Hej,

Jag är nyinflyttad till hus och har även fått in en ny panna. Den gamla pannan som var en elpanna fick jag fylla på 1gång i månaden då hade trycket sjunkit ca 0.5 bar.
Nu är den nya pannan installerad och trycket faller från 1.5bar till 0.5 på 12h, den har vid tillfälle även fallit ner till 0bar.

Jag har haft servicepersonal som kollat pannan och där verkar allt bra enligt dem. De kollade expkärl mm och lät dessutom pannan stå över dagen med cirkpump avstängd, flöde till element avstängt och temp sänkt till 0. Trycket sjönk inte alls då. När allt sedan återställdes och systemet gick igång behölls trycket 1.5 bar i ca 12h igen. Dvs tillbaka till samma läge som tidigare.

Är det en läcka någonstans och vilka mängder vatten ska man leta efter?
Kan jag utesluta pannan nu?
Huset är 1plans, platta på mark utan synliga rör till radiatorerna.

Nästa steg får väl bli att ta hit en vvsfirma, men undrar vad man kan göra innan dess.

Alla svar mottages tacksamt då jag börjar bli tokig på vart allt vatten tar vägen.
 
Är det inte luft kvar nånstans?
 
Jag har luftat enstaka element men kommer ingen luft. Alla element är varma.
Jag hör dock dagligen smällar och knak från 2 elementen eller rör i väggen. När jag försökt lufta dessa extra kommer bara vatten. Om där är någon luft kvar vet jag inte hur jag ska kunna få ut den.
 
Redigerat:
H
Mitt tips är expkärl även fast dom har kollat den som du skriver.
 
Uppdatering är att jag hittade en läcka vid en radiator. Denna åtgärdades och de värsta smällarna som var i systemet har försvunnit även knanket från den aktuella radiatorn. Knakar fortfarande vid en radiator men hittar ingen läcka. Vvsaren som hjälpte med radiatorn ställde tryckte till 1bar istället och den håller sig vid 1bar ca 1vecka därefter nere på 0.5 så det är bättre. Kan det vara ny luft i systemet nu som ska ut eller ytterligare en läcka någonstans?
Jag har även ett gammalt öppet expkärl på vinden som ska vara avstängt, jag satte påse på utloppet för att se om där samlas vatten. Inget stora mängder men lite kondens i påsen är där..
Ivt ska också komma och kontrollera expkärlet.
 
Knak och smällar brukar bero på att rören sitter i spänn så att dom inte kan röra sig fritt vid temperaturförändringar.
 
J
T tuctuc skrev:
Jag har även ett gammalt öppet expkärl på vinden som ska vara avstängt,
Helt bortkopplat då från hela systemet , brukligt att kapa vid pannan och koppla in ett slutet kärl , sen beror det på hur det kopplats , hängande i taket eller på vägg med rör direkt ner till pannan , då kan det stiga bubblor in i den del som ska vara vatten i , Hela värmesystemet har väl varit nertappat och då finns mycket syre som ska kokas bort , som kan samlas lite var som helst .
 
J jojo123 skrev:
Helt bortkopplat då från hela systemet , brukligt att kapa vid pannan och koppla in ett slutet kärl , sen beror det på hur det kopplats , hängande i taket eller på vägg med rör direkt ner till pannan , då kan det stiga bubblor in i den del som ska vara vatten i , Hela värmesystemet har väl varit nertappat och då finns mycket syre som ska kokas bort , som kan samlas lite var som helst .
Antagligen som du skriver för där går något rör ner från vinden. Men denna kondens är alltså helt normal och bör inte ha med tryckfallet att göra?
 
useless useless skrev:
Knak och smällar brukar bero på att rören sitter i spänn så att dom inte kan röra sig fritt vid temperaturförändringar.
Hej, dock märkligt att den radiatorn som åtgärdades slutade att knacka. Men kanske ett spännet rör som fick lite mer rörelse när regulator åtgärdades.
 
Hittade läckan. "Huvudröret" gick under garageporten och där var i princip inget rör kvar när vi väl bilade upp. Flyttade in röret och allt verkar fungera bra nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.