jag har i min kattvind ett blivande "serverrrum" (18U fulldjupt serverskåp samt 12U mindre mediaskåp)
från början var planen att använda en rackmonterad UPS (har redan en 1000VA on-line UPS i skåpet + två batteripack som tar upp totalt 6U i det stora racket)
men jag kom att tänka på batterierna inte mår så bra av högre temperaturer, är osäker på exakt hur varmt det kommer bli, men i somras var det för varmt utan att ha någon utrustning igång (var nog minst 35 grader i alla fall)
AC (värmepump) till stora rummet utanför kommer köpas under nästa år men jag tror ändå att risken är stor att temperaturen blir högre än vad batterierna skulle må bra av.

panelen på yttervägen har precis bytts, jag var förutseende och har dragit 4st 20mm flexrör från kattvinden ner till källaren och jag har råkat snubbla över en 5000VA UPS (3,5kW) och har nu kommit på idén att sätta denna i källaren istället, dra ner en helt ny ledning 2,5mm genom et av dom nya rören, avsäkra till 16A in i UPS och ut från UPS skickar jag tillbaka upp till kattvinden genom ett av dom andra 4 nya rören.

troligtvis så kommer jag använda mig utav RV-K-kabel 3G2,5 mm², men är det dåligt att använda skarvsladd där man har klippt av kontakterna? står ju att dom enbart är för tillfällig användning men det är kanske just pga att det är skarvsladdar? funderade annars på om man kunde ta någon bättre skarvsladd med olika färger, exempelvis denna Brennenstuhl BREMAXX extension cable IP44 25m orange AT-N07V3V3-F 3G2.5

en annan sak som jag vill göra lite åsikter om är hur ni anser att jag bör göra med själva kabeln, den ska egentligen fästas direkt i UPS som fast installation, men detta är inte tillräckligt smidigt för mig och jag kommer inte att ha ha större säkring än 16A (egentligen vill dom dessutom att man använder 5mm kabel!)
jag tänkte att jag skulle sätta på en C19 kontakt på kabeln som kommer från röret, och sedan en kort kabel med C20 kontakt sen fästs i själva UPS, låter det okej eller är det helt förkastligt? C19 och C20 är ju ändå märkta med 16A
en anledning till detta är att jag vill snabbt kunna byta UPS om så behövs, jag har exempelvis en annan 2200VA UPS som ansluts med just C19.
(finns dock viss risk för att 5kVA UPS låter för mycket, står 55dBa i databladet och 45dBa för 2200 modellen, så slutar kanske med att jag använder 2200 istället och säljer 5000 modellen)
 
tommib
Det där låter som en väldigt kluddig lösning. I en bostad skulle jag säga att du inte ska ha UPSen någon annan stans än precis vid den utrustningen den betjänar, alt ha en säkerhetsbrytare efter UPSen.

Du ska inte använda skarvsladd i rören och du bör inte koppla med någon C19/20 kombo direkt på kabeln.

Mina förslag är följande

1. Sätt UPS tillsammans med övrig utrustning på kattvinden. Se till att det blir ventilerat. Servrarna gillar nog inte heller temperaturen och låter sannolikt minst lika mycket som UPSen.

2. Sätt UPS tillsammans med servrar i källaren. Om du har framdraget nätverk till kattvinden kan du gå ner med en trunk i ett av dina rör till servrarna i källaren. Separat UPS för nätverksutrustningen.

3. Sätt UPS nere i källaren. Dra fram matning och koppla in den fast till UPS via en dragavlastad dosa på väggen (tänk tvättmaskinsdosa). Koppla på samma sätt matningen till kattvinden fast via dosa, därefter installationskabel upp och avsluta med en säkerhetsbrytare bredvid racket, varifrån du sedan kan dra matningen till utrustningen. Om du överväger att göra denna typ av installation så bör du rimligen vara kompetent nog att koppla i och ur UPSen med fasta anslutningar kvickt.

Jag skulle valt alt 2.

Personligen tycker jag att det låter som rejäl overkill men jag har ju själv UPS, rackmonterade switchar/routers och ett par servrar så vem är jag att prata. Mina grejer står i ett förråd tillsammans med FTX-aggregatet. Matningen går direkt från en PSA i centralen till ett envägs schuko som matar min APC RS1500 och endast den. Gruppen heter "IT-kraft" :)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där låter som en väldigt kluddig lösning. I en bostad skulle jag säga att du inte ska ha UPSen någon annan stans än precis vid den utrustningen den betjänar, alt ha en säkerhetsbrytare efter UPSen.

