Ja, då ingen har ställt en fråga om värme i uterum tidigare så tänkte jag passa på att göra det! ;)

Briefing...

Vi har i dagarna skickat iväg en order ifrån Willab Garden på en Vinterbonad variant.
WG80/82 Säkerhetsisolerglas vinter, U-värde 1,1 på alla sidor förutom den mot fasaden.

Kampanj och 20% - det va dax!

Idag är det ett soldäck i tryckt virke som ska bytas ut mot konstruktionsvirke 45x220 i 2 fack, och isoleras på plint med trossbotten ev cellplast. Har inte bestämt oss ännu där. Isolerat plåttak med råspont, Sadeltak och 2 brutna hörn...
Rummet blir komiskt nog 15,06 kvadrat med dom mått vi har att leka med. Får se hur kinkiga bygglovskontoret är! :rofl:

Våran plan är att snarast ta reda på ev bygglov..alt göra en anmälan, om start till våren 2019!

Vårat mål är att ha rummet varmt året om..
Huset är byggt -49. Tilläggsisolerat av tidigare ägare. Vattenburna element. Rummet kommer att byggas upp på baksidan av huset. Vi har där en äldre altandörr med fönster (element under) Vi ska plocka bort dessa, och montera en parinnerdörr är det tänkt.

1. Räcker det att flytta ut elementet för att hålla värmen behaglig i rummet, och ev komplettera med gasolkamin/infravärme? (Bränna stearin till höger och vänster är frun extremt duktig på)
2. Luftvärmepump? Ska man ens tänka den tanken, isf vad ska vi titta efter, för 15kvm!? Pris med installation osv?

Det var väl allt just nu, nu är det eran tur! :cool:
 
Vi har själva funderat på detta, då vi är i stort behov av mera utrymme. Tanken började med ett uterum för sommaren, sen ett man kan ha även vår och höst och sen när vi tänkte kring att vi har de flesta födelsedagar i familjen under december-mars kom vi snart fram till att vi behöver ha denna yta tillgänglig året runt. Då började vi fundera på hur vi skulle gå till väga, priset var ju viktigt också.

Först funderade vi kring om vi behöver ha en passage från befintligt hus till uterummet öppet hela tiden eller om man kan installera ett vikväggsparti som öppnas vid behov och ytan värms upp med infravärme/kamin. Det alternativet gick snart bort då sådana vikväggspartier kostade runt 50000 kr. Okej, vi vill ha öppet mellan hus och uterum, då ställde detta större krav på glaspartierna.

Någonstans där började vi fundera kring vad vi håller på med. Vi behöver en riktig utbyggnad, ingen "vinterträdgård" eller liknande. Inga kompromisser som inte blir bra i slutändan.

Mitt tips till er är att ha öppet mot den nya ytan hela tiden, eller kanske som ni skriver med en rejäl pardörr om så önskas. Installera sen exakt samma värme som i resten av huset, dvs ett rejält element. Bygg så tjockt bjälklag som är möjligt gärna mer än 220, och isolera taket så rejält det bara går. Den största värmetjuven kommer då att vara glaspartierna. Kanske går det att ersätta något glasparti mot "riktiga" fönster med bättre u-värde? Vi kom fram till att vi inte behöver öppna överallt utan endast på en sida. Där hade vi valt ett välisolerat skjutparti, på resten av sidorna hade vi antingen valt riktiga fönster eller bara vägg.

Om jag vill bygga ut så jag kan vara i ytan hela året, hade jag definitivt byggt större än 15 m2. Det är så många kringkostnader som är desamma oavsett om man bygger 10 eller 50 m2 att det definitivt lönar sig att bygga större. Vår utbyggnad hamnade på 30 m2.

En kamin låter mysigt de dagar det är riktigt kallt och kan även hjälpa till att hålla golvet varmt under riktigt kalla dagar, för det kommer nog kännas ganska kallt då ni ikt oss inte lkommer att ha golvvärme.

Lycka till!

/S
 
Tack för svar!

Ja..det går att bolla fram och tillbaka hur länge som helst. Det vi bestämt är iaf att flytta ut elementet och isolera riktigt ordentligt både bjälklag och tak. Sen även ha ett backup element (oljefyllt) om vi promt "måste" sitta där när det är som kallast!

Hur glaspartierna kommer stå sig är upp till bevis känns det som. Golvet har vi planer på att " försöka göra varmare" och lägga in en heltäckningsmatta, och skippa trägolv, när det ändå kommer att vara/kännas kallare än inomhus!

Dom som är klantig av sig, får inte dricka rödtjut!

Öppet emellan kommer vi alltid ha just för att värmen ska få cirkulera. Just pardörren är såklart en detalj i hemmet, men fyller funktionen väl om vi har gäster och barnen vill se tv mer ostört!

