. Stenullen brinner inte, men man får ändå tänka till lite så att vissa komponenter inte blir för varma.
 
Armerade flex-slangar i alla anslutningar.
Gummimatta under fötterna (måste tåla tyngd)
 
J
2 år har den varit tyst till nu , går det att känna vibbration på något ställe , kompressor , cirkpumpar e.t.c
Klinker på betong ska kunna klara resonans , men hur är det med väggarna dom står på betongen och frekvensen kan överensstämma med dessa så en resonans blir , finns det plats för att höja ca 1,5 cm och prova med att ställa den på ishockypuckar , igen garanti för det men billigt
 
Greddan,
vad står det i instruktionsboken för värmepumpen vid tekniska data vad bullernivån är?
 
Har man en frisk pump som man tycker låter för mycket så är det enklaste och effektivaste att bygga in den i ett skåp
 
Öppnade min Premiumline C8 idag för att lufta mantelberedaren. Som ni ser finns det redan ganska tjock foam fastlimmad på väggarna runtom pumpen + vit foam i botten. ASlltså finns det inte mycket mer att göra isoleringsmässigt. Min står dessutom på ställning som också har gummifötter.

Pumpen funkar ganska bra ("bara" kretskort och hetgasgivare som har gått sönder hittils), men känns långt ifrån "premium". Den låter som en brunstig häst och brukade dra igång med ett ljudligt skorr tills jag köpte och installerade mjukstart (De levererar alltå premiumpump med vanlig kontaktor och man får köpa till mjukstart!). Varmvattenberedaren är i svartstål och tillverkad i Bosnien.

Lägg till standardproblem med IVT (stålomspunna flexslangar som sätts igen och behöver bytas med jämna mellanrum), rätt rudimentär interface för styrning (REGO 1000 ser ut att komma från 90-talet) så är det en ganska medioker pump med "premium"-delar (bättre gas, lågenergipumpar).

Så vad IVT har gjort är skruvat i lite finare delar (som någon annan tillverkar) i sin budgetpump och vips: Premium.
Kompressorn tillverkas av Copeland, pumpar är från Wilo, reläer från Danfoss...inte mycket "IVT" kvar: plåtskåp, mjukvara, styrdatorn (min gick sönder efter en månad).

Min nästa pump blir inverterstyrd och annan fabrikat. Och då kommer jag att "provlyssna" först...
 
  • Interiör av Premiumline C8 värmepump med isoleringsfoam och komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.