Hjälp mig beräkna elförbrukning på frostvakten i badtunnan.
Med risk att begåvningsreservsplacera mig själv här på forumet, så håller jag andan och skriver. Min gamla mattelärare skulle fått dåndimpen om han såg min fråga, men jag får inte till beräkningen.


I mitt föräldrahem i Dalarna står en vedeldad badtunna, en julklapp från min syster till familjen förra julen.
Premiärbadade förra julen/vintern. Grymt!
Reningsverket kopplade jag in provisoriskt då med medföljande stickproppsanslutning till en gammal sladdvinda som jag pluggade in hos far.

Badet står tömt på vatten nu, men när vi är hem över jul och nyår så ska det badas igen.

Som extra utrustning i badet/reningsverket finns en elvärmare om man vill köra på el istället för ved.
Elvärmaren är i vårt fall tänkt främst att nyttjas som frostvakt då jag kan justera gradantal när värmaren ska gå igång. Ex 4 grader.
Värmaren är på 3kw/h.

Min gamle far är ekonomiskt lagd och har fått för sig att värmaren kommer kosta för mycket i drift så han vill inte att den används som frostvakt, utan vill hellre skruva i och ur reningsverket varje gång det ska bli vinter/frostrisk.
Kinaplastkopplingarna i reningsverket kommer inte tåla denna behandling så jag behöver bevisa för honom hur mycket el värmaren drar (läs Kommer kosta i kronor).

Badet är 1,1m3 i volym max. Låt säg att det är 900L som är fyllt.
Värmaren har en effekt på 3kw/h.
Badet är isolerat från fabrik med ca 10cm expanderande fogskum i botten och på sidor. Träinklätt med 22mm panel.
Isolerat lock finns på badet som hjälper till att hålla värmen.
Mellansvenskt/Dala/Leksands klimat.

Hur mycket drar värmaren om jag sätter den på 4grader som frostvakt i badet?

Vore smidigt att ha frostvakten igång mellan jul och sportlov så att det kan bli några bad under tiden, både för far och oss som är hem i omgångar.
Ved finns i mängder på den gamla gården så uppvärmning till badtemp är en baggis. Det är ställtiden däremellan som jag behöver beräkna förbrukningen på driften på värmaren/badet.

Vore toppen att kunna visa far att det är Xkr som det kostar. Så kan jag och syrran sätta in ett belopp som täcker detta med råge, men måste ha fakta för att vinna över honom till Frostvaktsidan...

Långt text. Förstår om ni behöver mer info än ovan för att beräkna, fråga då gärna i tråden.
 
Om din far inte besitter matematiska kunskaper för att förstå den uträkning du efterfrågar är det väl ändå risk för att han inte kommer acceptera den.

Sätt in en energimätare istället och så betalar ni vad det kostar, enkelt och kan inte missförstås.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jo kan jag bara visa honom en beräkning så accepterar och förstår han den nog.

Elmätarn:Japp en sån är beställd. Ska sättas i uttaget i helgen när syrran ska hem på besök...
 
Det handlar om hur stora förlusterna till omgivningen är. Men om effekten är 3kW (inte3kw/h) så kommer den att kunna förbruka 72kWh/dygn. Men vad den faktiskt förbrukar är svårt att räkna ut. En energinätare är ett bra råd.
 
Helt omöjligt att räkna ut något annat än det maximala som sagt, det beror alldeles för mycket på omgivande faktorer. Utetemperatur, vind, hur effektiv isoleringen faktiskt är osv.

Men fyll badet och sätt i sladden, vänta tills temperaturen sjunkit till 4 grader, sätt i mätaren och se hur mycket det går åt på ett dygn.
 
Tack för inläggen.
Syrran var upp i helgen. Elmätare införskaffad men ej testad. Återkommer efter jul när jag varit på plats för provkörning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det går åt 1,163 kWh för att höja 1000 liter vatten 1ºC så allt beror på omgivande temperaturer och isolering mot omgivningen.
Jag håller 40º året runt i min badtunna, men jag använder Fjärrvärme.
 
Handlar inte om stora pengar, startar elpatronen pumpen också? Eller går denna konstant?

Vi har ett Spabad som är igång April-Okt, kostar ca 7-800kwh för hela perioden.

Syster har ett 1500liters bad med 6kw elpatron, det kostar 4000kwh/år, men håller då 40gr.

Så 4gr och 1000liter, så vild uppskattning, 300kwh/månad, men beror på tempen/vinden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.