Vi köpte för några år sedan en L-V-värmepump genom ett bolag som jag hade kontakt med. De i sin tur köpte pumpen av en importör till Sverige som jobbar aktivt även idag med pumpar.
Jag fick ett väldigt bra pris, typ "inköpspris", ev. hade pumpen varit demokörd någon stans men den var i princip ny.

Installationen gjorde jag själv.

För småfrågor hänvisade bolaget til importören/grossisten som är kunnig och det var inga problem.

Jag har sen start haft stora problem med avisning. Nyligen började den även ge ifrån sig felkoder om fel på lågtryckssidan.
Ny kontakt med grossisten som menar att det där fixar han lätt, men jag måste komma in med pumpen till honom.
Sagt och gjort, han la väl nån timme på den med påfyllning av lite köldmedel, samt mestadels kontroll av att allting fungerade som det ska.

Sen uppstår frågan vad som ingår normalt sett i en garanti på en sån pump? Fast enligt honom spelar det ingen roll, han vill ha betalt eftersom det så klart inte ingår nån garanti när man fått köpa pumpen till inköpspris. Och där håller jag inte med.
Däremot kanske det är normalt slitage med lite läckage av kylmedel, liksom att det är en tolkningsfråga hur mycket nedisning som är normalt. För vid fuktig väderlek är det ett känt problem med sådana pumpar vad jag förstår.

Jag vill bara försöka bilda mig en uppfattning om vad som är normalt och inte. Åsikter?

En L-V-värmepump täckt av ett tjockt lager is och snö som står på en stenplatta, indikerar avisningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanligtvis brukar det vara ett krav att installation görs av certifierat/godkänt företag för att garantin ska gälla fullt ut.
Låter på din beskrivning att det blir svårt att åberopa "vanlig" garanti, beg. maskin, importerad och sedan "kompissåld"
 
  • Gilla
Jerpa och 1 till
  • Laddar…
Garanti är ju något som avtalas mellan köpare och säljare. Vad står det på kvittot eller liknande ni fick när ni köpte pumpen?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Man har ju alltid en reklamationsrätt för ursprungliga fel.

Men sådär skall ju ingen pump se ut. Har den ingen avfrostningsautomatik?

Om den fryser ihop sådär så är det stor risk att slingorna skadas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vanligtvis brukar det vara ett krav att installation görs av certifierat/godkänt företag för att garantin ska gälla fullt ut.
Låter på din beskrivning att det blir svårt att åberopa "vanlig" garanti, beg. maskin, importerad och sedan "kompissåld"
Nja, snarare "demokörd nån enstaka gång", importerad är väl allt som tillverkas utanför Sverige, och att man fick ett bra pris från ett bolag som vi köpt mycket annat av skall inte göra någon skillnad. Anser jag.
 
Garanti kanske är fel ord, dessutom tror jag att de lämnar 2 års garanti (enligt hemsida) vilket i tid räknat inte är bättre än vad reklamationsrätten ger, eller?

Så det kanske är reklamationsrätt vi ska resonera kring här.
 
H hempularen skrev:
Man har ju alltid en reklamationsrätt för ursprungliga fel.

Men sådär skall ju ingen pump se ut. Har den ingen avfrostningsautomatik?

Om den fryser ihop sådär så är det stor risk att slingorna skadas.
Jo den skall ha avfrostningsaut. men uppenbarligen funkar det inte så bra. Så där såg den ut när det varit kallt i Göteborg några dagar för ett par veckor sen. Säkert med väldigt hög luftfuktighet vilket är svårare för pumparna, men jag tycker det är under all kritik. Man skall väl inte som företaget hävdar behöva kolla till baksidan av sin pump ett par ggr i veckan och köra manuell avisning titt som tätt ?
 
Pumpar gjorda för svenska förhållanden ska fungera även vid hög luftfuktighet och temperatur kring nollan. Tyvärr importeras det många billiga maskiner från Asien som primärt är byggda för att kyla med. Sen lägger man in någon enkel avfrostningslogik som funkar hyfsat på pappret, men inte i praktiken.

