Håller på att planera eldragningen i mitt blivande snickeri.

Jag har 28x70 glespanel i taket och kommer skruva enkelgips på detta.

Det kommer bli 2st 16A trefas grupper där den ena matar ett enda trefasuttag samt 2-poligt ansluten elradiator och den andra matar 4 andra trefasuttag. Förutom detta kommer det bli 1 10A enfasgrupp för belysning samt några vanliga 230 uttag.

På väggarna kommer jag ha 28mm furugolv direkt skruvat på stående reglar med ångspärr direkt bakom furupanelen. Jag vill så långt som möjligt undvika att ha kopplingsdosor på väggarna för detta kommer kräva att jag punkterar ångspärren.

Därför letar jag efter takdosor som är grunda nog för att kunna monteras med 28mm gles och 12mm gips men samtidigt stora nog för att kunna grena ut till 4 trefasuttag, den behöver alltså ha minst 5st 20mm studsar (all flexslang är 20mm). Finns det sådana dosor eller är det för mycket kablage och wago:s för att få plats i en dosa?

Det behöver egentligen inte vara en takdosa utan kan vara en vanlig kopplingsdosa (jag ska inte ha något takuttag i den) bara den är grund nog att kunna monteras i mitt tak. Eljo VP-2 med regelfäste får fungera i nödfall men då måste jag troligen skära upp ångspärren i taket för att få plats med den på djupet. Är inte ens säker på att jag får plats med så många kopplingar i en sådan?

Konstruktion av snickeri med synliga träreglar i taket och isolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Jag tror tyvärr inte det finns så grunda dosor som funkar till infälld vägguttag. Uttag finns det många som funkar ex Schneider exxact 2-v jordat som bygger ca 22 mm.

Angående kopplingsdosan för 3-fas i taket, så skulle jag absolut dra 20-slangen direkt till de tänkta 3-fasuttagen och skippa en kopplingsdosa för dessa om du fortfarande har öppna väggar och tak som på bilden.

Ett annat tips om du gör ingrepp i fuktspärren för dosor, är att du skär ut en fyrkantig plast som du trycker in med dosan och sedan använder den gröna tejpen på bilden och tätar "fyrkanten" . Då är allt intakt.
Mvh
 
Redigerat:
Som sagt för uttagen borde det vara bättre att dra vidare mellan uttagen, än att ha en extra kopplingsdosa att grena ut det i.
 
S SiggeEklund skrev:
Hej!

Jag tror tyvärr inte det finns så grunda dosor som funkar till infälld vägguttag. Uttag finns det många som funkar ex Schneider exxact 2-v jordat som bygger ca 22 mm.

Angående kopplingsdosan för 3-fas i taket, så skulle jag absolut dra 20-slangen direkt till de tänkta 3-fasuttagen och skippa en kopplingsdosa för dessa om du fortfarande har öppna väggar och tak som på bilden.

Ett annat tips om du gör ingrepp i fuktspärren för dosor, är att du skär ut en fyrkantig plast som du trycker in med dosan och sedan använder den gröna tejpen på bilden och tätar "fyrkanten" . Då är allt intakt.
Mvh
Jag frågar inte efter grunda dosor som fungerar med infällda vägguttag. Men tack ändå.
EDIT: Lät onödigt drygt, inte meningen. Men tack också så mycket för tipset om hur man tätar dosan. Är inte helt säker på att jag förstår hur du menar dock. Tejpen är jag med på men inte varför jag ska skära ett fyrkantigt hål?

H hempularen skrev:
Som sagt för uttagen borde det vara bättre att dra vidare mellan uttagen, än att ha en extra kopplingsdosa att grena ut det i.
Tveksamt om det är bättre, men kanske ska jag göra så ändå. Det blir ganska mycket längre tråd till uttaget längst bort (15 meter), men det kanske inte spelar någon roll? Dessutom måste jag koppla inne i varje CEE uttag, kanske inte heller har någon betydelse mer än att jag måste göra 2 slanghål i väggen.
 
Redigerat:
Att dra slang mellan alla 3-fas uttag genom alla väggar har dessutom nackdelen att det blir betydligt krångligare att isolera och att isoleringen inte blir lika bra. Helst drar jag så mycket som möjligt i taket och går bara rakt ner vid varje uttag. Därav frågan.
 
Ingen fara.

Men i så fall tolkar jag det som att dina enfas uttag ska vara utanpåliggande ?

Det enda dilemmat du har då är alltså trefasuttagen. Om du envisas att ha en kopplingsdosa i taket som anslutningspunkt för trefasuttagen så får du ha det,men då kan jag inte tipsa om någon dosa.
Men det är inte en elektriker i världen som skulle göra på det viset med dom förutsättningarna du har . Om kabeldragningen blir några meter längre så är väl det skit samma ? Och att ha två slang ut från väggen istället för en är oväsentligt, man kan isolera rätt ändå.

Mvh
 
Redigerat:
S SiggeEklund skrev:
Ingen fara.

Men i så fall tolkar jag det som att dina enfas uttag ska vara utanpåliggande ?