Storleken blir 15kvm av 2 anledningar.

I sommras byggde vi ett däck framför det gamla (som ska nu bytas ut) med bubbel och vindskydd osv..
Sen är huset (den vägg rummet ska stå emot) ca 7m med sluttande gräsmatta, så det blir inte så mycket att förlänga direkt.

Fick sms om att min lev lämnade deras lager igår, så i början av nästan vecka dimper allt ner!

Köpte ni från willab eller byggde ni eget?
 
Jag byggde ett liknande i somras och kan bidra med vad resultatet blev. Vi har bara vårt uppvärmt fre- sön. Vi har el golvvärme på 2kw, gluten platta. Tar typ ett dygn för den att värma upp nu när det är kallt ute. Därför har vi kompletterat med en enkel värmefläckt. Temperaturen hinner inte falla helt under veckorna.
I oktober gick det ca 300kwh (mer än förra året) och 400 i november.

Vi har 170mm isolering i taket, 200mm i plattan. WG80 partier på tre sidor. Även bärlinor mm är isolerade.
Projekt tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-av-loesvirke.309957/
Vi bor utanför Malmö, så inte direkt det kallaste stället i landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Trevligt bygge! Ser kanonbra ut! Vi håller ju till i Sundsvall, så det är lite kallare här vintertid!

Vi valde exakt kapad stomme, just bara för att slippa det du fick lägga massa tid på! Finns ju fördelar & nackdelar med allt..(läs längre ner)


Det jag funderar lite över är hur jag ska fästa stolparna på bästa sätt. Eftersom dom är exakt kapad, kan jag inte sänka ner dom och skruva i golvåsarna..skråa är ett alternativ, men då blir det inte snyggt från insidan. Några vinkeljärn är inte ens att fundera på!

Eftersom vi bygger på plint, 2 fack..

Kan man skruva dom underifrån? Genom en regel->spånskivan->upp i stolpen!?
 
Jag tar upp en gammal tråd. Vi planerar också ett uterum av typ vinterträdgård, 6x4m. Planen är att kunna använda det vår, sommar, höst som ett vanligt rum och vintertid kanske värma upp på helgen. Förhoppningen är att solen värmer upp tillräckligt stora delar av året.
Det har gått ett par år sen ni skev. Vad är era erfarenheter? Används rummet?
Hur varmt är rummet under året?
Hur ska man värma? Fläkt, elgolvvärme, luftpump?
Vilken storlek är bra?
Tak av kanalplast verkar vara grejen hos försäljare, men är det bättre med helt täckt tak av tex plåt?
Skriv gärna vad ni valde som var bra och vad man kunnat göra annorlunda.
 
  • Gilla
Rupert
  • Laddar…
MarkeB MarkeB skrev:
Jag tar upp en gammal tråd. Vi planerar också ett uterum av typ vinterträdgård, 6x4m. Planen är att kunna använda det vår, sommar, höst som ett vanligt rum och vintertid kanske värma upp på helgen. Förhoppningen är att solen värmer upp tillräckligt stora delar av året.
Det har gått ett par år sen ni skev. Vad är era erfarenheter? Används rummet?
Hur varmt är rummet under året?
Hur ska man värma? Fläkt, elgolvvärme, luftpump?
Vilken storlek är bra?
Tak av kanalplast verkar vara grejen hos försäljare, men är det bättre med helt täckt tak av tex plåt?
Skriv gärna vad ni valde som var bra och vad man kunnat göra annorlunda.

Hej.

Spännande. Vilket märke har ni kollat på?

Vi använder rummet HELA tiden. Året runt. Bästa köpet vi gjort, förutom biorummet som ganska nyligen blev klart!:cool:

Vi valde isolerat tak, och då ingick falsat plåttak. Värmer väldigt bra, även varmare vinterdagar känns det behagligt att sitta där inne! Vår och höst värmer solen upp det utan problem.

Vårat rum är ca 15m2 med 2 brutna hörn och vi har ett element på 1000w (Adax-wifi) som fixar att värma upp 13m2, men vi har det endast igång vintertid och graderna varierar. När vi inte är där så har vi ca 12° och är det riktigt kallt och vi ska sitta där så brukar vi höja till 18-19° och tända etanol kaminen, samt ett gäng värmeljus.:)

Nackdelar..hmm..brutna hörn gör att det blir svårare att möblera. Det är snyggt, ja, men väljer ni en sådan variant så rekommenderar jag att ni bygger större än 15kvm.

Så här blev vårat rum.
 
  • Ett isolerat uterum med plåttak och inbyggd belysning, med anslutande trätrall och sittmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt, tack för tipsen!
Vi har också tittar på Willab Garden, vinter plus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.