Klarar inte pumpen en normal sydsvensk vinter så borde du reklamera den.
 
useless useless skrev:
Pumpar gjorda för svenska förhållanden ska fungera även vid hög luftfuktighet och temperatur kring nollan. Tyvärr importeras det många billiga maskiner från Asien som primärt är byggda för att kyla med. Sen lägger man in någon enkel avfrostningslogik som funkar hyfsat på pappret, men inte i praktiken.

Klarar inte pumpen en normal sydsvensk vinter så borde du reklamera den.
Jag känner till det där, och det kan mycket väl vara en del av sanningen, men inte riktigt det tråden handlar om. Kanske att det inte ens är någon kinaimport utan ett bättre märke, men vi låter det vara osagt. Oavsett kvarstår frågan om man kan tycka det är ett tillverkningsfel (och därmed reklamerbart) när en avisning inte fungerar, eller en felkod uppstår efter nåt år eller två.
 
Om det krävs översyn och manuell avfrostning flera gånger i veckan så är det inte en fungerande produkt. Det är iallafall min åsikt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Den kan vara defekt nu efter att ha fryst.

Vi har en luftvattenvärmepump vid vårt fritidshus i närheten av ett fjällområde. Det blir med andra ord kallt på vintern.

Det är en Thermia, modellen var helt ny när vi installerade. Den hade ett konstruktionsfel. Det finns en eluppvärmd ränna som skall leda bort vatten vid avfrostning. Uppvärmningen av rännan är begränsad till 20 minuter vid avfrostning. Vattnet leds till ett rör med värmekabel, som går ned till en liten stenkista.

På vårt exemplar var effekten på värmerännan för låg, när det blev ca -15 grader så räckte det inte. Det blev is i rännan. Det gjorde i sin tur att isen byggde på uppåt, och hela utedelen frös ihop, ungefär som på bilden vi ser här i tråden.

Thermia åtgärdade, vi fick en ny ränna med högre effekt. Men utedelen frös ihop iallafall, fast rännan var isfri. Flera lösningar prövades, bla. byttes glykolen som går i slingan mellan värmepumpen och utedelen, vissa fabrikat av glykol fryser vid betydligt mindre kyla än specificerat.

Tillslut kom man fram till att frysningen av utedelen hade skadat slingorna i "radiatorn" som sitter där. Det ger att det blir dåligt flöde i nedre delen av den, där isen hade varit. Och därmed blir det dåligt flöde vid avfrostning, och nedre delen frostas därför inte av ordentligt om det är väldigt kallt ute. Och isen byggs på.

Vi fick en ny utedel, och sedan har det fungerat. Efter det har jag satt en webkamera bakom utedelen, så jag kan övervaka isbildningen.

Jag kan tillägga att Thermia gav otroligt bra support när vi hade problemet. Och vi har bla. av den anledningen köpt en bergvärmeinstallation av fabrikat Thermia till vårt hus i Stockholm. Det hade iofs. varit ännu bättre om man aldrig hade behövt upptäcka att de har bra support.
 
M martinradbo skrev:
Vi köpte för några år sedan en L-V-värmepump genom ett bolag som jag hade kontakt med. De i sin tur köpte pumpen av en importör till Sverige som jobbar aktivt även idag med pumpar.
Jag fick ett väldigt bra pris, typ "inköpspris", ev. hade pumpen varit demokörd någon stans men den var i princip ny.

Installationen gjorde jag själv.

För småfrågor hänvisade bolaget til importören/grossisten som är kunnig och det var inga problem.

Jag har sen start haft stora problem med avisning. Nyligen började den även ge ifrån sig felkoder om fel på lågtryckssidan.
Ny kontakt med grossisten som menar att det där fixar han lätt, men jag måste komma in med pumpen till honom.
Sagt och gjort, han la väl nån timme på den med påfyllning av lite köldmedel, samt mestadels kontroll av att allting fungerade som det ska.

