Hej!

Ny på forumet här, så hoppas att jag befinner i mig inom rätt del.

Jag är i färd med att sätta upp en ny regelvägg hemma i lägenheten. Den ska ansluta till en befintlig lättbetongvägg som är 95 mm tjock.

Tänker mig 45x70 reglar och gips. Frågan är då hur man gör med OSB/plywood för att inte väggen ska bygga mer än 95 mm. Min idé var att sätta den "invändigt" mellan reglarna på tex 45x45 reglar som fästs i 45x70 regeln. Se bifogat horisontalsnitt. Det känns egentligen som en lite konstig lösning. Handskiss av en regelvägg med horisontalsnitt som visar placering av OSB/plywood mellan 45x70 och 45x45 reglar, samt 13 mm gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har erfarenhet av den lösningen? Hur mycket plats behöver en elektriker för dosor etc? Räcker 45 mm?Finns det en annan vanligare/bättre lösning? Bättre att sätta både osb/gips på 45x45-reglar? Vägghöjden är 2,70.
 
Redigerat:
Hej,
Jag har satt 45 plåtreglar och sen osb och gips omlott. Det blev stabilt och bra och det räcker gott för att få plats med dosor och slangar till elen.
Jag valde 45 plåt för att det är rakare än 45 trä oftast.
Tog dock längre tid för mig att regla i plåt än trä men allt tar längre tid när man gör något första gången.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
B beqen skrev:
Hej,
Jag har satt 45 plåtreglar och sen osb och gips omlott. Det blev stabilt och bra och det räcker gott för att få plats med dosor och slangar till elen.
Jag valde 45 plåt för att det är rakare än 45 trä oftast.
Tog dock längre tid för mig att regla i plåt än trä men allt tar längre tid när man gör något första gången.
Tack för svaret! Det är absolut ett alternativ. Inte mycket erfarenhet av plåtreglar, men som du säger, det tar ju bara lite längre tid första gången. Min farhåga med att sätta 45 träreglar var att det skulle bli lite "sladdrigt". Är stålreglar mycket styvare?
 

Bästa svaret

Osb är 11mm så att montera mellan reglarna blir rättbökigt. Jag har en gång byggt med 45-reglar, en vägg som det skulle hängas ett kök i.....det var mao rött viktigt att den var stabil.

Lösningen är att limma skivorna. Limma osb på reglarna och limma gips på osb. Och skruva som vanligt. Det blir otroligt stumt.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 2 till
  • Laddar…
Bygg med 45x45 reglar, det är OSB som ger stadga. Har du redan 70x45 använd de på platten.

Protte
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag säger som de andra bygg direkt med 45-reglar.
Något som gör stor skillnad för stabiliteten är att sätta tvärslår mellan reglarna. Sätt alltså två stycken liggande stumpar mellan varje regel så att väggen bildar ett rutnät. Det gör enorm skillnad mot att bara ha enskilda stående reglar. Om man vill lyxa till det ytterligare så kan man sätta reglarna på cc45 och använda sig utav 90-skivor. Då blir det lite stadigare än när man kör cc 60.

Jag har själv byggt en vägg med 45-reglar på cc60 och OSB och gips på varje sida. Det är ingen märkbar skillnad i stabilitet mellan den och de andra väggarna i huset.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Vill man absolut använda plåtreglar går det ju att limma skivor även på dessa, men jag tror det blir stadigare om man använder trä. 45mm plåt är rätt flimsig.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
45x70 på platten och skruvlimma OSB skivorna. Glöm inte att peta in isolering också
 
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Hade redan ett köpt ett gäng 45x70 reglar så satte dem på platten som flera skrev. Riktigt bra idé att limma mellan OSB och gips, det verkar ha gett en riktigt bra samverkan vilket gjort väggen rejält styv. Använde mig också av 900-skivor (för att det var enklare att transportera) och reglar på cc450. Väggen känns riktigt bra!

Inte gjort andra sidan av väggen ännu (elektrikern måste komma hit och peta in dosor och rör först), men innan dess kommer jag lägga in ett isoleringslager.
 
  • Gilla
tomson och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.