Vårat nya hus är byggt på gammal skogsmark, trädgården just nu består av någon form av torv/jordblandning så som synes på bilderna Första bilden visar utgångsläget och den andra hur det ser ut nu.. Det är ett ca 1 meter högt lager uppgrävda schaktmassor som lagts direkt ovanpå den befintliga skogsmarken.

Hur gör man en bra gräsmatta av detta? Är det lämpligt att fräsa ned sand innan översta jordlagret läggs? Hur länge bör det stå för att materialet skall stabilisera sig och ev sätta sig?
 
  • Område med uppgrävda schaktmassor på skogsmark bredvid asfalterad väg, högar av sand och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd skogsmark med högar av schaktmassor vid en nybyggd fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en meter torv/jord så skulle jag först bara säkerställa att dränering är god. Sedan lägga på minst 30cm fin gräsmattejord (allra minst 20 om du är ute efter fin matta), och rulla. Det bästa är om du kan få ut jorden och sedan låta vintern jobba, då sätter det sig, och du kan nästa vår jämna ut och rulla gräs. På så sätt slipper du tungvälta jorden.
 
Våra gräsmattor består av ungefär 5 cm matjord på finsand/pinnmo.
Det fungerar bra det också...... men våra gräsmattor är inte amerikaperfekta. Under torra somrar blir de litet gula.
 
H heimlaga skrev:
Våra gräsmattor består av ungefär 5 cm matjord på finsand/pinnmo.
Det fungerar bra det också...... men våra gräsmattor är inte amerikaperfekta. Under torra somrar blir de litet gula.
Som sagt, allt beror på avsikten.
 
elpaco elpaco skrev:
Om du har en meter torv/jord så skulle jag först bara säkerställa att dränering är god. Sedan lägga på minst 30cm fin gräsmattejord (allra minst 20 om du är ute efter fin matta), och rulla. Det bästa är om du kan få ut jorden och sedan låta vintern jobba, då sätter det sig, och du kan nästa vår jämna ut och rulla gräs. På så sätt slipper du tungvälta jorden.
Hur gör jag en bra dränering då? Jag kan nu efter att vi bott i huset ett tag konstatera att det samlas vatten på ett par ställen.

Min egen ide är att låta allt stå orört fram till nästa sommar, vi har en del projekt som har högre prio än detta att slutföra först. Sedan planera hela ytan med ett bra fall från huset. Då bör väl vattenansamlingarn minimeras? Och på detta sedan lägga ut gräsmattejorden.
 
I värsta fall lägger du dränslang och drar det mot lämpligt utlopp. Iofs tror jag gräsmattan tar hand om vattnet bra om det inte är stora ansamlingar. Jag skulle testa utan dränering först och skulle det vara fel lägga slang där det behövs senare.
 
Jag tycker din egen ide låter vettig. Låt fyllningen sätta sig över vintern och plana litet lätt efter det så det blir en aning fall på markytan.
Om man börjar täckdika gräsmattorna med en massa dräneringsslag så är risken stor att de torkar ihjäl under torra somrar. I somras lärde vi oss att det är vansinne att vattna gräsmattor med dricksvatten eller grundvatten.
 
P pilt77 skrev:
Hur gör jag en bra dränering då? Jag kan nu efter att vi bott i huset ett tag konstatera att det samlas vatten på ett par ställen.

Min egen ide är att låta allt stå orört fram till nästa sommar, vi har en del projekt som har högre prio än detta att slutföra först. Sedan planera hela ytan med ett bra fall från huset. Då bör väl vattenansamlingarn minimeras? Och på detta sedan lägga ut gräsmattejorden.
Om du ändå skall göra annat först så följ de övriga råden och avvakta en sommar. Då får du se om det verkligen behövs. Om det är lokalt vattensjukt så skall du dock åtgärda. Hur blir en fråga om anledning. Ibland räcker det med ett dike på en sida, och ibland måste man tom bygga en brunn och pumpa bort vatten. Eller dränera med slang. Jag skulle isf ta dit en kunnig markfirma för råd.

Om du nu har jord skulle jag nog ändå så gräs tillfälligt och sedan göra om det. För en säsong bar jord kommer ge dig en enorm ogräsmatta.
 
  • Gilla
MrNoordh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.