Du ska inte använda skarvsladd i rören och du bör inte koppla med någon C19/20 kombo direkt på kabeln.

Mina förslag är följande

1. Sätt UPS tillsammans med övrig utrustning på kattvinden. Se till att det blir ventilerat. Servrarna gillar nog inte heller temperaturen och låter sannolikt minst lika mycket som UPSen.

2. Sätt UPS tillsammans med servrar i källaren. Om du har framdraget nätverk till kattvinden kan du gå ner med en trunk i ett av dina rör till servrarna i källaren. Separat UPS för nätverksutrustningen.

3. Sätt UPS nere i källaren. Dra fram matning och koppla in den fast till UPS via en dragavlastad dosa på väggen (tänk tvättmaskinsdosa). Koppla på samma sätt matningen till kattvinden fast via dosa, därefter installationskabel upp och avsluta med en säkerhetsbrytare bredvid racket, varifrån du sedan kan dra matningen till utrustningen. Om du överväger att göra denna typ av installation så bör du rimligen vara kompetent nog att koppla i och ur UPSen med fasta anslutningar kvickt.

Jag skulle valt alt 2.

Personligen tycker jag att det låter som rejäl overkill men jag har ju själv UPS, rackmonterade switchar/routers och ett par servrar så vem är jag att prata. Mina grejer står i ett förråd tillsammans med FTX-aggregatet. Matningen går direkt från en PSA i centralen till ett envägs schuko som matar min APC RS1500 och endast den. Gruppen heter "IT-kraft" :)
vad är problemet med skarvsladdar? är materialet inte lämpligt att förläggas i rör? och i så fall varför?
vad är då dåligt med C19/C20? den andra UPS har inte så att ledarna kan skruvas fast, i så fall måste jag ha en lös kontakt som man måste hålla reda på var den finns till den dagen den skulle behöva användas då är den garanterat borta.

servrarna gillar betydligt mycket högre temperaturer än vad batterierna gillar, Google har 35 grader i sitt data center i Belgien och flera andra följer efter.
du har rejält fel om ljudnivån också, exempelvis så har 3 av mina Dell servrar en ljudnivå på 31-33 decibel, visst min stora QNAP NAS låter lite mer än så men kommer troligtvis byta ut fläktarna.
hursomhelst så är 55 decibel troligtvis för mycket och man kommer troligtvis bli störd i rummet intill/över. (ska se om jag får igång den utan batterier så att jag själv hör hur mycket det är (45 decibel är för mycket för att vara i samma rum en längre tid i alla fall)

sen så skulle jag inte känna mig säker om jag hade servrarna i källaren i detta hus, i alla fall inte alla servrarna, att göra inbrott här är jobbigt enkelt, en av servrarna kommer hantera övervakningskamerorna och då står den mycket säkrare uppe på kattvinden.

kan även bli som så att jag kommer ha två olika UPS kopplade till servrarna, en på kattvinden och en i källaren som är matade av olika grupper/faser
 
tommib
Tillverkaren godkänner det inte, så det faller på det. Om du vill dra skarvsladd så gör det men vänta dig inte att någon ska tycka att det är bra.

Samma gäller löshängande kontaktdon från rör i väggen. Gör det inte. Om du nu måste så terminera i en dragavlastad dosa och sätt en stump apparatkabel från den med en kontakt till din UPS men dra inte direkt på kabeln i röret. Det ser hempulat ut.

Tror du inte att servrarna producerar värme i sig så att det blir ännu varmare där på kattvinden?

Om det är enkelt att göra inbrott i ditt hus så tycker jag att du ska fokusera på att förebygga det snarare än fundera på var du ska ha servrarna. Att ha övervakningskameror kommer väldigt långt ner på listan över lämpliga åtgärder.
 
tommib tommib skrev:
Tillverkaren godkänner det inte, så det faller på det. Om du vill dra skarvsladd så gör det men vänta dig inte att någon ska tycka att det är bra.

Samma gäller löshängande kontaktdon från rör i väggen. Gör det inte. Om du nu måste så terminera i en dragavlastad dosa och sätt en stump apparatkabel från den med en kontakt till din UPS men dra inte direkt på kabeln i röret. Det ser hempulat ut.

Tror du inte att servrarna producerar värme i sig så att det blir ännu varmare där på kattvinden?

