Hej på er.
Jag har köpt en häll från ikea men förstår inte riktigt hur jag ska koppla den. Därför behöver jag er hjälp
Öppen elanslutningspanel på en IKEA-spishäll med oanslutna kablar och anslutningsscheman för 400V och 220-240V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart sätter jag vad? Jord vet jag men vilken är blå och vilken blir brun?
 
Vilket inkopplingsalternativ ska du använda dig av?
Är det 220V-alternativ så blå N och brun på 1 och 2.
 
Så snabbt svar helt underbart.. stooort tack till dig..:)
 
tommib
Eh... vad har du i andra ändan? Hur ser det ut där du ansluter hällen? Har du enfas? Ansluter du fast eller med någon kontakt? Det finns fler grejer här än blå brun och gulgrön att hålla reda på.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag tänkte koppla en vanlig kontakt 220v. Blir det inte rätt?
 
M mrbygg1 skrev:
Jag tänkte koppla en vanlig kontakt 220v. Blir det inte rätt?
Det beror väl på dina förutsättningar, för optimal funktion bör den kopplas med 2 faser + nolla + jord. Har du haft spis/häll där innan? Vad har du för matning fram till där du tänkt koppla in hällen? Säkringsstorlek/area på kablage?
 
tommib
Nja... det kommer fungera men det är inte optimalt. Vad är det för häll? Det faktum att den kan kopplas in tvåfasigt skvallrar om att det är en fullstor induktionshäll. De brukar man koppla till 2x16A med antingen fast anslutning eller perilexpropp. Om man bara har enfas tillgängligt kopplas de ofta mot 20 A med norwescodon eller fast inkoppling.

Att koppla en fullstor induktionshäll med stickpropp kan göras, men du kommer inte kunna använda hela hällen samtidigt. Den måste ställas ner till att dra maximalt 3600 W, annars överbelastar du uttag och stickpropp. Detta gäller dessutom bara om du vet att du har ett uttag avsäkrat 16 A. Om du tänkte koppla den i ett vanligt vägguttag måste du ställa ner den till 2300 W för att inte säkringen ska gå.

Spontant skulle jag säga att det är olämpligt att du försöker göra detta själv. Du verkar sakna basal förståelse för hur detta fungerar. Jag skulle rekommendera att du läser Bo Siltbergs spisbibel här på BH, därefter kan du återkomma med funderingar.
 
Jag förstår vad du menar. Och uppskatar dina tips. Men känner lite si sådär att behöva ta in en elektriker för nått sånt. Fick en del av det du precis skrev. skruvade bort kabeln från min spis som går till en 16A utag
Avkopplad kabel med stickpropp ovanpå en svart spishäll, redo för anslutning till 16A uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det måste funka?
 
tommib
Tog du loss den där från din gamla spis? I så fall skulle jag definitivt avråda från att koppla hällen där utan kontrollmätning. Det har förekommit perilexuttag utan nolla.

Du kan inte använda det där sladdstället, det saknar nolla. Om du använder det kommer du bränna upp din nya häll.

Ta gärna bild på var du har tänkt koppla in hällen. Har du tillgång till något mätinstrument?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
M mrbygg1 skrev:
Jag förstår vad du menar. Och uppskatar dina tips. Men känner lite si sådär att behöva ta in en elektriker för nått sånt. Fick en del av det du precis skrev. skruvade bort kabeln från min spis som går till en 16A utag
[bild]
Det måste funka?
Den kabeln har en perilex-kontakt, om den tidigare har använts så antar jag att du har motsvarande uttag på väggen då, ett perilex-uttag?

Bryt alla säkringar som matar perilexuttaget, öppna det och kontrollera hur det är kopplat (finns det 3 faser, nolla och jord till uttaget) Kontrollera även storleken på säkringarna om det är 16A eller nåt annat?

Det var vanligt förr att spisar matades med 400V och då räckte 3 faser + jord. Om ditt uttag saknar nolla och du kopplar in den sladden så finns risk att den får 400V istället för 230V och hällen går sönder och du får köpa en ny häll
 
Jag som trode det här var den lätta biten.. :) men jag måste ju kunna köpa den sladden med hane?
 
M mrbygg1 skrev:
Jag som trode det här var den lätta biten.. :) men jag måste ju kunna köpa den sladden med hane?
Du MÅSTE ha nolla fram till uttaget oavsett så glöm sladden så länge och kontrollera vad du har för sladdar i uttaget i väggen och säkringarnas storlek först.
 
tommib
Självklart går det att köpa färdiga perilexsladdställ. Först måste du dock reda ut om du har ett fullkopplat uttag eller inte. Du bör öppna och titta hur det är kopplat, fyra eller fem ledare. Du bör också kontrollmäta.

Vad är det för bostadstyp? Ålder? Är det renoverat?

Som sagt, ta bilder på uttaget. Bryt spänningen med säkringarna innan du tar av någon kåpa.
 
Jag har en enkelt lösning .ring elektrikern ..dra om fk och byta perilex ..det heter att man ska ha nödvändig kännedom och det verkar du inte ha ...

Byta tråd plus perilex är inte dyrt
 
tommib
Det är inte säkert att något måste göras med den fasta installationen, den kan mycket väl vara helt ok. Det måste dock kontrolleras.

Hällen behöver en anslutningskabel men det är lätt fixat (och helt lagligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.