Som jag skrev i en annan tråd chansade jag på att köpa en axminster rider #4. Fick lite hjälp av @Daniel_N med tips hur man skulle plana och slipa stålet.
Vi börjar med problemet. Stålet blir slött och får en bruten egg på mitten av stålet. Det tar bara ett par eller 3-5 drag så är den kass. Håller på med lärk så inget hårt trä. Kanterna på stålet håller hur länge som helst känns det som. Stålet är runt 50mm brett och skulle tro det är runt 20mm i mitten som blir dåligt.
Jag tycker mig ha fått stålet plant på baksidan och jag får en vass egg över hela när jag slipar det. Trodde det kunde bero på mina billiga slipstenar så jag köpte nytt från hyvlar.se men jag får samma resultat.

Vad tror ni det kan vara för fel?
 
Har du några bilder på stålet?
Vilken vinkel bryner du med?
Vilken ''grit' har brynena?
 
Lägg gärna med en bild så får vi se hur eggen ser ut. Hur slipar du? För hand eller med jigg? Kolla gärna med stållinjal hur sulan ser ut, både i längs- och tvärsled, speciellt vid spånöppningen.
 
Och på hur plankorna ser ut, är det mycket kvistar i exv?
 
Det låter lite som du har fått ett dåligt stål, tycker jag. Du skulle ju kunna testa att variera vinkeln för att se om det ger någon effekt, eller slipa av lite extra för att se om det bara är yttersta lagret som är dåligt. Men jag skulle tro att du får reklamera det hyvelstålet.
 
Jag slipar med ett Trend diamantbryne #1000 och går sedan över till en Naniwa super stone #5000. Använder Veritas honing guide och har provat både 25 och 30 graders vinkel. Planat spånbrytaren och den där grejen jag inte vet vad den heter som spänner fast stål och brytare i hyveln.
Har inget som jag kan lita på till 100% när det kommer till att kolla om sulan är helt plan, men jag tycker mig kunna se den inte är riktigt 100.
Hyvlad träbit på en arbetsbänk med synliga hyvelspån, hyvelstål spänt fast med spånbrytare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad hyvelstålseggen nära träbit med synlig fiberriktning och en liten flisa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nyvässad hyvelstålseggen upplagd mot en träyta som visar slipningsresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad hyvelstål och spånbrytare som ligger på trähylla, redo för finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virket som ni ser borde vara väldigt lätt hyvlar. Inga knastar rak och fin fiberriktning.
Svårt att få en bra bild på eggen och se var den blir dålig.
 
S snuttekudden skrev:
Det låter lite som du har fått ett dåligt stål, tycker jag. Du skulle ju kunna testa att variera vinkeln för att se om det ger någon effekt, eller slipa av lite extra för att se om det bara är yttersta lagret som är dåligt. Men jag skulle tro att du får reklamera det hyvelstålet.
Detta är faktiskt det andra stålet jag håller på med. Det första har jag slipat lite för mycket på när jag jagade ett hörn som inte ville bli plant. Provat allt mellan 25 och 30 grader med ungefär samma resultat. Hyveln kom med 2 stål och det borde vara konstigt att få 2 av dålig kvalité
 
Det är mycket vanligt att billighyvlar har dåliga bett. Ibland räcker det med att härda och anlöpa om bettet men ryktesvis har jag hört om bett av så dåligt stål att det inte ens gick att härda.

Axminster Rider hyvlarna är misstänkt lika indisktillverkade Anant. Samma tillverkare som ligger bakom de bedrövliga blå hyvlarna som säljs under det anrika namnet Record.
Min arfarenhet av Anant och deras låtsasRecord är att kvaliteten varierar mellan "nätt och jämt användbar som hyvel" och "långrevssänke".......... så jag undrar ju om Rider är samma sak.
 
E Ezcobar skrev:
Detta är faktiskt det andra stålet jag håller på med. Det första har jag slipat lite för mycket på när jag jagade ett hörn som inte ville bli plant. Provat allt mellan 25 och 30 grader med ungefär samma resultat. Hyveln kom med 2 stål och det borde vara konstigt att få 2 av dålig kvalité
Ezco, pma mig med måtten på stålet så kollar jag om jag har ngt över i mina högar.
 
Om man läser reviewsen på axminster verkar folk ha fått meka rätt ordentligt för att få ordning på sin hyvel. Jag tror på oplan sula.
 
har Du bara brynt stålet eller har du slipat ny grund slipfas med pelarslip?
Med pelarslip är det ganska lätt att bränna eggen längst ut om man inte tänker på vad man gör. Då blir den skör.

Kan du visa en bild på stålet när det blivit kasst? Kag förstår på ditt första inlägg att eggen går i kras på några minuters hyvling?? Det kan inte uppkomma av att sulan är oplan utan måste hänga ihop med själva stålet.

Edit: bilderna ovan visar alltså ”kass” egg? Svårt att se men för mitt öga ser den perfekt ut. Ljuger kameran?
 
Redigerat:
E Ezcobar skrev:
Detta är faktiskt det andra stålet jag håller på med. Det första har jag slipat lite för mycket på när jag jagade ett hörn som inte ville bli plant. Provat allt mellan 25 och 30 grader med ungefär samma resultat. Hyveln kom med 2 stål och det borde vara konstigt att få 2 av dålig kvalité
Om stålen kommer ifrån samma batch, finns det nog en viss risk att båda är dåliga. Jag köpte en nothyvel en gång, där alla stålen var kassa, det var som om dom var tillverkade av bark.

Ola C Ola C skrev:
Om man läser reviewsen på axminster verkar folk ha fått meka rätt ordentligt för att få ordning på sin hyvel. Jag tror på oplan sula.
Men att sulan är oplan borde väl inte förstöra eggen, bara att det tar ojämnt?
 
S snuttekudden skrev:
Men att sulan är oplan borde väl inte förstöra eggen, bara att det tar ojämnt?
Sant, jag läste första inlägget lite slarvigt.
 
Intressant problem! Vad är det för stål? Om det är A2 så behöver du en brynvinkel på minst 32 grader för att det ska hålla. Detta för att stålet har ganska stora karbidpartiklar som annars bryts loss. I ditt fall ser det iofs mer ut som dålig härdning i ändan. Det kan bero på att det tunna slipfasen blivit för varm i härdningen. Ofta kan det hjälpa med att slipa ner ett par millimeter för att komma till hårdare stål. Testa det.
/B
 
bengtn bengtn skrev:
Intressant problem! Vad är det för stål? Om det är A2 så behöver du en brynvinkel på minst 32 grader för att det ska hålla. Detta för att stålet har ganska stora karbidpartiklar som annars bryts loss. I ditt fall ser det iofs mer ut som dålig härdning i ändan. Det kan bero på att det tunna slipfasen blivit för varm i härdningen. Ofta kan det hjälpa med att slipa ner ett par millimeter för att komma till hårdare stål. Testa det.
/B
Enligt Axminster är det ett O1 high carbon steel som hyveln levereras med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.