Som rubriken lyder. Har funderat en hel del på vad som är den vanligaste orsaken till brand när det gäller el-installationer i hemmet?

I gamla hus är det blandat med färger alltifrån olika standarder och personligt tyckande, och det är så klart en fara när någon utökar anläggningen. I min källare hittade jag vid något tillfälle en svart tråd med vit rand på. Röd används i min installation både som tändtråd och jord. Helt plötsligt kopplas det med gröna trådar i kopplingsdosor.. etc.

Läste någonstans här på Byggahus om någon som av misstag kopplade trefas till kylskåpet och det stendog. Det var nog det lindrigaste som kunde hända.. Många missbedömer nog riskerna samt har en övertro på sig själva.

Vad är era åsikter om den vanligaste brandorsaken?
 
En vanlig orsak är brand i elkopplingen till tvättmaskiner och även torktumlare.
 
Då räknar jag inte in torrkokning o annat slarv.
 
Sådan där statistik är ofta lite svårtydd. Det är en sak att ha en "brand brand" där alltså byggnaden faktiskt brinner eller skadas. En annan sak att ha en elapparat som går sönder och luktar lite bränt.

På 70- talet när jag jobbade extra under gymnasietiden, på en TV verkstad, så var det vanligt att vi fick skriva intyg om att ett fel på en TV sannolikt hade medfört öppen låga. i TVn. För då gick det att få ut reparationskostnaden på brandförsäkringen. Under den tid jag jobbade på verkstaden reparerade vi kanske 25 - 30 000 apparater, och så vitt jag kommer ihåg hade vi inte ett enda fall med en riktig brand. Det var några Luxor apparater som orsakade sot o rökskador på en vägg. och vid några tillfällen sprängdes effektmotstånd och keramiken brände sig igenom bakstycket av plast, och orsakade brännskador på mattor under TVn.

Däremot så var det vanligt med tillbud inne på vår verkstad, där apparaterna gick med baksidan öppen. Just Luxor hade en nätdel som hade en tendens att explodera, men oftast ofarligt. Den gick under öknamnet "granatkastaren", nätdelen var en modul som sattes in uppifrån, och det var inte ovanligt att man tog bort en trasig, stoppade ned en ny, som omedelbart exploderade med brinnande komponenter som flög i bågar genom rummet. Jag träffades av en vitglödgad keramiklump från ett effektmotstånd, i pannan en gång, den missade ögat med 2 cm.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Fast den enda "rejäla" branden vi har haft i släkten, orsakades av en TV. Det är nog typ 10 år sedan. En släkting äger ett äldre, mindre hyreshus, han bor själv i en av lägenheterna. En hyresgäst som var över 90 år, hade en 30 år gammal TV som det började ryka om. Hon stod vid fönstret och skrek på hjälp. Förbipasserande fick ut henne, men stängde inte dörren till hennes lägenhet efter sig. Och branden spred sig ut i trapphuset, där det blev som en blåslampa. En annan släkting som hyr i huset, fick hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram. Hela huset totalförstördes.
 
När ni säger det så började vår TV ryka kraftigt när jag var liten på 70-talet, en värmedyna brände mig på senare år och en kopplingsdosa i källaren orsakade strömavbrott. Vet inte vad som hände i den dosan, men elektrikern kom.
 
C
H hempularen skrev:
Under den tid jag jobbade på verkstaden reparerade vi kanske 25 - 30 000 apparater, och så vitt jag kommer ihåg hade vi inte ett enda fall med en riktig brand.
Fast en TV som råkat ut för en "riktig" brand kanske inte direkt är något reparationsobjekt? :whistle:
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.