optimum rolri skrev:
Trevlig överraskning att detta ska adderas till husets normala effektuttag och blir det en kall vinter får bilen förbli oladdad.
Se till att valla skidorna om ni har elbil.

Diesel äger.
Naturligtvis kommer det även i framtiden att kosta något att köra elbil. Det är ju inte som diesel, som erhålles kostnadsfritt vid pumpen.
 
  • Gilla
  • Haha
RolfH och 8 till
  • Laddar…
Diesel som dessutom finns i vårt överflöd och bara väntar på att samlas in. ;)
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man ska förbereda för elbilsladdning. Räcker det med 3 fas 16A? Eller ska jag tvinga elektrikern dra 32A kablage?
Nu är det flera som svarat dig redan. Tänkte ändå flika in lite.
Det normala för ett hushåll är att privatbilen står overksam hela natten, alltså 10 timmar minst. Man kan kombinera denna tid med antalet körda mil per dygn samt bilens effektförbrukning per mil för att få det medeleffekt över natten. Säg att du kör 6 mil om dagen, bilen drar 1,5 kWh per mil så behöver du ladda 9 kWh per natt, med lite "inprisade" förluster blir det bara 1 kW laddeffekt. Även med dubbla denna körsträcka eller laddning bara varannan dag är det bara 2 kW i laddeffekt du behöver.

I praktiken räcker det alltså med ett 13 A Schuko-uttag per bil i detta scenario.

Varför skulle man vilja ha en laddbox med högre effekt då? Lite resonemang:
Genom att styra laddningen till de timmar då elpriset är som lägst kan du spara elkostnad. Dock är laddboxarna dyra så frågan är om det är lönt.
Med en laddbox kan du låta besökande vänner ladda sin bil snabbare, så du kan köra ut dem innan läggdags med gott samvete ;)
Kör du långt per dygn och behöver ladda med högre effekt är det naturligtvis också givet. Exempelvis att du kör tomt på ett Kona-batteri på 64 kWh (45 mil) per dygn, då behöver du naturligtvis en medeleffekt på 7 kW över natten (men vem kör så långt?..)

Kollade laddboxar igår och följande verkade vara ganska generell sanning:
Laddboxar med dubbla uttag är dubbelt så dyra, dvs. ingen fördel att köpa på sig mer än behovet just nu (fast jag vet inte om man kan söka om bidraget en eller flera gånger? Om flera gånger - är det naturligtvis bättre att köpa en dubbel direkt).
Nästan alla bilar verkar laddas med enfas, dvs. ska du ladda med mer än 3,6 kW (16 A) behöver du dra fram högre säkrad kabel. Det finns dock en (och endast en) laddbox idag som kan kombinera två faser till en fas med en högre effekt. Och det verkar som det släpps två till laddboxar inom kort som kan kombinera 3 faser till en "superfas". Det skulle betyda att man klarar sig med 16 A-kablage även med ett högre effektuttag för enfasladdning (sammanlagt 6 kW med 2-fas eller 11 kW med 3-fas).
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
Jag kan då lägga till att jag tror att orsaken till att nästan alla bilar enbart laddas med enfas är att man inte har trefas i hela världen och där man har tvåfas på ~115V så ligger faserna 180 grader från varandra och man får då i praktiken en fas på 230V när de två faserna används samtidigt. När då bilmarknaden är global så vill man inte ha olika laddlösningar i olika länder och då är en laddare för fas (eller två 115V faser) med en spänning på 115-230V en väldigt bra kompromiss att stoppa in i bilarna.

Det finns laddboxar som ökar spänningen litegrann (upp till 240V vilket stöds enligt standarden) för att på det sättet kunna öka laddeffekten en aning.

Några europeiska tillverkare har modeller med trefasladdning, men jag tror inte att det kommer att bli så jättevanligt då bilarna ändå måste stödja laddning från en fas också. Möjligen att det blir en uppgradering man kan beställa när man köper bilen.

Så i praktiken så är det en fas och 16A som gäller även framöver och det var också orsaken till att jag byggde min laddbox utifrån denna specifikation. Samt att jag drog fram 3G2,5mm2 till ett 16A CEE uttag hemma till laddboxen. Jag funderade på att dra fram tre-fas 16A, men jag kunde inte motivera skillnaden i pris på kablar och CEE-handskar mm för mig själv med den lösningen.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Så är det helt säkert!
Jag kommer köpa den som balanserar belastningen på flest faser, då jag vill ha så låg huvudsäkring som möjligt och kunna använda annat under tiden bilen laddar. Ska bli intressant att se de två boxar som ska komma i år som klarar göra om trefasmatning till enfasladdning.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vilka elbilar är det som inte har 3fas laddning?
 