Sen uppstår frågan vad som ingår normalt sett i en garanti på en sån pump? Fast enligt honom spelar det ingen roll, han vill ha betalt eftersom det så klart inte ingår nån garanti när man fått köpa pumpen till inköpspris. Och där håller jag inte med.
Däremot kanske det är normalt slitage med lite läckage av kylmedel, liksom att det är en tolkningsfråga hur mycket nedisning som är normalt. För vid fuktig väderlek är det ett känt problem med sådana pumpar vad jag förstår.

Jag vill bara försöka bilda mig en uppfattning om vad som är normalt och inte. Åsikter?

[bild]
Hej. Låter som panasonic :crysmile:

Certifiering idag är viktigt både för miljö och garanti ;) Att du fått problem med avfrostning kan ha många olika faktorer, Det låter som du skulle kunna ha gasbrist alt 2 4/vägsventilen/magnetventilen är trasig. Jag skulle kunna beskriva fix och trix i timmar men enklast är nog att ringa en kyltekninker. Har pumpen mer än 8år på nacken så byter du ut skiten, idag finns det fina pumpar med hög verkninggrad (y)
 
M martinradbo skrev:
Vi köpte för några år sedan en L-V-värmepump genom ett bolag som jag hade kontakt med. De i sin tur köpte pumpen av en importör till Sverige som jobbar aktivt även idag med pumpar.
Jag fick ett väldigt bra pris, typ "inköpspris", ev. hade pumpen varit demokörd någon stans men den var i princip ny.

Installationen gjorde jag själv.

För småfrågor hänvisade bolaget til importören/grossisten som är kunnig och det var inga problem.

Jag har sen start haft stora problem med avisning. Nyligen började den även ge ifrån sig felkoder om fel på lågtryckssidan.
Ny kontakt med grossisten som menar att det där fixar han lätt, men jag måste komma in med pumpen till honom.
Sagt och gjort, han la väl nån timme på den med påfyllning av lite köldmedel, samt mestadels kontroll av att allting fungerade som det ska.

Sen uppstår frågan vad som ingår normalt sett i en garanti på en sån pump? Fast enligt honom spelar det ingen roll, han vill ha betalt eftersom det så klart inte ingår nån garanti när man fått köpa pumpen till inköpspris. Och där håller jag inte med.
Däremot kanske det är normalt slitage med lite läckage av kylmedel, liksom att det är en tolkningsfråga hur mycket nedisning som är normalt. För vid fuktig väderlek är det ett känt problem med sådana pumpar vad jag förstår.

Jag vill bara försöka bilda mig en uppfattning om vad som är normalt och inte. Åsikter?

[bild]
Hej igen,

Såg på bilden att du har kvar transportskyddet över kondensorn på utedelen, Detta skydd skall tas bort innan pumpen tas i drift för att minska isbildning vid avfrosning.
Lägg gärna upp fler bilder på monteringen!
 
  • Gilla
Swixalot
  • Laddar…
T Tb81 skrev:
Hej. Låter som panasonic :crysmile:

Certifiering idag är viktigt både för miljö och garanti ;) Att du fått problem med avfrostning kan ha många olika faktorer, Det låter som du skulle kunna ha gasbrist alt 2 4/vägsventilen/magnetventilen är trasig. Jag skulle kunna beskriva fix och trix i timmar men enklast är nog att ringa en kyltekninker. Har pumpen mer än 8år på nacken så byter du ut skiten, idag finns det fina pumpar med hög verkninggrad (y)
Det är en http://www.polarheat.se/ och den är bara ett par år gammal.

Ang transportskyddet, du menar alltså att man ska plocka bort hela "metallgallret" på baksidan? Det låter logiskt i mina ögon.

Skall ta några fler installationsbilder, alltid tacksamt med feedback.
 
Mats-S
T Tb81 skrev:
Hej. Låter som panasonic :crysmile:
Kan du förklara lite närmare?
Min Panasonic E9 har fungerat helt felfritt sedan 2002.
Det folk ofta missar med sina luft-luft pumpar är att rengöra dom *varje* år, och då både inner och utedelen. Absolut inget man behöver anlita någon för, krävs bara lite tålamod och tid för det jobbet.
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.