Det enda dilemmat du har då är alltså trefasuttagen. Om du envisas att ha en kopplingsdosa i taket som anslutningspunkt för trefasuttagen så får du ha det,men då kan jag inte tipsa om någon dosa.
Men det är inte en elektriker i världen som skulle göra på det viset med dom förutsättningarna du har . Om kabeldragningen blir några meter längre så är väl det skit samma ? Och att ha två slang ut från väggen istället för en är oväsentligt, man kan isolera rätt ändå.

Mvh
Jag kan visserligen gå från uttag till uttag men ändå gå via taket mellan dem. Att dra horisontellt inne i väggen vill jag inte göra då det blir så mycket sämre isolerat då. Sen att elektriker gör det för att det är enklare är för att de sällan har eller bryr sig om hela bilden (som de flesta hantverkare tyvärr). Det är ju inte de som ska isolera väggen sedan och det är inte de som ska betala uppvärmningen heller.
 
Nej, det blir infällda enfasuttag, men där kommer jag inte undan att sätta apparatdosor som får gå igenom plasten.

Förklara gärna hur du menade med hålet i plasten?
 
V vectrex skrev:
Jag kan visserligen gå från uttag till uttag men ändå gå via taket mellan dem. Att dra horisontellt inne i väggen vill jag inte göra då det blir så mycket sämre isolerat då. Sen att elektriker gör det för att det är enklare är för att de sällan har eller bryr sig om hela bilden (som de flesta hantverkare tyvärr). Det är ju inte de som ska isolera väggen sedan och det är inte de som ska betala uppvärmningen heller.
Det här var en otroligt virrig tråd...
Jag förstår inte riktigt problemet här . Vad är det som blir jobbigt av att isolera ? Du sätter ju färdigt isoleringen sedan drar du slangen och sedan plastar du , det finns inget jobbigt moment i det ?
Och hur menar du att isoleringen blir sämre av att borra genom reglerna?
Jag vet inte vilka elektriker du anlitat förut, men de jag stött på genom åren bryr sig garanterat om "hela bilden".

Nu har du fått mina tips, men du verkar vilja ha det på ditt sätt, så det är bara att köra på.
Nu tar jag helg. Lycka till!
 
S SiggeEklund skrev:
Det här var en otroligt virrig tråd...
Jag förstår inte riktigt problemet här . Vad är det som blir jobbigt av att isolera ? Du sätter ju färdigt isoleringen sedan drar du slangen och sedan plastar du , det finns inget jobbigt moment i det ?
Och hur menar du att isoleringen blir sämre av att borra genom reglerna?
Jag vet inte vilka elektriker du anlitat förut, men de jag stött på genom åren bryr sig garanterat om "hela bilden".

Nu har du fått mina tips, men du verkar vilja ha det på ditt sätt, så det är bara att köra på.
Nu tar jag helg. Lycka till!
Vad är det som är virrigt?

Om man ska trycka dit en 95mm tjock isolering så är det betydligt svårare om det går en slang i mitten av de 95mm.

Hur skulle jag kunna isolera och sen dra slang och sen plasta? Slangen kan jag ju inte dra på insidan av reglarna då jag måste passera genom reglarna ungefär i mitten (annars får jag inget skydd mot genomspikning/skruvning).
 
Va inte så pessimistisk med helgen och allt framför dig ! ;)
Varför måste du gå i mitten på regeln? Det är ingen lag som säger det?
Finns det risk för att en spik når slangen som går ytligt genom regeln så kan man sätta ett spikskydd. De övriga utrymmena har flexslang en fantastisk egenskap att flytta på sig för spik och skruv.
Dessutom skadar det inte att slangen ligger framför isoleringen då risken för kondens blir mindre.
Se till att göra klart nu, så du kan börja använda ditt snickeri!
Och glöm inte jfb!
 
Ska du ha ett snickeri måste du även ha rätt kapslingsklass på grejorna och jag skulle minst välja IP 44 på uttag och brytare.Och MINST IP44 T på armaturer men troligen IP 5x eller 6x T på armaturer då dom ligger i samma prisklass som IP 44.
För att nå den klassningen krävs lite speciella "grejer". Dammet i ett snickeri är mycket lättantändligt.
 
En kompletterande fråga!

Finns det något som hindrar att man plockar en av faserna (samt nolla och jord) från ett par av trefasuttagen och går ut med en utanpåliggande kabel från CEE uttaget och sätter ett vanligt utanpåliggande enfasuttag bredvid trefasuttaget?

Det blir en ny central och gruppen kommer skyddas av en trepolig 16A dvärgbrytare. Vad jag minns så ska detta vara OK så länge som man använder just en trepolig säkring.
 
tommib
Njaehh..... Man bör inte blanda på det sättet. Trefasuttagen med integrerat schuko är en bastardlösning som kan användas när man bara har ett uttag på gruppen. Jag förstod det som att du skulle ha flera uttag på trefasgruppen, då bör du dra fram en egen grupp för enfasuttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.