Jag ska flytta köket i ett gammalt hus och nu när jag ska upphandla elektriker för bygget jag blev lite fundersam över ojordade och jordade uttag i samma rum. I normala fall är det inte tillåtet att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum men nu funderar jag på om följande är ett undantag som fungerar.
  1. All ny el får såklart bli med jordade uttag
  2. De gamla ojordade uttagen kommer alla att hamna bakom skåpen och användas till att koppla in IKEA trafo/led som inte använder jord utan använder den ojordade platta Europa kontakten. Så byter dessa ojordade standard uttagen till Europa vägguttag så att de bara kan användas till belysningen.
Tycker ni är detta ett accepterad lösning och ett undantag till att aldrig blanda jordade och ojordade uttag?

Visst jag kan fråga elektrikern men vill veta vad som gäller innan jag förhandlar annars blir man lätt överkörd.
 
Det är en okej lösning.
 
tommib
Formellt så är det inte en ok lösning. Om man bygger om så att elinstallationen påverkas så måste man uppdatera den till modern standard. I denna ingår att skyddsledare ska vara framdragen även om den inte används.

Däremot är risken med tilltaget mer teoretisk, dvs att någon längre fram vill byta ut dina europauttag till vanliga och då gör fel eftersom jordledare inte finns. Det ökar inte någon risk nu.

Varför ber du inte bara elektrikern jorda de gamla uttagen? Är det omöjligt att dra fram nya ledare? Det är vanligen bäst att göra en formellt korrekt installation.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett krav att dra fram en jordledning som inte behövs. Visst är det vettigt att göra det om man drar nya rör. Men i det här läget finns det ingen anledning. Kan du hänvisa till kraven?
 
Jodå det går att dra fram nytt men blev lite bekväm. Kablarna är utanpåliggande och belagda med många lager färg som gör att jag troligen behöver måla om både lister(20cm höga lister från 1910) och vägg om jag sliter bort den gamla kabeln, och två kablar parallellt (3 i vissa fall) inte så snyggt. Allt är hyfsat nymålade av tidigare ägaren
 
tommib
Kravet finns i SS 436 40 00 (=elinstallationsreglerna), avsnitt 412.2.3.2

"Förutom där avsnitt 412.1.3 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras."

Lustigt nog är det tredje gången på kort tid som jag letat upp just det avsnittet så det gick snabbare nu :)
 
Det har varit uppe i ett antal trådar här förut. Kravet verkar finnas, som en formalitet. Jord skall finnas fram till dosan även om man har ett uttag som endast kan användas av dubbelisolerad utrustning.

Däremot så låter formuleringen "kommer alla att hamna bakom skåpen" lite underlig. Uttag måste sitta åtkomliga för inspektion.

Om vi antar att du även vill ha vanliga uttag med jord vid arbetsbänken, så kan man lika gärna använda de grupperna även för LED belysningen, den drar försumbart med ström.
 
Mer rätt att säga alla ojordade uttag som blir kvar, Har 2st högskåpsrader där den ena endast kommer behöva belysning och den andra har kyl,frys där jag skulle kunna ta ström till belysningen men elektriker verkar alltid vilja ha separat säkring för kyl/frys av ngn anledning.

"Däremot så låter formuleringen "kommer alla att hamna bakom skåpen" lite underlig. Uttag måste sitta åtkomliga för inspektion.
Det är till vara petig med orden, ovanpå skåpen ska det stå
:
 
tommib
Har det suttit ojordade uttag i ditt kök tidigare? I så fall var det fel och ska rättas till. Om du bygger köket på ny plats så ändrar du förutsättningarna och måste uppdatera elanläggningen för att reflektera detta.

Du kommer inte undan att det är formellt fel. De praktiska riskerna är obefintliga men fel är det och således borde en seriös elektriker avstå från en sådan installation.
 
Flyttar kök till annat rum så det får bli total uppgradering av elektrikern, tack för alla kommentarer
 
tommib
Bra beslut. Se till att dra fram ordentligt med el. Minst tre 10 A grupper skulle jag säga, förutom dem som är dedikerade för diskmaskin, kyl/frys, spis/häll/ugn och mikrovågsugn. Se till att få en vettig fördelning över faserna.
 
gamla ledningar i hus som har 100 år på nacken kan vara gammaldags "kulo" som torkar och med tiden kan bli farlig, speciellt om man rotar i den (rör man den inte alls brukar den hålla ihop). Byt, i värsta fall dra en ny ledning bredvid och låt den gamla sitta kvar oinkopplad...
 
Ledningarna verkar hyfsat skick ser ut att vara byt minst på 70 talet troligen senare
 
Det går en relativt distinkt gräns någon gång 1950 - 55, där började man använda PVC isolering (som idag). Trådar med PVC från mitten av 50 talet är i princip i nyskick även idag.

De isoleringstyper som användes före detta, innehåller ex. gummi och textil. I den mån de finns kvar idag, så har isoleringen ofta förvandlats till ett vitt pulver som lossnar från ledningen vid beröring. Så ser det ut vid dosor, där ledningen utsatts för syre. Längre in i rören kan även de här gamla ledningarna vara OK. De gamla ledningarna hade i många fall sprickor i isoleringen redan efter 10 - 15 år, det var en ren färskvara.
 
M mikko732 skrev:
Jag ska flytta köket i ett gammalt hus och nu när jag ska upphandla elektriker för bygget jag blev lite fundersam över ojordade och jordade uttag i samma rum. I normala fall är det inte tillåtet att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum men nu funderar jag på om följande är ett undantag som fungerar.
  1. All ny el får såklart bli med jordade uttag
  2. De gamla ojordade uttagen kommer alla att hamna bakom skåpen och användas till att koppla in IKEA trafo/led som inte använder jord utan använder den ojordade platta Europa kontakten. Så byter dessa ojordade standard uttagen till Europa vägguttag så att de bara kan användas till belysningen.
Tycker ni är detta ett accepterad lösning och ett undantag till att aldrig blanda jordade och ojordade uttag?

Visst jag kan fråga elektrikern men vill veta vad som gäller innan jag förhandlar annars blir man lätt överkörd.
Generellt gäller att ojordade och jordade uttag inte får blandas i samma rum. I köksutrymmen som utfördes på 60- och 70-talet så medgavs dock blandning av jordat/ojordat under vissa omständigheter för uttag som var avsedda för ett visst ändamål.

Köket delades då upp i en matplatsdel med ojordade uttag medan köksdelen är jordad. Detta förutsätter att samtidig beröring av utsatt del och jordad del är obetydlig genom utrymmets och elinstallationens utformning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.