Slutsatsen av denna tråd är ju då att har hantverkaren gett en offert på fast pris och kunden istället vill ha löpande. Så är det nog bäst för honom att säga nej till det löpande.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vet ingenting om juridiken i ämnet, men som entreprenör tycker jag såhär...

Fast pris är fast pris, om en kund förkastar min offert på ett fast pris så skulle jag inte ta jobbet på löpande räkning. Då skulle jag passa det till nån annan.
Lämnar jag en prisuppskattning/takpris så lägger jag det lite högre än det fasta priset. Dels tar man det lite lugnare är man går löpande och ser hellre att det blir billigare än uppskattat...
Man kan även räkna bort sig.

Att det skiljer 70% (eller vad TS skrev) mellan fastpris och löpande, utan försvårande omständigheter, känns inte ok...

Antingen är det en oseriös aktör eller nått missförstånd i upphandlingen.
 
Hur kom du fram till den slutsatsen. Att kunden börjar protestera om priset bli mer är 45% av vad jag brräknade som fastpris. Ser man det som ett problem ska man nog inte hålla på.
 
R RoBo skrev:
Slutsatsen av denna tråd är ju då att har hantverkaren gett en offert på fast pris och kunden istället vill ha löpande. Så är det nog bäst för honom att säga nej till det löpande.
Mina slutsatser:
- det finns ingen på forumet som varit med om detta innan och ingen känner till något prejudicerande fall
- ca 50% tycker hantverkaren har rätt och ca 50% tycker jag har rätt. Min egna teori är att den första hälften består av 100% hantverkare och den andra av 100% kunder till hantverkare. Dvs ofta vinklat och inte ofta objektivt - om nu min teori stämmer.
- rätt trist nivå på kommentarer. Många verkar mest skriva utan att sätta in sig i ärendet. Jag förklarande allt om och om igen men endast ett fåtal förstod frågan: kan ett fastpris betraktas som prisindikation och är drygt 70% högre pris orimligt om förutsättningarna är exakt samma
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ingen vet om förutsattningara är samma då vi varken sett offert eller faktura.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ingen vet om förutsattningara är samma då vi varken sett offert eller faktura.
Ledsen men det går inte ta dig på allvar. Du förstår inte, efter otal inlägg, varför jag postar frågan. Varför skulle jag hitta på? Vad skulle jag tjäna på det? Inget naturligtvis. Nja du bekräftar min slutsats ytterligare ...
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Nej. Det är inget vi kan veta säkert. Men TS har sagt att det är samma förutsättningar. Då är det rimmligt att utgå från att det är det. Om TS ljuger så blir ju svaren fel, men det drabbar bara TS. Visst kan det vara vettigt att nämna att eventuella avvikelser påverkar priset. Men att tjata om det och hävda att det inte går att svara utan kompletta underlag förstlr bara tråden. De inläggen och de som svarar utan att läsa mer än rubriken och sista inlägget förstör tråden. Jag förstår att TS inte gillar diskusionen. Det är bra med olika syn på saken i en diskusion, men sådant förstör bara.
 
  • Gilla
Xilona och 2 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Badrummet 2x2.5m vill de ha 200k för tot.
förklara hur du tänker när du anser att det är för dyrt med 83000?
bara undrar liksom... how ?
 
I ItWasntMe skrev:
förklara hur du tänker när du anser att det är för dyrt med 83000?
bara undrar liksom... how ?
Om fastpris/prisindikation var 83 och de vill ha 143 med exakt samma innehåll och inga tillägg eller ändringar, så tycker jag skillnaden är för stor. Ytterligare inköp (igen: kakel, toa, dusch, duschdörrar, handfat, kommod, vägglampa låg utanför). Tot ca 200. Why...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Om fastpris/prisindikation var 83 och de vill ha 143 med exakt samma innehåll och inga tillägg eller ändringar, så tycker jag skillnaden är för stor. Ytterligare inköp (igen: kakel, toa, dusch, duschdörrar, handfat, kommod, vägglampa låg utanför). Tot ca 200. Why...
Han menar väl att du borde ha accepterat offerten från början antar jag.
 
M MartinP666 skrev:
Han menar väl att du borde ha accepterat offerten från början antar jag.
Vilket inte är vad tråden handlar om ..
 
elpaco elpaco skrev:
Vilket inte är vad tråden handlar om ..
Och det var inte jag som kommenterade det heller.
 
M MartinP666 skrev:
Och det var inte jag som kommenterade det heller.
M MartinP666 skrev:
Och det var inte jag som kommenterade det heller.
Men kom igen nu Martin. Det var inte menat som en pik till dig .. :D
 
J JoAnWi skrev:
Min egna teori är att den första hälften består av 100% hantverkare och den andra av 100% kunder till hantverkare. Dvs ofta vinklat och inte ofta objektivt - om nu min teori stämmer.
Din teori stämmer inte...

Ang.
J JoAnWi skrev:
Ledsen men det går inte ta dig på allvar. Du förstår inte, efter otal inlägg, varför jag postar frågan. Varför skulle jag hitta på? Vad skulle jag tjäna på det? Inget naturligtvis. Nja du bekräftar min slutsats ytterligare ...
Själv har jag läst allt, och håller med RoBo om att vi inte vet om förutsättningarna verkligen *är* de samma, då vi inte sett offert eller faktura.
Det vi vet är att du *uppfattat* dem som exakt samma, men det är rätt ofta som det visar sig finnas små men ändå ack så signifikanta skillnader i detaljerna.
I och med att vi som oftast bara har den ena parten här så behöver vi försöka gissa oss till vad hantverkaren kan ha för argument som inte blivit redovisade här, något som du verkar tolka som påhopp på dig när det enbart är försök att reda ut oklarheter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Din teori stämmer inte...

Ang.

Själv har jag läst allt, och håller med RoBo om att vi inte vet om förutsättningarna verkligen *är* de samma, då vi inte sett offert eller faktura.
Det vi vet är att du *uppfattat* dem som exakt samma, men det är rätt ofta som det visar sig finnas små men ändå ack så signifikanta skillnader i detaljerna.
I och med att vi som oftast bara har den ena parten här så behöver vi försöka gissa oss till vad hantverkaren kan ha för argument som inte blivit redovisade här, något som du verkar tolka som påhopp på dig när det enbart är försök att reda ut oklarheter.
Finns inga argument från hantverkaren förutom att det är ett löpande avtal. Dvs det som jag skriver stämmer och det finns ingen anledning för mig att hitta på när jag bara vill ha svar ang vad som gäller. Då får jag ju inte de svar jag själv behöver för min egen skull och det hade ju varit väldigt ointelligent.

M MartinP666 skrev:
Han menar väl att du borde ha accepterat offerten från början antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.