Om du en enda gång under en månad laddar samtidigt som du lagar mat så kommer du att öka din månadskostnad för bilen med 91kr med din laddeffekt och enligt den effekttaxa som används i exempelvis Partille (Göteborg Energi). Då antar jag att din matlagning drar mer el än laddningen under den timmen. Om vi antar att du kör 3 mil om dagen under 30 dagar under månaden så blir det en ökning av elpriset med 30 öre per mil på ett ungefär.

Jag har byggt en egen laddbox som jag (snart) kommer att styra laddströmmen till baserat på elförbrukningen i hemmet. Detta gör att jag kan undvika topparna i elförbrukningen och därmed hålla nere effekttaxan (även om jag började med detta för att huvudsäkringen inte skall lösa när det blir kallt i vinter om jag samtidigt laddar bilen). Å andra sidan så vill man ju ladda så snabbt som möjligt, åtminstone jag har allt som oftast tomt batteri och skall man iväg igen så vill man inte behöva tänka på att det kostar 100kr att ladda bilen just den gången. Eller att det kanske kostar 250kr att dra igång bastun, eller att pepparkaksbaket skulle kunnat kosta 75kr. Men just effekttaxan är ju ett annat bekymmer...

Poängen är dock den att det för vissa kan löna sig att köpa laddhybrid, för andra en ren elbil och för ytterligare andra är bensin/diesel fortfarande billigast. Och när man räknar på detta så måste man ta med alla kostnader.
 
Vad gäller effekttaxan, som kanske är lite off-topic i denna tråd, så återstår väl att se hur de olika bolagens effekttaxa kommer att se ut. Om de kommer att hamna nära motsvarande säkringsabonnemang (så klart dyrare för vissa, billigare för vissa) med någon felmarginal så behöver man ju inte oroa sig, även om jag är med i din klubb: tycker också om att fundera på att optimera kostnaderna. Har snickrat ihop en egen mojäng för att styra värmepumpen baserat på elpriser osv.

Och därmed avslutar jag min off-topic-parentes!
 
Om man ska förbereda för elbilsladdning. Räcker det med 3 fas 16A? Eller ska jag tvinga elektrikern dra 32A kablage?
 
Har du råd med nätavgiften för mer än 16A?

16A erbjuder ju 11kW så det räcker långt...

Notera också att det är samma kablage, 2,5mm2
 
Samma kablage för 16A och 32A? Elektrikern säger 5g10mm2 för 32A
Nu är det draget 5g2,5mm2

Blir max 25A huvudsäkring till huset men om jag har 16A laddare så kommer jag nog aldrig upp i 25A olm jag inte duschar, laddar 11kw och svetsar samtidigt

16A 352:-
20A 440:-
25A 580:-
 
Hjärnsläpp, är naturligtvis 10mm2 för 32A. Jag vet inte vart mitt huvud höll hus...

Du behöver inte mer än 3x2,5mm2 i alla fall.
 
Verkar som det går att dra 5g6mm2 för 25A i 20mm slang om det skulle behövas. Så nöjer mig nog som det är. Kan köra 16A då i huset och spara lite månadskostnad.
Laddbox med dubbla uttag?
 
Mikael_L
Nja, om det är rakt och en halvmeter, och man använder en massa kabelsmörja ...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Verkar som det går att dra 5g6mm2 för 25A i 20mm slang om det skulle behövas. Så nöjer mig nog som det är. Kan köra 16A då i huset och spara lite månadskostnad.
Laddbox med dubbla uttag?
Men i så fall så delar man på 16A på två uttag...
 
Ja. Det blir då 11kw på 2 bilar, därav jag överväger att öka på redan nu. Men det är väl inte så ofta man behöver ladda 2st så snabbt så då kan man väl koppla in sig på ett av dom andra uttagen inne i garaget
 
Stoppa dit en rejäl framtidssäker kabel redan nu.
Måste ju handla om småpengar.
Inom några år har du två elbilar och då slipper du riva upp väggarna för att dra fram en större kabel.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Problemet är att elnätet inte räcker till två kablar. Jag laddar fyra mil i min bil på en fas och 16A.

Jag rekommenderar att alla som funderar på laddbox skall läsa trådarna om:
- effektavgift (finns en ny, samt en gammal om Göteborg Energi avgifter I Partille)
- min tråd om att bygga en egen laddbox. Inte för att man nödvändigtvis måste bygga en egen, men många saker man bör tänka på tas upp i den tråden..

Och slutligen, kopparkabel är dyrt. 2,5mm2 FK kostar ca 5kr/m. 6mm2 kostar ca 15kr/m. 10mm2 kostar ca 30kr/m (skalar med arean). Så 20m 5G10mm2 kostar då ca 3000kr medan 20m 5G2,5mm2 kostar 750kr (grovt räknat).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
optimum
Trevlig överraskning att detta ska adderas till husets normala effektuttag och blir det en kall vinter får bilen förbli oladdad.
Se till att valla skidorna om ni har elbil.

Diesel äger.
 
Om man nu vill ladda tv bilar, bygg en egen laddbox med strömdelning, några små justeringar av min konstruktion kan ladda två bilar med en box för ca 2000-2500kr beroende på hur billiga uttag/kablar man hittar. Små justeringar i mjukvara och hårdvara och den kan styra laddning av två bilar, antingen genom att sänka laddströmmen (lite mer elektronik behövs för dubbla ADC-ingångar) eller en bil åt gången (väldigt lite extra elektronik krävs, en extra transistor och ett extra motstånd).

Eller så bygger man två boxar som kontrollerar varandra via wifi...

Eller så laddas bilarna med bara en fas samtidigt (de flesta bilar idag laddar ned enbart en fas), men de använder olika faser...
 
Tror jag nöjer mig med 16A då. Det är ju inte ofta man kommer behöva ladda 2 bilar på kort tid, har ju hela natten på sig. Men det gäller väl att ha en smart box som kan ladda 2 bilar. Och fördela det på ett smidigt sätt så den med minst laddning får mest kräm?

11kw blir ju typ 6mil/h? Så på 10h har man laddat 60mil räckvidd

16A är ju lite billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.