Låt oss för skoj skull vända på resonemanget!

Jag som hantverkare lämnar offert på 100.000kr fast pris.
Detta förkastas av kunden och vi kör på löpande istället.
Färdigt jobb slutar på 55.000kr

Kan jag då fakturera 85.000kr (15% från fast pris)?
 
A AG A skrev:
Låt oss för skoj skull vända på resonemanget!

Jag som hantverkare lämnar offert på 100.000kr fast pris.
Detta förkastas av kunden och vi kör på löpande istället.
Färdigt jobb slutar på 55.000kr

Kan jag då fakturera 85.000kr (15% från fast pris)?
Givetvis inte, men som proffessionell hantverkare bör du vara bättre än så på att uppskatta tids- och materialåtgången på ett arbete.

Säg i stället att du begär en fastprisoffert och priset enligt den 100.000 kr. Då säger du att du i stället vill göra jobbet på löpande räkning, men att du vill ha en prisuppskattning som riktmärke. Då säger entrepenören att han tror att det kommer att kosta 200.000 kr. Är det rimligt? Och varför skulle han i så fall ha gått med på att göra jobbet för 100.000 kr från början?

Det jag menar är, ifall TS hade bett sin hantverkare om en uppskattning, hade denne då inte lagt den uppskattningen i närheten av fastpriset? Kanske t.o.m. lägre då fastpriset normalt sett är tänkt att ta höjd för felberäkning mm.
 
  • Gilla
elpaco och 7 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Låt oss för skoj skull vända på resonemanget!

Jag som hantverkare lämnar offert på 100.000kr fast pris.
Detta förkastas av kunden och vi kör på löpande istället.
Färdigt jobb slutar på 55.000kr

Kan jag då fakturera 85.000kr (15% från fast pris)?
Det vore ju bedrägeri. Löpande räkning bygger på att du har ett avtal om en viss kostnad per timme, och ev. en prisuppskattning som blir en typ av tak.

Om du då jobbar upp 55 000, men skulle fakturera 85 000, så är det bara möjligt genom att krydda antal timmar. Det vore bedrägeri, alltså direkt kriminellt. Om du redovisar 100 arbetstimmar, när det bara gått åt 55 timmar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Verkligheten är att säljare och köpare här INTE är lika inför lagen. KTL står på konsumentens sida och det är ju DET som är avgörande här. Som konsument kan man förväntas att inte förstå speciellt mycket och som säljare och expert förväntas man därför vara väldigt tydlig. Detta gäller ju även när det handlar om priser och om man då slänger sig med två väldigt olika priser för samma sak tror jag man ligger brunt till som säljare - detta skulle vara mycket intressant att se en prövning av.
 
Badrummet 2x2.5m vill de ha 200k för tot.

I ItWasntMe skrev:
så längeinte TS deltar ...... i diskussionen så anser jag att han får stå sitt kast.
Tackar man nej till ett fast pris för 80.000kr och tror att det blir billigare med löpande, så har man inte någon insikt.
Handlar inte om att skydda snickaren eller köparen. Utan just nu är det enbart spekulationer.
120.000 för ett badrum är helt rimligt. Det är sällan storleken i sig som gör det dyrare, utan hur lättjobbat
och lätt tillgängligt det är att arbeta där. Vi vet inget alls om förutsättmningarna.
Argumentet att fastpris offerten skulle ligga till fördel är befängd.
Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar. Isåfall skulle all marknad falliera.
Att först be om ett pris, och sen avfärda det med baktanke om att blir det dyrare så ska jag överklaga och hänvisa till det billigare alternativet. Lite som att om byggfirman gör jobbet snabbare, så skulle de överfakturera för att komma upp till den dyraste beräkningen. Fungerar inte så,
 
Det är väldigt svårt att ha en uppfattning om priset är högt, eller tom. lågt. Det finns badrum i den storleken som kostat 50 - 60 000, det finns de som kostar 500 000. Men 200 000 för den storleken ligger klart i det övre spannet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En mer relevant fråga: Vet TS om något som försvårade bygget? Upptäcktes en vattenskada? Fick man rikta upp någon ojämn vägg? Förstärktes golvet, nya bjälkar? Byttes det rör långt från badrummet?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tingsrätten kan *eventuellt* anse att den tidigare offerten var en prisindikation, om hantverkaren får helt inkompetenta juridiska råd och inte påvisar skillnader i arbetet som utförts enligt överenskommelse i det löpande arbetet som skiljer sig från offerten.
Dvs, att fastpris-offerten och avtalet om det löpande arbetet har berört *exakt* samma sak eller ej, den springande punkten som @Nötegårdsgubben påpekat ett antal gånger.

Fram tills dess att det är utrett spekulerar vi enbart på oklara grunder.
Att hävda att inget är juridiskt klart innan rättsligt beslut och påpeka att det någon påstår på ett forum inte är självklar juridik, ja det är .. liksom .. överflödig information ..

Jag kan för övrigt inte se att någon påstått att det gamla fastpriset likställs med prisuppskattning. Vi har bara anmärkt att en rätt eventuellt kan anse det. ”Vi” har varit bra mycket mindre bergsäkra än ”den andra” sidan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Hade det varit jag, hade jag sagt att hantverkaren rekommenderade löpande istället för offerten, eftersom det blir billigare och enklare för företaget. Sen hade jag vidhållit detta och dragit vidare allt och då hade offerten varit en del av bevisbördan. Tingsrätten är medveten om att en offert normalt sett är saltad om oförutsedda händelser skulle inträffa. I detta fall blev det löpande i princip dubbelt så dyrt, vilket skulle kunna tyda på någon form av bluff av företaget.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En mer relevant fråga: Vet TS om något som försvårade bygget? Upptäcktes en vattenskada? Fick man rikta upp någon ojämn vägg? Förstärktes golvet, nya bjälkar? Byttes det rör långt från badrummet?
Inget som försvårade, exakt samma innehåll, inga ändringar
 
J JoAnWi skrev:
Inget som försvårade, exakt samma innehåll, inga ändringar
Håller hantverkaren med om det?
Försök gärna få det skriftligt om du kan.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Håller hantverkaren med om det?
Försök gärna få det skriftligt om du kan.
Ja det finns en tom ÄTA blankett uppklistrad på toadörren... Bra bevis, företagets egna signerade dokument
 
ÄTA blankett? Är den tom, eller har du beställt något extra?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
ÄTA blankett? Är den tom, eller har du beställt något extra?
Den är tom för att inget är ändrat jämfört med beställningen
 
K kacklarn skrev:
Nej, kunde inte sagt det bättre själv!
Vi pratar om 200k för ett litet badrum, bara så vi inte missförstår varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.