Om det är enkelt att göra inbrott i ditt hus så tycker jag att du ska fokusera på att förebygga det snarare än fundera på var du ska ha servrarna. Att ha övervakningskameror kommer väldigt långt ner på listan över lämpliga åtgärder.
jag har inte begärt att någon ska tycka att det är bra, vill mest veta varför det är som det är, jag köper att man inte vill att man ska ha skarvsladdar som en permanent lösning, men jag vet inte vad problemet är med själva kabeln i sig, ifall man slaktar en skarvsladd och gör den permanent vad skillnaden är med det mot en RV-K-kabel som är flexibel som en skarvsladd och har flera ledare som en skarvsladd men att RV-K-kabeln är godkänd för fast installation samt att dras i rör.

jag skulle kunna sätta "husvagns uttag" som är en av mina andra alternativ som jag inte nämnde i första inlägget.
undrar då om jag ska skruva den i taket i källaren då väggen är i mindre bra skick, alternativt i ett trä skåp som står där, men det känns lite mäkligt

jag saknar batterier till min 5kVA UPS så den kommer inte att användas till en början, så jag måste hur som helst sätta på en C19 om jag ska använda 2200 modellen (alternativt C13 eller C19 med en C20-C13 adapter ifall jag ska ha 1000 modellen som just nu står i racket)

självklart producerar servrarna värme så att det då blir ännu varmare, än större anledning till att inte ha batterierna där.

dom flesta hus är lätta att göra inbrott i, men min källare är den punkt som har äldst dörrar och troligtvis lättast att ta sig in i,bara att bryta med en kofot så är man nog snabbt inne. planer på att på sikt byta till en säkerhetsdörr i framtiden finns. sen är det inte bara i huset som övervakningskamerorna ska filma, dyraste kameran kommer ha fokus på något som finns i trädgården
 
tommib, jag hoppas att du inte uppfattar mig som allt för dryg.

jag har kollat och funderat lite mer, kan nog vara bra att sätta upp CEE 1-fas uttag och intag.
antingen på väggen, tror att den kan hålla om jag sätter dom en bit upp, putsen är annars väldigt väldigt skör pga att huset inte har dränerats sedan 1945 vad jag vet. alternativt sätta uttagen på sidan av skåpet.
jag funderar vidare på hur jag drar kabeln på bästa sätt, och nu om jag ändå ska ha fast monterade uttag då upphör behovet av en flexibel kabel, kanske bättre att då köra på EKK 3G2,5 som jag redan har hemma istället för RV-K

tog en bild i källaren (ursäkta röran), flexrören kommer komma in vid gamla avluftningen till oljetanken (röret kommer kapas närmre väggen) kommer ställa UPS mellan skåpet och lagerhyllan
 
  • Rörigt källarutrymme med hyllor fulla av kartonger och verktyg samt ett synligt vitt PVC-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Det låter som en mycket bättre idé.

Jag uppfattar dig inte alls som dryg. Det är relevanta frågor om varför man inte får. Svaret är egentligen inte så tillfredsställande men ska man hempula med el tycker jag att man ska hålla sig till alla de andra reglerna.
 
Har själv placerat min UPS i Garaget med elintag via tvättmaskinsdosa och sedan vanliga uttag vid mediakonverterare och vid router/dator. Rejält uppmärkt på uttag så ingen får för sig att det är strömlöst då resten av huset är det. Det jag har svårast att känna mig trygg med är att dessa uttag blir utan jord om man drar ur sladden in i UPSen. Men det är en beräknad risk jag tar då risken för detta är minnimal.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
CEE intag/uttag och kablar med rätt anslutningsdon mot berörda utrustningar?
 
Låter som om det är dags att skaffa något likt Tesla PowerWall istället för alla dessa UPSer?
 
oj, missade att det kommit fler svar.
jag har idag köpt två CEE 1 fas uttag och ett intag.
märkte en nackdel att uttaget bygger ut en hel del, men det ska inte vara något större problem.

jag bifogar en bild, hur hempulat eller proffsigt ser det ut i nuläget?
J Jensa86 skrev:
Låter som om det är dags att skaffa något likt Tesla PowerWall istället för alla dessa UPSer?
nja, det blir alldeles för dyrt, den utrustningen jag har har jag fått väldigt billigt, visst har jag för många nu och många av dom används inte, och jag har 2st på annan adress. nu denna 5000 modell har jag fått gratis via företag som har kasserat den, visst finna det risk för att den är defekt, men troligtvis har dom bara gjort sig av med den istället för att köpa nya batterier/uppgraderat till en större anläggning.
2200 modellen har jag köpt för strax över 2000kr. jag kan få tag i gratis batterier till alla utom 5000 modellen för tillfället.