T tompaah7503 skrev:
Så är det helt säkert!
Jag kommer köpa den som balanserar belastningen på flest faser, då jag vill ha så låg huvudsäkring som möjligt och kunna använda annat under tiden bilen laddar. Ska bli intressant att se de två boxar som ska komma i år som klarar göra om trefasmatning till enfasladdning.
Vilka boxar är det? Jag har ju den nämnda tvåfaslådan som ganska nyligen installerades. Tyckte det var märkligt att ingen tog alla tre faser på en gång, men hade väntat nog länge så det fick bli den. Knappast aktuellt att byta, så egentligen vore det bättre att jag hade varit ovetandes men nu när du har sagt A så undrar jag om B :)
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vilka boxar är det? Jag har ju den nämnda tvåfaslådan som ganska nyligen installerades. Tyckte det var märkligt att ingen tog alla tre faser på en gång, men hade väntat nog länge så det fick bli den. Knappast aktuellt att byta, så egentligen vore det bättre att jag hade varit ovetandes men nu när du har sagt A så undrar jag om B :)
Zappi som säljs av Orust Engineering kommer enligt pressrelease att släppas när som helst med 3-fasmatning. Jag är dock inte 100% säker på att den kombinerar faser men så har jag tolkat det.
It is to be available in four models, with capacities ranging from single-phase 7kW to three-phase 22kW in both tethered and un-tethered variants, and is available to pre-order now.


Sen är det Accelev från EVTun som säkert är den du har i 2-fas-version, den ska komma i 3-fasvariant också enligt tillverkaren.
Why don’t you offer 3-phase charger?
It will be available – we work on it. Also 2-phase Accelev owners would be able to buy extension module for 3-rd phase. It will be 8kW power in total (250V, 32A). So having 24A Accelev you will be able to expand it to 36A 3-phase in the future, when extension is ready.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
P para skrev:
Vilka elbilar är det som inte har 3fas laddning?
https://www.mestmotor.se/recharge/a...7/elbilsskolan-sa-fungerar-laddaren-i-elbilar
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=5763
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5234.html


Så Renault Zoe och Tesla klarar tydligen av trefas. Så även e-Golf. Men många andra klarar det inte. Nissan Leaf kräver tydligen en speciell laddbox för detta.

Edit: Och tydligen är Zoes laddare väldigt ineffektiv då den använder regenereraren för bromsning för att spara pengar...
Edit2: tydligen klarar inte e-Golfen av mer än en fas i alla fall...
Edit3: Det är tydligen så att flera tillverkare erbjuder möjlighet att installera flera laddare, dvs flera enfasladdare, e-Golfen och BMW kan säljas med två sådana tydligen (extrautrustning). BMW kan dock bara använda en fas fortfarande, så där dubblar man laddströmmen istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Så är det helt säkert!
Jag kommer köpa den som balanserar belastningen på flest faser, då jag vill ha så låg huvudsäkring som möjligt och kunna använda annat under tiden bilen laddar. Ska bli intressant att se de två boxar som ska komma i år som klarar göra om trefasmatning till enfasladdning.
Flera utav Garos boxar har 3-fas. Det gäller de som har en effekt om 11-22 kWh.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
F Flipfloppa skrev:
Flera utav Garos boxar har 3-fas. Det gäller de som har en effekt om 11-22 kWh.
Att de klarar av att matas med 3-fas finns det flera av. Men klarar de att kombinera ihop 3 faser till 1-fasladdning?
Vilken modell är det i såna fall?
Det är det som är knäckfrågan och poängen med mitt inlägg.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Att de klarar av att matas med 3-fas finns det flera av. Men klarar de att kombinera ihop 3 faser till 1-fasladdning?
Vilken modell är det i såna fall?
Det är det som är knäckfrågan och poängen med mitt inlägg.
Ok, fast då hänger jag inte med. Vad är poängen med det? Jag ser ingen fördel med det jämfört med lastbalansering med separat energimätare som går mot husets samtliga 3 faser. Även laddefekten borde bli densamma som 3-faser till 1-fasladdning.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
F Flipfloppa skrev:
Vad är poängen med det? Jag ser ingen fördel med det jämfört med lastbalansering med separat energimätare som går mot husets samtliga 3 faser. Även laddefekten borde bli densamma som 3-faser till 1-fasladdning.
Om din bil endast kan laddas med 1-fas AC genom Type 1/Type 2-anslutningen, vilket är väldigt vanligt (det vanligaste idag), så kan du bara ladda med 3,6 kW (16 A) om du inte kombinerar ihop faser till högre effekt. Kan du kombinera ihop flera faser kan du ladda med högre effekt.

Idag finns endast en laddare som kombinerar 2 faser á 13A till 1 fas totalt 6 kW. Du belastar alltså varje fas lägre och kan ta ut annan effekt samtidigt. Vill du ha ut samma effekt (6 kW) på 1 fas-matning får du säkra upp husets huvudsäkringar till 35 A.

Jag hade gärna sett att jag kunde nyttja de maximala 6,6 kW som ombordladdaren på vår kommande bil har distribuerad över de tre faser jag har. Det blir låg belastning per fas och man kan utan vidare köra annat på faserna samtidigt utan att säkra upp huset.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Hur man snabbast laddar en elbil:
-

Högre hastighet ger snabbare laddning. En Leaf kan ladda med 50kW!
 
  • Haha
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Zappi som säljs av Orust Engineering kommer enligt pressrelease att släppas när som helst med 3-fasmatning. Jag är dock inte 100% säker på att den kombinerar faser men så har jag tolkat det.

Sen är det Accelev från EVTun som säkert är den du har i 2-fas-version, den ska komma i 3-fasvariant också enligt tillverkaren.
Ah, nya snyggare laddare från Zappi. Jag tolkar det annorlunda, dock. Låter som en vanlig trefasladdare. Vad gäller Accelev är det ju lovande att de pratar om en "extension module" som man ska kunna köpa. Vi får väl se hur det blir med det.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.