sen vet jag inte hur Tesla Powerwall fungerar, levererar den ström även vid strömavbrott? jag har nu solpaneler och växelriktaren stänger ner hela anläggningen vid strömavbrott av säkerhetsskäl trots fullt solljus
 
  • Elinstallation med CEE 1 fas uttag på vägg och kabelhärvor på golv framför vit panelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det ser extremt hempulat ut. Den där typen av slang har jag aldrig sett en elektriker använda. Slangen till höger, den grå, har du dragit den också eller är den gjord av en riktig elektriker? Den är inte heller bra men ser åtminstone ut att vara av bättre kvalitet.
 
Den ljusa kan iofs vara en pipelife slang som säljs hos grossisterna. Men oavsett så ser det väldigt hempulat ut - ja :).

Nu vet jag inte riktigt syftet med alla dina slangar, men för egen del hade jag nog valt att släppa ut slangarna lite annorlunda ur väggen, Men nu är det som det är...

Överväg att sätta en kopplingsdosa för varje ljus slang som kommer ut ur väggen. Planera placeringen av dem så du får en så snygg och okomplicerad synlig förläggning som möjligt av den kabel som du ska ha till kopplingsdosorna,

Eftersom du får en mängd kopplingsdosor på väggen är det antagligen snyggast att du placerar den 5:e dosan i rad med några av de andra. Det ser ut som det kommer en EKK ur den grå slangen? Avsluta slangen vid väggen eller klamra den snyggt till kopplingsdosan.

Kablar till dina kopplingsdosor klamrar du snyggt med samma radie på böjarna och lika avstånd mellan klamrarna. Det finns en klammertråd som du nog kan hitta lite tips i: https://www.byggahus.se/forum/threads/klamringstraden.236514/
 
tommib tommib skrev:
Det ser extremt hempulat ut. Den där typen av slang har jag aldrig sett en elektriker använda. Slangen till höger, den grå, har du dragit den också eller är den gjord av en riktig elektriker? Den är inte heller bra men ser åtminstone ut att vara av bättre kvalitet.
när jag frågade då vad det egentligen något sådant svar som jag förväntade mig.
det är dock yrkesmän som har gjort det hela.

alla väggar och tak utom den längst in har två hantverkare gjort, jag och farsan har gjort vägen längst in, jag och frugan har lagt golvet (finns någon glipa som kanske inte syns på bilden, bra för att vara en kattvind)
den grå slangen är från elektriker som drog elen till solpaneler och drog fram el till en värmepump, han borrade ett extra hål för nätverk som han drog igenom den grå slangen som syns, detta 2015, jag har dragit 3st CAT 6 kablar, det är inte klart än, jag terminerade i vardagsrummet igår.
kopplingsdosan är samma elektriker som har satt upp, nu var det oturligt nog så att rörmokaren som drog rören på den totalrenoverade övervåningen borrade inifrån rummet in i kattvinden och lyckades pricka dosan så att den tog lite skada, kan måste ju själv ha märkt detta men det mörkade han och sa ingenting om, bland annat för att det är min granne (jobbet utfördes vitt på företaget han är anställd hos)

resten av slangarna är en annan elektriker som har borrat och satt dit, du har rätt i att det inte är samma slang som han annars använder, denna hade jag köpt (Biltema? möjligtvis Jula) men han gjorde jobbet,först borrade han 22mm till 7mm dukten(!) när jag ifrågasätt detta så borrade han väl ett hål till på 12mm eller vad det nu blev. inte riktigt som jag hade tänkt mig, hade antagligen gjort det mesta av det här bättre själv. det är dock skönt att jag nu får både ledningar och fiber i väggen istället för utanpåliggande.

riktigt skön gubbe till elektriker som var här annars, körde med vanliga tänger istället för eltänger, inte det minsta rädd för spänningssatta trådar i centralen, sen räckte han över grejer till mig och bad mig byta passdelar i centralen och var helt okej med att jag skulle sätta upp ett nytt uttag i köket själv (dom skulle ha gjort det men dom hade inget med 4 uttag)
 
Är det fiberducten som kommer ut där? Den borde ju hamnat bakom värmerören så du får en snygg dragning, dessutom så borde det hålet borrats snett så du inte får en skarp böj på ducten, minsta radie är typ en snusdosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.